معافیت پدر زندانی

معافیت پدر زندانی

مشمولینی هستند که پدر آن ها بنا به دلایل مختلفی در زندان به سر میبرد و در حال حاضر بعنوان تنها سرپرست مادر محسوب میشوند.میتوان در چنین شرایط جهت معافیت از قانون کفالت پدر زندانی استفاده کرد و از خدمت سربازی معاف شد.

سرباز مشاور در این مقاله سعی دارد تا تمامی شرایط و مراحل دریافت این معافیت را بطور کامل توضیح دهد تا مشمولینی که در این وضعیت هستند مجبور نباشند به خدمت سربازی بروند.تا انتها با سرباز مشاور همراه شو و اگر سوالی داشتی با ما تماس بگیر یا در قسمت پرسش و پاسخ بپرس.

شرایط دریافت معافیت پدر زندانی چگونه است؟

منظور از این معافیت در واقع گرفتن کفالت مادر یا خواهر و برادر صغیر در نبود پدر میباشد.همچنین افرادی که بعنوان تنها سرپرست خانواده محسوب نمیشوند یعنی برادر دارند میتوانند از این معافیت تحت شرایطی استفاده کنند.

👈 حالت اول

اگر پدر در زندان باشد و مشمول تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال خانواده محسوب شود میتواند در صورتی که حکم زندان بصورت قطعی و بالای ۱۰ سال یا حکم اعدام یا حکم مربوط به جرایم عمد و مفسد فی الارض باشد با ارائه حکم به کمیسیون نظام وظیفه معافیت بگیرد.

👈 شرایط دریافت معافیت پدر زندانی : حالت دوم

در صورت زندانی بودن پدر و تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال خانواده بودن میتوان معافیت کفالت گرفت اما نیاز است مادر با استفاده از قانون طلاق غیابی و حکم دادگاه از پدر جدا شود و بعنوان مادر فاقد همسر محسوب شود در این صورت طبق قوانین معافیت کفالت طلاق پرونده بررسی خواهد شد.

👈 حالت سوم

اگر پدر زندانی باشد و مادر بتواند طلاق غیابی بگیرد مشمول علاوه بر استفاده از قوانین معافیت کفالت مادر فاقد همسر میتواند کفالت خواهر یا برادر صغیر هم دریافت کند البته در این حالت هم طلاق غیابی لازم است و هم حکم دادگاه در رابطه با زندان باید مثل حالت اول باشد.

👈 شرایط دریافت معافیت پدر زندانی : حالت چهارم

مشمولینی که پدر زندانی دارند و دارای برادر هستند برای معافیت نیاز است مادر طلاق غیابی بگیرد و مشمول با استفاده از کفالت ماده ۶ از خدمت سربازی معاف شود.

توجه

نداشتن غیبت غیر موجه امری لازم و ضروری برای معافیت کفالت است حتی اگر مشمول تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال محسوب شود.

مشمولی که برادر یا برادرانی دارد حتی اگر برادر ها همگی ازدواج کرده باشند یا خارج از کشور باشند بعنوان تنها سرپرست محسوب نمیشود و جز ماده ۶ راه دیگری برای معافیت کفالت وجود ندارد.

جهت دریافت معافیت کفالت در حین تحصیل بودن مشمول بلا اثر است.

تمامی حالات گفته شده تنها در صورتی مورد قبول است که حکم دادگاه یا گواهی زندان به سازمان نظام وظیفه عمومی ارائه شود.

مراحل دریافت معافیت پدر زندانی

برای دریافت این معافیت در صورتی که یکی از شرایط گفته شده را دارید باید مراحل مقدماتی و نهایی را طی کنید تا معافیت از خدمت سربازی برای شما صادر شود.

👈 مراجعه به شعبه دادگاهی که حکم را صادر کرده است

👈 مراجعه به زندان

👈 دادخواست مادر جهت گرفتن طلاق غیابی

👈 مراجعه به کمیته امداد امام خمینی جهت عضویت مادر

👈 مراجعه به سازمان بهزیستی جهت عضویت مادر

👈 داشتن گواهی عدم سلامت برادر یا برادرها

👈 مراجعه به پلیس+۱۰ جهت تکمیل پرونده

👈 ارائه مدارک موجه در صورت داشتن غیبت

👈 برگزاری جلسه اول کمیسیون با حضور مادر

👈 بررسی مدارک و پرونده ها توسط کمیسیون+تحقیقات محلی

👈 برگزاری جلسه کمیسیون در حضور مادر و مشمول

👈 پرداخت هزینه مصوب رسیدگی و صدور کارت در صورت معافیت

👈 ارسال کارت معافیت کفالت از طریق پست به درب منزل

متقاضیان دریافت معافیت پدر زندانی توجه کنند

مراحل گفته شده که توسط سازمان نظام وظیفه مورد بررسی قرار میگیرد بین ۴ تا ۶ ماه زمان میبرد و در این مدت اگر مشمول سرباز در حین خدمت باشد تا پایان جلسات رسیدگی باید در یگان خدمتی حاضر باشد.

زندگی مادر و مشمول از شروط معافیت است پس مشمولینی که جدا از مادر زندگی میکنند یا متاهل هستند باید مدارک و شواهد کافی جهت اثبات سرپرستی ارائه دهند.

مشمولینی که برادر بیمار دارند و بعنوان تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال خانواده نیستند جهت اثبات از کار افتادگی یا عدم توانایی لازم برادر حتما باید برادر را به شورای پزشکی نظام وظیفه معرفی کنند در غیر این صورت تنها فزرند سالم بالای ۱۸ سال بودن آن ها احراز نخواهد شد.

در صورتی که به هر دلیلی معافیت از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی مورد تایید قرار نگیرد و مشمول در حین تحصیل نباشد الزما تاریخ اعزام مشخص و مشمول باید خود را برای اعزام به خدمت سربازی معرفی کند.

مدارک برای دریافت معافیت پدر زندانی

شرایط و مراحل معافیت کفالت پدر زندانی بطور کامل توضیح داده شد.در مرحله آخر نیاز است تا مدارک موجه و مستند برای ارائه به کمیسیون کفالت آماده شود.

✅ گواهی قطعی حکم دادگاه از شعبه مربوطه

✅ گواهی زندان

✅ طلاق نامه ( برای مادرانی که درخواست طلاق غیابی دادن )

✅ گواهی عضویت بهزیست با بیان درجه شدت بیماری خطاب به نظام وظیفه استان

✅ گواهی عضویت کمیته امداد با بیان نوع عضویت خطاب به نظام وظیفه استان

✅ مدارک شناسایی تمام اعضای خانواده

✅ سند ملکیت یا اجاره نامه یا قولنامه

✅ اشتغال به تحصیل(مخصوص مشمولین در حین تحصیل)

✅ اشتغال به خدمت(مخصوص مشمولین در حین خدمت)

✅ فرم استشهاد نامه محضری

✅ فرم استعلام طلاق

✅ ارائه مدارک لازم برای توجیه غیبت(مخصوص مشمولین غایب)

✅ ارائه گواهی از کار افتادگی یا عضویت بهزیستی برادر(مخصوص مشمولینی که تک پسر نیستند)

✅ حضور در پلیس+۱۰ جهت انگشت نگاری و عکس

نکته

مدارک و مراحل گفته شده بصورت جامع برای تمامی حالات معافیت کفالت پدر زندانی گفته شد.شما مشمول عزیز با توجه به حالتی که در آن قرار میگیرید باید مدارک را آماده سازی کنید.

در آخر

دقت داشته باشید صرفا حضور پدر در زندان موجب معافیت نخواهد شد و حتما یا باید حکم خاصی صادر شده باشد یا طلاق صورت گیرد.با وجود سخت گیری هایی که در اجرای قانون وجود دارد به هیچ عنوان قانون برای مشمولی مطابقت داده نمیشود بلکه مشمول است که باید در قانون تطبیق پیدا کند.

برای مشاوره در خصوص معافیت کفالت پدر زندانی و دریافت بهترین راهکارهای ممکن میتوانید همین الان با سرباز مشاور تماس بگیرید تا به مجرب ترین مشاورین سربازی کشور متصل شوید.

فراموش نکنید سرباز مشاور تخصصی ترین مرکز مشاوره سربازی در ایران میباشد…

13 پاسخ

  1. سلام پدر بنده ٩ سال و خورده از حبسش مونده و مادرم فوت شده و خودم الان دانشجو هستم و کم کم تحصیلم داره تموم میشه و فقط من و خواهر ١٩ ساله ام با هم زندگی میکنیم ، زندگی رو من میچرخونم ، آیا با این شرایط راهی هست برای معافیت دائم یا موقت تا زمان آزادی پدر اقدام کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید .
    سپاس از زحمات شما

    1. سلام به نظام وظیفه مراجعه کنید
      شرایط شما خاص است باید در کمیسیون بررسی شود

  2. سلام پدر من ۲۵ سال حکم قطعی دارد ولی فراری است
    و تک پسر هستم ایا میتوانم معافیت بگیرم

  3. سلام.شخصی بخاطر مواد حکم پنج سال زندان گرفته و نصفش رو کشیده، زنش ده سال پیش طلاق گرفته وازدواج مجدد کرده، تک پسرش به سن سربازی رسیده و همراه پدربزرگ پدری پیرو مریض زندگی میکنه، آیا میتوان براش معافیت گرفت؟

  4. ایا کسی که ده سال زندان بوده حبسشم بالای بیست سال بوده پدر ومادرش هم فوت کردن هم معاف میشه

  5. سلام پدر من در زندان است و حکم بالای ۱۰ سال گرفته و مادرمم ازدواج مجدد کرده ، خودمم در حین خدمت هستم ، ایا میتونم معافیت بگیرم ؟

  6. سلام پدر من بخاطر مواد مخدر ۸ ساله و خورده ای حکم بهش دادن تازه رفته زندان برادر مشمول خدمتم ندارم ایا معاف میشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !