معافیت قد و وزن سربازی

معافیت وزن سربازی

مشمولان زیادی هستند که از اضافه وزن زیادی برخوردارند و اصطلاحا دچار چاقی هستند همچنین بعضی ها هم به صورت ژنتیکی یا بیماری های مختلف دچار لاغری مفرط هستند.این موضوع در مورد قد هم وجود دارد در نتیجه یکی از سوالات مهم این دسته از مشمولان این است که آیا معافیت وزن سربازی یا معافیت قد سربازی وجود دارد یا خیر؟

گروه سرباز مشاور در این مقاله شما را راهنمایی خواهد کرد تا در صورتی که در هر کدام از گروه ها هستید بتوانید از معافیت استفاده کنید.پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و با استفاده از نکاتی که در ادامه گفته میشود به سادگی معافیت سربازی دریافت کنید.

شرایط معافیت سربازی با اضافه وزن یا لاغری مفرط

ممکن است کسانی دارای اضافه وزن زیادی باشند و چاق محسوب شوند یا دچار لاغری مفرط باشند که هر کدام از نظر علمی دارای شرایطی مشخصی است و با BMI مشخص میشود.

شرایط معافیت وزن سربازی با وزن بالا

کسانی که دارای BMI بیشتر از ۳۵ هستند چاق محسوب میشوند و دارای اضافه وزن مفرط هستند و ممکن است به این دلیل دچار مشکلات جانبی باشند.بر اساس آیین نامه مشخص شده در فهرست بیماری های وظیفه عمومی صرفا BMI بالای ۳۵ تنها شامل معافیت از خدمات رزمی میشود.

شرایط معافیت وزن سربازی با وزن پایین

در مورد کاهش وزن هم از نظر علمی و بر اساس BMI کمتر از ۱۷ آیین نامه اینطور تعیین کرده است که مشمولان دارای این شرایط و کمبود وزن شدید و بدون مشکلات و عوارض جانبی صرفا معاف از رزم میشوند و معافیت دائمی در کار نیست.

پس چه مواردی باعث معافیت وزن سربازی میشود؟

✔️ اگر به دلیل وزن بالا دچار مشکلات گوارشی باشید.

✔️ اگر به دلیل وزن بالا دچار مشکلاتی در اسکلت و استخوان باشید.

✔️ اگر وزن بالا باعث ایجاد مشکلات قلبی شده باشد.

✔️ اگر وزن بالا باعث ایجاد دیابت شده باشد.

✔️ اگر وزن بالا باعث ایجاد فشار خون زیاد باشد.

✔️ اگر وزن بالا یا پایین به دلیل مشکلات هورمونی و غددی باشد.

✔️ اگر وزن بالا موجب ژنیکوماستی شده باشد.

✔️ اگر وزن پایین ایجاد مشکلات خونی کرده باشد.

✔️ اگر وزن پایین در تراکم بافت استخوانی تاثیر گذار باشد.

در نتیجه:

برای استفاده از معافیت وزن سربازی صرفا چاقی یا لاغری باعث معافیت نمیشود و حتما باید حداقل یکی از شرایط گفته شده اثبات شود.بنابراین بعد از اثبات نظام وظیفه سراغ بند های مختص به همان بیماری میرود و معافیت احتمالی بر اساس آن بیماری است نه چاقی!

فرمول محاسبه وزن برای معافیت سربازی (BMI)

با فرمول علمی تعیین شده بدون مراجعه به پزشک میتوانید BMI خودتان را تنها با چند ضرب و تقسیم ساده محاسبه کنید.برای اینکار وزنتان را تقسیم بر قدتان به توان ۲ کنید.برای مثال اگر وزن شما ۹۸ کیلو گرم است و قدتان ۱۷۹ سانتی متر میباشد باید ۹۸ کیلوگرم را تقسیم ۱٫۷۹*۱٫۷۹ کنید تا BMI بدست بیاید.

برای این شخص BMI در حدود عدد ۳۰ میشود که قطعا بالا است و نشانه اضافه وزن و چاقی میباشد.در جدول پایین میتونید نحوه تقسیم بندی انواع BMI را مشاهده کنید.

BMIنوع وضعیت
۰ تا ۱۵به شدت لاغر
۱۵ تا ۱۶لاغر
۱۶ تا ۱۸٫۵کمبود وزن
۱۸٫۵ تا ۲۵وزن طبیعی
۲۵ تا ۳۰اضافه وزن
۳۰ تا ۳۵چاقی ملایم
۳۵ تا ۴۰چاقی شدید
۴۰ تا ۴۵چاقی بغرنج
۴۵ تا ۵۰چاقی به شدت بغرنج
۵۰ تا ۶۰ابر چاقی

معافیت قد سربازی

در مورد مشمولانی که دارای قد بسیار بلندی هستند یا قد آن ها بسیار کوتاه است هم آیین نامه برای معافیت وجود دارد که طبق این بند های قانونی تعیین شده است.

معافیت قد سربازی برای قد بسیار بلند

کسانی که بطور غیر طبیعی دچار رشد استخوانی هستند و قد آن ها و دیگر اعضای بدن بطور مداوم در حال رشد است بطوری که حتی در کیفیت ایستادن و راه رفتن آن ها تاثیر گذار میباشد از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

این بیماری به آکرومگالی معروف است و سبب ایجاد آن ترشح بیش از هورمونی از غده هیپوفیز میباشد.در این بیماری فرد دائما در حال رشد است و غول پیکری میرسد در نتیجه جز بیماری های پرکاری هیپوفیز قرار میگیرد و معافیت دائم پزشکی دارد.

معافیت قد سربازی با قد کوتاه

در رابطه با کسانی که قد کوتاهی دارند ملاک قد کمتر از ۱۴۵ سانتی متر است.با این شرایط مشمول میتواند از خدمت سربازی حتی در حین تحصیل یا در حین خدمت سربازی معاف شود و در بخش بیماری های عمومی معافیت بگیرد.

کسانی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر باشند برای معافیت باید قد آن ها کمتر از ۱۴۰ سانتی متر باشد.

کسانی که دارای هر مدرک تحصیلی هستند و در هیچکدام از شرایط گفته شده قرار نمیگیرند اما قد آن ها کمتر از ۱۵۵ سانتی متر میباشد معاف از خدمات رزمی خواهند شد.

قد بیشتر از ۱۵۵ سانتی متر از نظر نظام وظیفه نه معافیت دائم دارد و نه معاف از خدمات رزمی!

مراحل گرفتن معافیت چاقی و لاغری سربازی

در صورتی که در جدول قرار داده شده جز کسانی هستید که بسیار لاغر یا بسیار چاق محسوب میشوید و علاوه بر آن این چاقی در شما مشکلاتی ایجاد کرده یا دلیل مشخصی دارد بر اساس این مراحل اقدام کنید.

  • مراجعه به یکی از دفاتر پلیس+۱۰
  • تکمیل فرم های مربوطه
  • عکسبرداری و انگشت نگاری الکترونیکی
  • مراجعه به پزشک معتمد و تکمیل فرم خود اظهاری
  • حضور در بیمارستان تعیین شده بر اساس پیامک ارسالی
  • شرکت در روند بررسی و آزمایشات مشخص شده توسط پزشک
  • حضور در جلسه کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه
  • پرداخت هزینه مصوب کارت معافیت در صورت تایید شورا

کسانی در جلسه کمیسیون نمیتوانند از خدمت سربازی معاف شوند این شانس را دارند تا یکبار به رای شورا اعتراض بزنند و وارد کمیسیون عالی شوند تا تمام مراحل یکبار دیگر سپری شود.

همچنین این مراحل در مورد معافیت قد سربازی کاملا یکسان است و برای دریافت معافیت های مربوط به قد هم عینا همین مراحل باید طی شود.

در مورد مشمولان در حین خدمت سربازی لازم نیست به پلیس+۱۰ مراجعه شود و با داشتن نامه اعزام به بیمارستان از یگان خدمتی میشود در مراحل کمیسیون پزشکی شرکت کرد و در انتها در صورت معافیت با تسویه از یگان منتظر دریافت کارت معافیت شد.

مدارک مورد نیاز برای معافیت قد و وزن

برای استفاده از معافیت قد و وزن سربازی داشتن این مدارک الزامی است:

  • اصل مدارک شناسایی ( کارت ملی و شناسنامه )
  • گواهی اشتغال به تحصیل ( مخصوص دانشجویان )
  • نامه اعزام به بیمارستان ( مخصوص مشمولان حین خدمت )
  • عکسبرداری الکترونیکی در دفاتر پلیس+۱۰
  • انگشت نگاری الکترونیکی در دفاتر پلیس+۱۰
  • ارائه مدارک پزشکی به شورای بیمارستان
  • همراه داشتن کارت بانکی در جلسه کمیسیون

داشتن تمامی مدارک گفته شده برای اقدام در هر حالتی که هستید الزامی میباشد .سربازان فراری باید به یگان خدمتی مراجعه و از آنجا طبق روال و مدارک گفته شده اقدام کنند.

کسانی که به دلیل اضافه وزن عمل اسلیو معده یا هر گونه جراحی دیگری انجام داده اند و قبل و بعد از عمل دچار مشکلات گوارشی مشخص شده در آیین نامه نبوده اند و نیستند شامل معافیت نخواهند شد.

در پایان

قوانین معافیت وظیفه عمومی نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته است و مممکن است بسیاری با چاقی و لاغری زیاد قبلا معاف میشده اند اما در حال حاضر شرایط متفاوت است و نوع آیین نامه های صادره تغییر کرده است.

در هر صورت شاید به دلیل داشتن وزن بالا یا بسیار پایین یا قد کوتاه از نظر خودتان معاف باشید اما برای دریافت معافیت وزن سربازی یا معافیت قد سربازی حتما باید شرایط گفته رعایت شود و به نوعی فرد دچار عوارض یا خارج شدن از روال طبیعی زندگی باشد که معاف شود.

گروه سرباز مشاور بعنوان اولین و تنها مرکز تخصصی مشاوره سربازی در ایران آماده است تا به شما مخاطبان عزیز در این خصوص مشاوره دهد.کافیست همین الان با ما تماس بگیرید.

13 پاسخ

  1. آقایی که به سوالات مردم جواب میدی من ۴۰کیلو وزنم هست ۲۵ سالمه ۱۵۸قدمه واقعان من نباید معافشم اخه منکه بدنم نمیکشه خدارو مگ خوش میاد…

    1. عزیز اگر این حد کمبود وزن دلیل غددی داره یا باعث ایجاد عوارض در شما شده حتما معافیت داره

  2. من چاقم و توده بدنی فعلا ۳۶ هست عوارضی ندارم فقط واقی سن ۱۷ سالگی فشار خون و … ندارم میتونم با این شرایط سال بعد میتونم معاف شم
    بعد حداقل شرایط واقی برای معاف دائم چیه

    1. سلام بنده ۲۰ سالمه bmi 45 و تنگی نفس هم دارم و کم خونی(تالاسمی)هم دارم آیا شرایطم شامل معافیت کامل میشه؟

  3. سلام خسته نباشید ببخشید بنده ۲۳سال سن دارم BMI بنده هم ۴۷هست و سابقه فشارخون بالا دارم ۲ساله دارو دارم مصرف میکنم با این شرایط میتونم معاف شم

      1. سلام بنده ۲۰ سالمه bmi 45 و تنگی نفس هم دارم و کم خونی(تالاسمی)هم دارم آیا شرایطم شامل معافیت کامل میشه؟

  4. باسلام وقت بخیر سوالی م سنم ۳۷سالم و BMI39 چاقی مفرد دارم وپدرم ۳بار سکته مغزی کرده مادرم ۱بار نان اور خانواده هستم ایا معاف از خدمت میشم

    1. با اون چاقی مفرط که شما داری چطور قراره نان آور خانواده بشی؟ اصلا مگه خدمت سربازی توو سن ۱۸ سالگی نیست؟ که این سن با چند سال درس خوندن ممکنه به ۲۵/۶ سال هم طول بکشه، تو چرا اینقدر تأخیر کردی و ۳۷ ساله شدی،آخرشم که پدر و مادرتو سکته دادی 😤😤

  5. امروز یه سرباز خیلی کم سن و سال دیدم انقدر لاغر بود دلم کباب شد واسش تفنگش به گمونم هم وزن خودش بود چرا اینا رو معاف نمی کتید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !