معافیت سربازی دو فرزندی | نحوه ثبت نام، شرایط و مدارک مورد نیاز

تاریخ بروزرسانی قوانین معافیت سربازی دو فرزندی: تیر ماه ۱۴۰۳

لطفا قبل از هرگونه اقدامی برای معافیت ۲ فرزندی متن را به صورت کامل مطالعه کنید

در سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تلاش زیادی برای صدور مصوبه هایی در خصوص مشمولان بالای ۳۰ و ۳۵ سال دارای ۲ فرزند داشت و مصوبه هایی هم در این خصوص به شورای نگهبان ارسال شد که حدودا یک سالی از آن میگذرد.

این مصوبه ها در حالی به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید که ستاد کل نیروهای مسلح قانون معافیت سربازی افراد بالای ۴۰ سال دارای ۳ فرزند و افراد کمتر از ۴۰ سال دارای ۴ فرزند را تصویب و اجرایی کرده است.

سرانجام در سال ۱۴۰۳ در ابتدا خبر حذف این مصوبه از دستور کار شورای نگهبان اعلام شد و بعد از آن هم خبر تصویب معافیت سربازی دو فرزندی با اصلاحات جدید از سوی شورای نگهبان اعلام شد و ستاد کل هم این قانون تصویب و به اجرا رساند.

ما در ادامه مصوبات جدید معافیت سربازی ۲ فرزندی به شما ارائه خواهیم داد تا در صورت داشتن شرایط بتوانید از آن بهره مند شوید.

شرایط معافیت سربازی دو فرزندی

شرایط معافیت سربازی دو فرزندی

مهم ترین شرایطی که مشمولان برای دریافت معافیت سربازی ۲ فرزندی باید داشته باشند این موارد است:

  • عدم غیبت سربازی
  • تاهل (ارائه سند ازدواج الزامی است)
  • داشتن حداقل ۲ فرزند در قید حیات
  • داشتن حداقل ۳۵ سال سن

توجه

در قانون جدید معافیت سربازی ۲ فرزندی تنها این موارد مورد توجه است و در حال حاضر اخباری در خصوص مشمولان غایب صادر نشده است مگر اینکه با داشتن سن بالای ۴۰ بتوانند از معافیت سربازی ۳ فرزندی استفاده کنند حتی اگر غیبت سربازی داشته باشند.

سایت معافیت سربازی دو فرزندی

بطرز عجیبی خیلی از مشمولان به دنبال سایت معافیت سربازی ۲ فرزندی یا معافیت سربازی چند فرزندی هستند در حالی که اصلا چنین سایتی وجود ندارد و البته لازم هم نبوده که ایجاد شود.

همانطور که نمیشود معافیت پزشکی یا معافیت کفالت را از طریق سایت ثبت درخواست کرد پس این معافیت هم چنین امکانی ندارد!

بر اساس قانون اعلام شده جدید ترین معافیت سربازی دو فرزندی تنها از طریق پلیس+۱۰ قابل اقدام است پس به هیچ عنوان تماس یا مراجعه به سامانه یا اماکن دیگر برای پیگیری و ثبت درخواست مقدور نیست!

مدارک لازم برای معافیت سربازی دو فرزند

مدارک لازم برای معافیت سربازی دو فرزند

در صورتی که شامل معافیت دو فرزندی هستید داشتن این مدارک الزامی است:

  • مدارک تاهل شامل عقد نامه و استعلام ثبت احوال

  • مدارک شناسایی همسر

  • مدارک شناسایی فرزندان

  • مدارک شناسایی مشمول

  • گواهی اشتغال به تحصیل

  • گواهی اشتغال به خدمت

  • تکمیل فرم های مربوطه در دفاتر پلیس+۱۰

  • انشگت نگاری و عکس برداری در دفاتر پلیس+۱۰

  • پرداخت هزینه های مصوب جهت تشکیل پرونده و صدور کارت

نکته

مشمولانی که فرار از خدمت سربازی داشته اند و در حال حاضر دارای ۳۵ سال سن و ۲ فرزند میباشند حتما لازم است با حضور در یگان یگان خدمتی و طی کردن فرآیند قضایی و احتمالا پرداخت جریمه با تغییر وضعیت به اشتغال خدمت سربازی از طربق یگان مربوطه جهت معافیت دو فرزندی اقدام کنند.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: معافیت پزشکی

معافیت سربازی دو فرزندی کی اجرا میشود؟

معافیت سربازی دو فرزندی کی اجرا میشود؟

خبر جدید معافیت سربازی دو فرزندی در دو بازه زمانی اعلام شد و میتوان گفت هر دو خبر شوکه کننده بود و بسیاری از کسانی که در حدود یک سال منتظر تصویب این قانون بودند را نارحت و نا امید تر از قبل کرد!

در آخرین خبر معافیت سربازی ۲ فرزندی در ابتدا اعلام شد که این مصوبه توسط شورای نگهبان رد شده است و در تضاد با قانون اساسی جمهوری اسلامی است و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح هم با آن موافق نیست در واقع در این خبر معافیت سربازی ۲ فرزندی لغو شد!

اما در خبر جدیدی که تیر ماه ۱۴۰۳ اعلام شد موافقت با این قانون توسط شورای نگهبان انجام شد که البته دارای اصلاحاتی نسبت به مصوبه مجلس بود.

در این قانون معافیت سربازی ۲ فرزندی مورد تایید شورای نگهبان و ستاد کل نیروهای مسلح با این اصلاح قرار گرفت که تنها مشمولان غیر غایب بالای ۳۵ سال بتوانند از خدمت سربازی معاف شوند.

در نتیجه آخرین وضعیت معافیت سربازی دو فرزندی به اینصورت است که قانون از حالت استفاده عموم خارج است و هر کسی که دارای ۲ فرزند است و حداقل ۳۵ سال سن دارد نمیتواند از خدمت سربازی معاف شود مگر اینکه به هیچ عنوان غیبت سربازی نداشته باشد.

پس در جواب کسانی که میپرسند معافیت سربازی دو فرزندی چیشد میتوان طبق آخرین خبر معافیت دو فرزندی ۱۴۰۳ بطور قطع گفت که اگر غیبت سربازی ندارید و تا سن ۳۵ سالگی به هر نوعی مشغول به تحصیل بوده اید میتوانید از این قانون برای معافیت استفاده کنید و در غیر اینصورت معافیت شامل شما نخواهد شد!

در نتیجه میتوان قطعی گفت…

پاسخ به دو سوال که توسط بسیاری از مشمولان غایب و غیر غایب در سنین مختلف پرسیده میشود و این سوالات است که معافیت سربازی دو فرزندی به کجا رسید یا آیا معافیت سربازی دو فرزندی تصویب شد؟

این خواهد بود که معافیت سربازی ۲ فرزندی تصویب و اجرایی شده است اما تنها در خصوص مشمولانی که دارای غیبت سربازی غیر موجه نیستند.

چه کسانی در سن ۳۵ سالگی غایب محسوب نمیشوند؟

  • کسانی که در مقطع دکتری تخصصی PHD تحصیل میکنند.
  • کسانی که در تخصص های پزشکی تحصیل میکنند.
  • کسانی که در حوزه های علمیه تحصیل میکنند.
  • ورزشکاران حرفه ای که تا ۲۸ سالگی معاف هستند و بعد از آن وارد تحصیل میشوند.
  • سربازان فراری که بدون غیبت به خدمت سربازی اعزام شدند.

برای معافیت ۲ فرزندی به کجا مراجعه کنیم؟

برای معافیت 2 فرزندی به کجا مراجعه کنیم؟

تنها کاری که باید بکنید این است که به نزدیک ترین دفتر پلیس+۱۰ به محل سکونت مراجعه و فرم های مربوطه را دریافت کنید. بدیهی است از شما مدارک گفته شده جهت بارگذاری در سیستم و ارسال به سازمان وظیفه عمومی خواسته خواهد شد.

توجه

لطفا از هر گونه مراجعه به سازمان وظیفه عمومی در هر شهر و منطقه ای خود داری کنید و جهت دریافت معافیت دو فرزندی و انجام روال اداری تنها از دفاتر پلیس+۱۰ اقدام کنید.

داشتن اطلاعات احراز آدرس پستی الزامی است و کارت معافیت صادر شده توسط پست به آدرس و کد پستی اعلامی ارسال خواهد شد.

دیگر قوانین جدید سربازی مصوبه قانون تلفیق

قرار شده است به تمام مشمولین عضو جمعیت هلال احمر که بعنوان نجات گر و امداد گر در این سازمان مشغول بوده اند به ازای هر سال فعالیت ۲ ماه کسری سربازی تعلق گیرد البته جزئیات این طرح و سقف میزان کسری هنوز مشخص نشده است.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: معافیت تحصیلی

در دیگر طرح مصوب شده در کمیسیون تلفیق پیرو برنامه هفتم توسعه کشور طرح حرفه ای شدن خدمت سربازی به تصویب رسیده شد تا ستاد کل نیروهای مسلح جهت اجرای این طرح اقدامات لازم را انجام دهد.

✔️ برخی از بندهای پیشنهادی

✔️ کاهش مدت خدمت سربازی

✔️ پاره وقت شدن دوره سربازی

✔️ جایگزینی سازمانی بر اساس تخصص

✔️ مهارت آموزی

✔️ جایگزینی پرسنل نیروی مسلح بجای سرباز

✔️ کاهش نیاز به نیروی وظیفه

لازم به ذکر است مواقت فرماندهی کل قوا جهت تصویب و اجرای قوانین مصوب مجلس شواری اسلامی لازم و ضروری است.

قطعا اخبار برای مشمولان دارای ۲ فرزند بسیار خوشحال کننده است همچنین کسانی که یک فرزند دارند میتوانند در این طرح که نوعی طرح فرزند آوری است شرکت کنند و شامل معافیت سربازی دو فرزندی شوند.

سوالات متدوال در خصوص معافیت ۲ فرزندی

معافیت سربازی دو فرزندی

این موارد سوالاتی هستند که مشمولان در تماس های تلفنی مشاوره از مشاوران ما در مورد معافیت سربازی دو فرزندی معمولا می پرسند:

ثبت نام برای معافیت سربازی ۲ فرزندی به چه صورت است؟

در صورتی که حائز شرایط گفته شده در خصوص معافیت سربازی دو فرزندی شورای نگهبان هستید تنها کافیست بر اساس مدارک اعلام شده به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید و به سادگی و در کمتر از یک ساعت ثبت درخواست انجام دهید. زمان ثبت نام معافیت ۲ فرزندی از نیمه دوم تیر ماه ۱۴۰۳ بطور رسمی شروع شده است و در سراسر کشور در حال انجام است.

مهم ترین مدارک لازم برای معافیت سربازی دو فرزندی چی هست؟

طبق قانون معافیت جدید سربازی دو فرزندی مهم ترین مدارک لازم اثبات عدم غیبت سربازی است که با گواهی اشتغال به تحصیل یا گواهی اشتغال به خدمت اثبات میشود و بعد از آن باید مدارک همسر و فرزندان ارائه شود. مابقی مدارک همان مدارک اداری معمول و فرم هایی است که در دفاتر پلیس+۱۰ باید تکمیل شود.

در بخش نامه جدید معافیت سربازی دو فرزندی چه گفته شده است؟

آخرین بخشنامه معافیت سربازی ۲ فرزندی توسط شورای نگهبان اعلام شد که طبق آخرین مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ بوده است. در این بخشنامه مصوبه مجلس در خصوص معافیت مشمولان غایب و غیر غایب بالای ۳۵ سال دارای ۲ فرزند اصلاح شد و بند معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال بدون غیبت سربازی به تصویب رسید. این بخشنامه از سوی ستاد کل نیروهای مسلح نیز مورد تایید قرار گرفته است و قانون در حال حاضر اجرایی شده است.

سربازان متاهل با دو فرزند معاف میشوند؟

مشمولانی که در حال حاضر سرباز هستند هم میتوانند از این قانون استفاده کنند اما دوباره به نکته عدم داشتن غیبت سربازی بازمیگردیم.

ممکن است سربازی الان بیش از ۳۵ سال سن داشته باشد و با توجه به این سن قطعا نمیتواند در حال تحصیل هم باشد پس تنها حالتی که سرباز بالای ۳۵ سال غیبت ندارد این است که بموقع به سربازی رجوع کرده است اما سرباز فراری است. این شخص با بازگشت به یگان خدمتی و دریافت گواهی اشتغال به خدمت میتواند از خدمت سربازی معاف شود.

اگر سوال یا ابهامی در خصوص این معافیت دارید، می توانید همین الان با مشاور سربازی تماس بگیرید.

بنر مشاوره سربازی تماس

503 پاسخ

  1. سلام در قسمتی از متن بالا نوشته شده که به افرادی که بدون غیبت هستند و فراری معافیت تعلق میگیرد
    به افرادی که بدون غیبت برگ سبز اعزام به خدمت گرفتن و سر وقت به خدمت نرفته اند هم معافیت دو فرزندی ۳۵ سال تعلق میگیرد

  2. سلام خدمت دوستان عزیز
    من ۳۵ سالمه و سه فرزند دارم
    در قانون جدید معاف میشم یا خیر؟
    ممنون میشم جواب بدید.

  3. سلام من طلاق گرفتم دو فرزند دارم یامن زندگی ممیکنن سن من ۴۳ سالمه آیا به من میتونم معافیت بگیرم

  4. الان معافیت دو فرزندی با ۳۵سال تصویب کردن که غیبت نداشته باشی مگه همچین چیزی ممکنه

    1. البته اونایی که هیچ مشکلی نداشتن واز روی تنبلی نرفتن خدمت. خیلی ها واقعا نتونستن برن خدمت و نان آور خانواده بودن و معافیت هم شامل شون نشده است و حق زندگی کردن یا وام گرفتن یا زیارت رفتن دارن. شما هم قلب و نیت خرابت رو اصلاح کن.چون تو زجر کشیدی ،مابقی هم باید سخنی بکشند اونم با زن و دو بچه و با این تورم؟

    2. امیدوارم هیچگاه به هیچ پست ومقامی نرسی حتی مسئولیت یه الاغ هم به توواگذارنکنن

  5. خیلی نامردی و غیر انسانیه
    یکی به بدبختی بره سربازی و چند سال عمرشو خدمت سربازی کنه و یکی براحتی فرار کنه و بعدشم معاف بشه
    اون جونی که تو سربازی میره شهید میشه چی

    1. اسکول ب تو ربطی نداره ۱۶ سالگی ازدواج کردم فرصت نشد خدمت برم الان تو سن ۴۰ سالگی هم کسی سمت ازدواج نمیره ما رفتیم

    2. اون دیگه به توربطی نداره بخیل مردمی آخه زیادخوشی دیدیم که توناراحتی ازاینکه یه جوان مشکل سربازی نرفتنش حل بشه.

    3. شما چراکاسه داغتر از آش شدینه این معافیت دوفرزندی وسه فرزندی که میگن من خودم رفتم پلیس +۱۰گفتین ماهمچون چیزی تا حالا نشنیدیمه تاریخ دقیق که رفتم
      ششم تیرماه یکهزارچهارصدوسه
      عددی ۱۴۰۳/۴/۶
      پس لطف کنین الکی شلوغش نکنین پلیس بعلاوه ده شهرستان ایذه گفته ما چیزی بهمون ابلاغ نشده

    4. سلام شما میگی فرار کرده نرفته مفت معاف میشه از کجای دل اون خبر داری شاید سرپرست یک خانواده بوده شاید مشکلات زندگی داشته که نتوانسته بره شاید نون آور خانواده بوده خودت رو بزار جای اون کسی که مجبور بوده برای سیر کردن خانواده اش قید تمام خوشی زندگیش رو بزنه نتونه گواهینامه بگیره یک سفر زیارتی نتونه بره نتونه یک شقل درست و حسابی داشته باشه حتی یک سند به نامش نمیشه به نظر خودت دوره سربازی که همه هم سن وسالهات دوستات داران باهم میرن خدمت اون بخاطر خرج خانواده اش از تمام زندگیش ساقت شده بعد میگی مفتی معاف شده

      1. من ۴۰سالمه . موقع خدمت رفتم .آموزشی رو بودم بعدش نرفتم ..به خاطر مالی ..به خدا نمی ارزه این همه سال دلهره داشته باشی .. خیلی سخته . بیست سال فرار خدمتی باشی .. کلی از زندگی عقب افتادم ..الان اگه برگردم به اون روزا .یک ساعت هم غیبت نمیکنم

  6. کسی نمیدونه چرا معافیت ۳۵ سال دو فرزندی مجدد به کمیسیون تلفیق واسه بررسی بیشتر ارجاع شده واسه چیست
    هر وقت انتخابات پیش رو داریم از این دست خبرها میاد بعد انتخابات حذف میشه

  7. سلام وقت بخیر من ۲فرزند دارم واز همسرم جدا شدم من هم معاف میشم بالای ۳۵ هم هستم

  8. سلام ،من ۴۶ سال دارم و دارای ۲ فرزند هستم ،که فرزند دوم مشکل معلولیت ذهنی شدید دارد ،آیا من می‌توانم بخاطر فرزند دوم معافی بگیرم یا نه ،ممنون میشم اگه راهنمای بفرماید

      1. سلام وقت به خیر من به پلیس +۱٠ مراجعه کردم میگن این قانون هنوز ابلاغ نشده کی ابلاغ میشه؟

    1. با سلام
      بخاطر خدا حداقل سن افراد با سه فرزند را به سی و پنج سال کاهش بدین
      تا اکثر مردم بتونند از این معافیت استفاده بکنند
      بخدا قسم من الان سی و هفت سالمه سه. تا بچه دارم
      مستاجرم ماهی هفت میلیون فقط اجاره خونه میدم و ماهی نه میلیون قسط دارم
      بخدا با حقوق ده تا دوازده میلیون نمیتونم زندگی کنم
      به جان بچهام دو شیفت کار میکنم بازم کم میارم
      بخاطر خدا این قانون را حداقل به سی و پنج سال تغییر بدین بخدا قسم هر جایی میریم نه میتونیم وام بگیرم و نه خیلی کارهای دیگه

    2. داداش بیخیال من بچه بودم طرحش اومد فقط حرفه ۷۰سال نداری معاف کجابود من با هم سن بچه خودم یه جاباشم و یه چی بشه میشه جمش کرد با دوتا بچه تمام زندگی منو بستن ممنوع الخدمات کردن حتی سیم کارت ندارم بنامم چی میگید

  9. سلام من دوتا فرزند دارم منتهی از خانم جداشدم و فعلا متاهل نیستم منم شامل این قانون میشم یا خیر؟؟؟

      1. میگه تازه مجلس تصویب کرده وتوی سال ۱۴۰۳اجرایی میشه شما میگه حذف شده چرا اخبار منفی میدین

  10. اگرکلیه عزیزانی که این مشکل رودارن یک روز جمع بشن جلوی مجلس معلوم میشه چکاره هستن خبرهای ضدونقیض شده سوهان روح خودشون وخانوادشون…

      1. سلام علی هستم ۳۹سال سن دارم با دوفرزند آیا معافیت سربازی دوفرزندی اجرا شده یا خیر ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سلام من ۳۸ساله ودوفرزند دارم ولی ازخدمت سربازی فرارکردم آیا واسه من معافیت سربازی تعلق میگیره

        2. سلام الان خرداد ۱۴۰۳ هستیم معافیت ۲ فرزندی با سن ۳۵ سال تصویب و اجرا شده دوستان

  11. به خاطر ازدواج در حین تحصیل و بعد هم مخارج زندگی نتوانستیم برویم خدمت!
    حالا با دو فرزند و ۴۳سال و مخارج بالای زندگی و محرومیت از همه چی به خاطر عدم معافیت چه کنیم؟

    1. از قبل مشخص بوده با سربازی نرفتن مشکلات پیش خواهد اومد
      بعلاوه اینکه میتونستید در سال ۹۵ تا ۹۷ از قانون خرید خدمت سربازی استفاده نکنید
      در حال حاضر میتونید از قوانین کسری خدمت و کاهش مدت خدمت سربازی و حقوق نسبتا خوبی که میدن استفاده کنید

      1. آقای محترم ماوقتی جوان بودیم نرفتیم حالا با۴۰سال سن میریم خدمت خیرخیرخیرخیرنمیریم به فارسی

  12. سلام.وقتی موقع رای گیری وبقیه کارها میشه نمی گن کارت پایان خدمت ولی برا سرکارو وام ومردن میگن پایان خدمت.زندگی من و شوهرم رو داغون کردن انشاالله برا بقیه درست بشه استفاده کنن

  13. سلام من ۳تافرزنددارم یک دختر۴سال دوتافرزندپسردارم یکی ۱۴سال داردیکی هم ۱۰سال من معاف میشم یانه ازکجابایدبپرسم کجابایدبرم بچه بجنوردهستم ۳۵سال هم سن دارم معاف میشم یانه ی کارگرساده هم هستم

    1. سلام طرح ۳فرزندی از دوسال پیش اجراشده شمامعاف هستین برادرمنم ۳تا فرزند داره کارت معافیت از خدمت و دریافت کرده

  14. سلام من ۳۵سال هستم ۳تافرزنددارم یک دختر۴سال دوتاپسریکی ۱۴سال یکی هم ۱۰سال معاف میشم یانه چطوری هست کجابایدبرم

  15. سلام وخسته نباشیدمن۴۱ساله هستم خانه ندارم ۱۳سال هست مستارجرهستم ویه کنگره ساده هستم ویه کارپیداکردم واحتیاج به کارت پایان خدمت دارم من بادوبچه وبرجی۳۵۰۰کرایه خانه میدم بااین همه گرانی واین همه گرفتاری من چیکارکنم تازه پدارم۲۸ماه توجنگه ایران وعراق جانبازکه پروندش توبیمارستان سوخته ودیگه سایت جانبازی بسته ودیگه قبول ندارندو من۴۱ساله که اقدام کردم برایه کیه برفشم برایه این همه گرفتاری خواش میکنم یه کمک به من کنیدکه معافیت بگیرم ممنو

  16. ستاد کل کشور خواهشمندیم بما که ۴۴ سالم با ۲فرزند یکیش دانشگاه میره ۷تومن اجاره خونه شغل کارگر ساختمانی معاف از بیمه و تمام تسهیلات با این شرایط کجا برم خدمت کنم موقع رای گیری مردم گرانی مردم بی عدالتی مردم پس کی شما هستین کنارمون

      1. باید به تو توضیح بدن که چرا نرفتم .مثل تو مفتخور نبودن باباشون خرجش بده برن خدمت ..مادر پدرشون جدا شده بودن و ……….

  17. سلام من ۳۹سالم پسرم ۱۸سالش امسالم اعلام کردن که ۸۵اعزام به خدمت یه دخترم دارم ۱۱سالش این طرح ۲فرزندی تایید شده یا بدون این طرح هم معاف میشم یا با پسرم برم سربازی

  18. سلام ۲ فرزند دارم ۴۸ سال سن عمل فتق انجام دادم شامل معاف میشم راهنمایی کنید ممنون میشم

  19. دیگه عمره ما داره تمام میشه ۴۱سال شدیم نه بیمه نه کاری با دو فرزند کی دیگه کار کنیم ……

  20. معافیت دو فرزندی هم جزع این طرح ارائه شده ۱۰۰درصد اونم تصویب شده چون برای بار سوم اصلاح شد وبه شورای نگهبان فرستاده شد،

  21. چرا قانون معافیت دو فرزندی بالای ۳۵ سال مجلس را ستاد کل قبول نمی‌کند درصورتیکه همان قانون اجباری نظام وظیفه راهم مجلس تصویب کرده!!!!؟؟؟؟

    1. هر موقع مادر بزرگم از قبر تونست بیاد بیرون تو هم معاف میشی باید بری خدمت ای صحبتا نیست ،😀😀😀😀

  22. شمااربعین میتونی بری کربلا باگذرنامه موقت منم فراریم ولی امسال رفتم گذرموقت گرفتم رفتم پیاده روی اربعین.شماهم اگه رفتی مارو هم دعا کن

    1. چطوری گذرنامه موقت گرفتی
      من هفت ساله قاچاقی بدون پاس میرم کربلا اربعین
      شما چطوری گرفتی

  23. داداشای گلم من ۲تا دارم ۲تا دیگه امشب بسازم حله دیگه داستانی باز بینش درنیاد
    ک چون سریع ساختی باید یری لطفا راهنمایی کنید😬

    1. هر موقع مادر بزرگم از قبر تونست بیاد بیرون تو هم معاف میشی باید بری خدمت ای صحبتا نیست ،😀😀😀😀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !