معافیت موقت پزشکی

معافیت موقت پزشکی

بسیاری از مشمولینی که برای معافیت پزشکی اقدام میکنند بعد از طی شدن مراحل با رای معافیت موقت پزشکی رو به رو میشوند.این موضوع حتی برای مشمولین در حین خدمت سربازی هم ممکن است پیش بیاید و شخص در مرحله ای بین معافیت دائم و خدمت سربازی قرار بگبرد.

معافیت موقت پزشکی دارای شرایط و قوانین مشخصی است و مدت زمانی که مشمول موقتا معاف میشود برای بیماری های مختلف متفاوت است.سرباز مشاور در این مقاله شما مخاطبین عزیز را بطور کامل با این معافیت و نحوه گرفتن آن آشنا میکند.

معافیت موقت پزشکی چیست؟

آیین نامه معافیت های پزشکی شامل ۱۷ بخش است و مجموعا بیش از ۱۷۰ بند برای معافیت های پزشکی و شرایط و تبصره های آن تدوین شده است.در صورتی که مشمولی دارای بیماری باشد اما بیماری بطور قطع احراز نشود یا در آیین نامه ذکر شده باشد مدتی مشمول تحت نظر قرار بگیرد در این صورت معافیت موقت صادر میشود.

برای صدور معافیت های موقت معمولا دوره های ۳ و ۶ ماهه با توجه به بیماری و شرایط فرد تجویز میشود و مشمول موظف است بعد از پایان دوره خود را برای بررسی مجدد معرفی کند.

پیشنهاد ما به شما : معاف از رزم چیست

بدیهی است در غیر اینصورت روند معافیت پزشکی لغو و مشمول بعنوان سرباز غایب یا فراری محسوب خواهد شد.

بعضی از بیماری های دارای معافیت موقت پزشکی

بعضی از بیماری های دارای معافیت موقت پزشکی

👈 بیماری های بخش اعصاب و روان

بیش ترین بیماری ای که شامل معافیت های موقت قرار میگیرد مربوط به بیماری های اعصاب و روان است و معمولا اگر بیماری کاملا احراز نشود و سوابق درمانی و بستری توسط مشمول ارائه نشود شورای پزشکی جهت تحت نظر قرار دادن مشمول معافیت های موقت ۶ ماهه صادر میکند.

تعداد معافیت های موقت میتواند بیش از یک بار باشد و بسته بنظر شورای پزشکی مشمولینی وجود دارند که حتی تا ۳ دوره ۶ ماهه معاف موقت میشوند.

👈 بیماری های بخش مغز و اعصاب

در این بخش مانند بخش اعصاب و روان به دلیل عدم بیماری های جسمی و قابل مشاهده شورای پزشکی جهت بررسی بیشتر میتواند معافیت موقت صادر کند.بیشترین معافیت موقت صادره در این بخش برای بیماری صرع است و معمولا دوره آن ۳ ماهه در نظر گرفته میشود.

👈 بیماری های مربوط به بخش جراحی عمومی

بیماری های بخش جراحی عمومی عمدتا بعد از عمل جراحی و وجود عوارض دارای معافیت است به همین دلیل اگر مشمولی با چنین شرایطی اقدام کند اما از قبل سوابق جراحی نداشته باشد ملزم است تا برای معافیت دائم عمل کند و بعد از معافیت موقت ۶ ماهه دوباره وارد شورا شود و در صورت اثبات عوارض معاف خواهد شد.

👈 بیماری هایی از جمله :

واریکوسل یک طرفه یا دو طرفه

هیدروسل بیضه

فتق یک طرفه یا دو طرفه

انواع فیستول ها

انواع سینوس ها

هموروئید

انواع کیست های مقعدی

👈 بیماری های بخش اسکلت و استخوان

در این بخش هم که معمولا به دلیل حوادث و سوانح شکستگی و جراحی و حتی تعویض عضو یا قرار دادن عضو مصنوعی صورت میگیرد در  صورتی که مدت زمان کافی از درمان طبق نظر شورای پزشکی نگذشته باشد و اختلال عملکرد اثبات نشود معافیت موقت جهت گذشت زمان کافی و بررسی مجدد صادر خواهد شد.

توجه

👈 در بخش های دیگری از آیین نامه اعلامی سازمان نظام وظیفه عمومی معافیت موقت صادر خواهد شد که از طریق همین سایت بطور مفصل تمامی بخش ها به تفکیک توضیح داده شده است.

👈 صدور معافیت موقت به منزله معافیت مشمول نیست و حتی بعد از چند دوره معافیت موقت بار ها اتفاق افتاده است که مشمول معاف نمیشود و باید به خدمت سربازی بعنوان معاف از رزم اعزام شود یا برای ادامه خدمت به یگان بازگردد.

👈 مدت معافیت موقت برای مشمولین در حین خدمت از مدت کل خدمت سربازی آن ها کاسته نخواهد شد.

سوال مهم!

آیا با دریافت معافیت موقت میتوان ادامه تحصیل داد؟

آیا با داشتن معافیت موقت میتوان از کشور خارج شد؟

شرایط دریافت معافیت موقت پزشکی

برای دریافت معافیت موقت پزشکی مشمول باید شرایط مورد نظر را داشته باشد در غیر اینصورت تنها میتواند از مزایای معافی از خدمات رزمی استفاده کند.

✅ اثبات اولیه وجود بیماری

✅ داشتن مدارک پزشکی معتبر(جراحی ،بستری ،گواهی پزشک متخصص)

✅ حضور منظم در جلسات شورای پزشکی

✅ حضور در جلسه کمیسیون پزشکی

✅ تشکیل پرونده از طریق پلیس+۱۰

✅ شرکت در تجویز پزشک جهت آزمایش و عکس برداری

✅ تطابق شرایط مشمول با آیین نامه

شرایط دریافت معافیت موقت پزشکی حین خدمت

✅ اعزام از یگان خدمتی به بیمارستان مربوطه

✅ اثبات اولیه وجود بیماری

✅ داشتن مدارک پزشکی معتبر(جراحی ،بستری ،گواهی پزشک متخصص)

✅ حضور منظم در جلسات شورای پزشکی

✅ شرکت در تجویز پزشک جهت آزمایش و عکس برداری

✅ تطابق شرایط مشمول با آیین نامه

✅ تسویه از یگان خدمتی بعد از صدور رای شورای پزشکی

هشدار

امکان لغو مراحل معافیت موقت پزشکی بعد از صدور رای وجود ندارد.

مراحل دریافت معافیت موقت پزشکی

مراحل دریافت معافیت موقت پزشکی

👈 حضور در مراکز پلیس+۱۰ و تکمیل فرم های مربوطه

👈 مراجعه به پزشک معتمد نیروی انتظامی جهت تایید اولیه بیماری

👈 حضور در جلسه شورای پزشکی طبق زمان و مکان اعلام شده

👈 ارائه مدارک پزشکی به پزشک متخصص

👈 تکمیل پرونده پزشکی با آزمایشات و عکس برداری در مراکز درمانی نیروهای مسلح

👈 حضور در کمیسیون پزشکی نظام وظیفه طبق زمان اعلام شده

👈 مشمولین حین خدمت تمام این مراحل را از یگان خدمتی آغاز کنند.

سوال مهم!

آیا یگان خدمتی میتواند از رای شورای پزشکی تبعیت نکند؟

آیا سربازان فراری شامل معافیت موقت پزشکی میشوند؟

آیا با داشتن غیبت سربازی میتوان معافیت موقت گرفت؟

آیا مدرک تحصیلی در این معافیت تاثیر گذار است؟

نحوه تبدیل معافیت موقت پزشکی به معافیت دائم

اکثر افرادی که برای معافیت پزشکی اقدام میکنند با سودای معافیت از سربازی وارد این مسیر میشوند اما گاهی اوقات بر خلاف میلشان به آن ها معافیت تعلق نمیگرد. معافیت موقت پزشکی دقیقا مانند شانس مجدد به مشمولین است پس افرادی که در این شرایط هستند نباید نا امید باشند.

مفید برای شما : معافیت پزشکی چشم

اگر در این مراحل قرار گرفتید و منتظر هستید تا معافیت موقت به اتمام برسد و معافیت دائم بگیرید باید گفت تنها کار مثبت صبر و انتظار است و از نظر قانونی یا ایجاد پرونده های غیر واقعی نمیتوان معافیت را به معافیت دائم تبدیل کرد.

هشدار

هستند افرادی که در این مسیر به شما پیشنهاد هایی در قبال دریافت پول میدهند.هوشیار باشید تا از شما کلاهبرداری نشود و علاوه بر از دست دادن مقداری پول پرونده قضایی برایتان ایجاد نگردد.

مشمولینی هم هستند که با جراحی یا آسیب عمدی رساندن بخود قصد گرفتن معافیت های دائم پزشکی دارند.آیا بنظر شما معافیت ارزش یک عمر سلامت نبودن را دارد؟

گرفتن پاسپورت با معافیت موقت پزشکی

تمامی افرادی که به هر نحوی معاف میشوند یا با معاف از رزمی خدمت را به پایان میرسانند میتوانند پاسپورت یا گذرنامه دریافت کنند و به راحتی از کشور خارج شوند و قطعا هیچ محدودیتی شامل این افراد نخواهد شد.

مشمولینی که وارد دوره معافیت موقت میشوند اجازه دارند با گذاشتن وثیقه طبق مبلغ مصوب بمدت حداکثر ۳۰ روز از کشور خارج شوند.البته چون ممکن است بعضی از مشمولین قبل از معافیت موقت غیبت سربازی داشته باشند حتما نیاز است نظم وظیفه با خروج آن ها موافقت کند.

برای خروج در زمان قرار دادن وثیقه تاریخ خروج و ورود باید اعلام شود و این زمان نباید بیشتر از ۳۰ روز طول بکشد.در صورت زمان بر شدن خروج از کشور نظام وظیفه اجازه دارد وثیقه را ضبط کند و اگر مدت خروج از کشور مشمول بیش از زمان معافیت موقت شد پرونده پزشکی ملقی خواهد شد و تمامی مراحل باید از نو تکرار شود.

توجه

تمامی هزینه های بیمارستانی در تمام مراحل شورای پزشکی بر عهده خود مشمول است و نیروهای مسلح هیچگونه تعهدی در قبال این موضوع ندارد.

بنر معافیت پزشکی

19 پاسخ

  1. سلام.من در سال۱۴۰۱معافیت۶ماهه گرفتم از کمیسیون بعددیگه دنباله کارام نرفتم.ول کردم.تا ی ماه پیش ک رفتم دنباله کارام رفتم یگان خدمتی تسویه کردم.الان باید برم نظام وطیفه؟چ مدارکی لازم است ک ببرم؟تکلیفه من چی میشه خیلی سردرگمم ک چ باید بکنم

  2. سلام من ۶ ماه موقت معاف تو اموزشی شدم بعد دوباره بعد از ۶ ماه اعزام شدم ینی پایه خدمتم از صفر شروع شد دوباره گفتم ببینم اخر خدمتم برم تسویع این ۶ ماه خلع داره ینی باید ۶ ماه اضافه خدمت کنم یا ن

  3. سلام

    بنده بیماری قارچی کچلی دارم. ۱۵ سال است که درمان می کنم و مجددا بر می گردد. آیا معافیت دائم دارد؟

      1. ببخشید شما اطلاع دارید که چگونه می توانم سوابق دارویی خود را از تامین اجتماعی بگیرم و به نظام وظیفه اثبات کنم؟

  4. سلام من بیماری کبدی دارم و متعاقباً التهاب کبدی و آنزیم های کبدی بیشتره و میدم گرید ۲ هست آیا واسه این نوع بیماری معافیت موقت میدن یا نه؟

  5. سلام من تاندون آشیل دام قطع شده و جراحی کردم ولی بخوبی جراحی نشده شورای عالی پزشکی رفتم دوره ۶ماه بهم دادن امکان معافیتم هست یا نه بعد این دوره ۶ماهه

  6. سلام
    من به خاطر مشکل واریکوسل نوع سوم معافیت موقت ۶ ماهه به من دادن به من گفتن چون این بیماری واجب شرایط عمل هستش برم پیش پزشک من هم رفتم پیش یه متخصص و گفت تو شرایطی هستی که عمل خطرناکه و امکان پارگی رگ اصلی حین یا بعد عمل و از کار افتادن بیضه وجود داره و اون یکی بیضه هم از زمان تولد تا الان اصلا رشد نداشته
    میخوام بدونم بعد از شش ماه باید برم سربازی یا معافیت دائم رو به من میدن

  7. سلام خسته نباشید ببخشید من سابقه تشنج و پنیک دارم و از بچگی داروهای مختلفی مصرف کردم و هنوزم مصرف میکنم و الان ۶ ماه معاف موقت شدم ایا امکانش هست که معافیت دائم بشم؟ بعد از این ۶ ماه؟

  8. اقا من حین خدمت از یگان خدمتی ب سپاه صاحب الزمان معرفی شدم و از آنجا ب کمیسیون پزشکی معرفی شدم و بعد از معاینات بنده ب کمیسیون عالی فرستاده شدم و بعد از رای من دوباره برگشتم کمیسیون پزشکی استانم و از انجا ب سپاه صاحب الزمان فرستاده شدم و با رای ک داده بودن کمیسیون عالی این بود ک طبق ایین نامه بنده ب ناجا معرفی شوم .من این نامه هارو بردم یگان خدمتیم داخل تهران اونجا گفتن معافیت موقت شدی یسری برگه دادن با رای کمیسیون عالی مرا ب نظام وظیفه شهرم فرستادن جهت ثبت معافیت ولی مسعول نظام وظیفه گفت شما داخل سیستم نظام وظیفه معرفی ب مدیر نشده اید و تا زمانی ک معرفی به مدیر نشی بلاتکلیف هستی من ب یگان خدمتی زنگ زدم مشکلو گفتم ولی میگن ب ما مربوط نیس…سوالم اینه من از کی و کجا باید معرفی ب مدیر شوم بخدا ۴ ماهه بلاتکلیفم حوقم قطع ۴ ماهه و هنوز بعد ۴ ماه من منتظر ی معرفی ب مدیر هستم..لطفا خواهشن ینفر بگه معرفی ب مدیر من از کجا بگیرم؟؟

  9. سلام خواهشن جواب بدید ایا با معافیت موقت شش ماهه پزشکی اعصاب و روان و داشتن غیبت قبل از گرفتن معافین میتوان پاسپورت گرفت؟

  10. سلام وقتتون بخیر
    اگر مشمول ۱۸ سال تمام داشته باشد و پدر و مادرش ۱۲ ماه از طلاقشان گذشته باشد؛ آیا باید به خدمت برود یا اینکه می توانید معافیت موقت بگیرد تا زمانی که بیش از ۳۰ ماه شود؟
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !