شرایط معافیت سربازی نخبگان

شرایط معافیت سربازی نخبگان

👈 شرایط معافیت سربازی نخبگان چگونه است؟ اگر شما عضو نخبگان هستید خدمت سربازی به شما چطور خواهد گذشت؟ از کجا باید فهمید که نخبه هستید یا نه؟ نخبه بودن را کجا تایید خواهد کرد؟ چه مواردی شامل نخبه بودن می شود؟

افراد بسیاری هستند که بعنوان نخبه معرفی می شوند و یا خود را نخبه می دانند. از نظر نظام وظیفه افرادی شرایط نخبه بودن را دارند که در عضویت بنیاد ملی نخبگان باشند.

معمولا این افراد را اشخاصی همچون مدال آوران المپیاد، رتبه های ۲ رقمی کنکور سراسری، اشخاصی که ثبت اختراع دارند یا محققین و پژوهشگران مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری تشکیل می دهند.

بعد از اینکه شما طی مراحلی نخبه بودن خود را احراز کردید و با ارایه گواهی از بنیاد ملی نخبگان به سازمان نظام وظیفه مشخص شد که نخبه هستید می توانید از مزایای آن استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت تحصیلی

شخصی که نخبه هست حتما باید خدمت سربازی را بگذراند و نخبه بودن به این معنی نیست که کلا از خدمت سربازی معاف می شوید. اما با توجه به پروژه های جایگزینی که برای افراد نخبه تعریف می شود میزان و کیفیت سربازی شما متفاوت خواهد بود.

برای مثال زمانی که فردی پروژه جایگزینی با اهمیت بالا از یکی از ارگان های نظامی و دانشگاهی دریافت می کند بدلیل اینکه ممکن است تا پایان انجام پروژه زمان زیادی لازم باشد احتمالا تنها محیط پادگانی که در آن قرار می گیرد پادگان آموزشی خواهد بود.

در هرصورت شما تحت هر شرایطی با هر میزان از دانش و مدرک تحصیلی و بزرگی پروژه درحال انجام باید دوره آموزشی را بگذرانید.

معافیت سربازی نخبگان چگونه است؟

👈 همانطور که توضیح داده شد شما پروژه جایگزینی جهت گذراندن خدمت سربازی می توانید انجام دهید که این موضوع بعد از ارسال دفترچه خدمت سربازی یا همان سرباز شدن اتفاق خواهد افتاد.

اما روش دیگری نیز وجود دارد تا شما حداق زمان را در محیط نظامی سپری کنید و آن دقیقا برعکس پروژه جایگزین خدمت است و درواقع انجام پروژه قبل از ورود به سربازی می باشد.

شما می توانید در حین تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای دریافت پروژه های نظامی که منجر به کسری پروژه می شود به یکی از ارگان های نظامی یا مراکز دانشگاهی نظامی مراجعه کنید و برای دریافت پروژه های کسری خدمت وارد مذاکره شوید.

دقت کنید همانطور که گفته شد مراحل این نوع کسری خدمت سربازی قبل از حتی ارسال دفترچه خدمت سربازی طی میشود و بدیهی است در حین سربازی به هیچ عنوان نمی توان اقدامی برای دریافت کسری پروژه انجام داد.

شما با انجام پروژه و دریافت کسری از ارگان نظامی مشخص به حداکثر میزان ممکن بازهم نمی توانید بطور کامل از خدمت سربازی معاف شوید و حتما باید دوره آموزشی را در ارگانی که از آن پروژه گرفته اید بگذرانید.

قوانین معافیت سربازی نخبگان

قوانین معافیت سربازی نخبگان

👈 سربازی یکی از بزرگترین دغدغه های تمام آقایون در سنین مشمول شدن یا بعد از دوران تحصیل است و بی تعارف فرقی ندارد در چه سن و چه تحصیلاتی قرار داشته باشید.

در رابطه با افراد نخبه و اشخاصی که دارای مهارت های خاص و کاربردی و راهبردی هستند این دغدغه وجود دارد که در صورت گذراندن خدمت سربازی وقت زیادی تلف می شود و اصطلاحا از زندگی عقب افتادن است!

در این موقعیت سازمان نظام وظیفه مواردی همچون سرباز نخبه، سرباز ماهر و تعریف پروژه های کسری خدمت و معافیت سربازی را تدوین کرده است و این بدان معنا می باشد که هرکس درجایی که قابلیت های بیشتری دارد خدمت کند.

از جمله شرایط معافیت سربازی نخبگان و قوانین آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فرد مشمول بعنوان سرباز نخبه می تواند با انجام پروژه های نظامی و راهبردی در حین خدمت بصورت دورکاری خدمت خود را سپری کند و درواقع زمان انجام پروژه بعنوان جایگزین خدمت سربازی محسوب می شود.

این اتفاق تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد تا پروژه پایان یابد و البته مورد تایید ارگان مربوطه باشد در غیر اینصورت سازمان ناظر بر انجام پروژه حتی بعد از گذشت مدت زمان سربازی می تواند تاییدیه پایان سربازی را به سازمان نظام وظیفه عمومی ابلاغ نکند.

  • اگر دارای مدرک ارشد یا دکتری هستید حداقل ۶ ماه قبل از اعزام به سربازی شروع به انجام پروژه های نظامی کنید.

با این روش می توانید تا حد زیادی کسری خدمت بگیرید و در واقع کم ترین زمان ممکن را در پادگان یا محیط نظامی باشید. شما می توانید از ارتش، سپاه، وزارت دفاع و دانشگاه های زیرمجموعه آن ها پروژه های کسری خدمت بگیرید.

داشتن ویژگی های خاص برای معافیت از سربازی نخبگان

داشتن ویژگی های خاص برای معافیت از سربازی نخبگان

✔️ دارای مهارت های خاص و منحصر بفرد هستید؟

✔️ نرم افزار مشخصی بلدید؟

✔️ مهارت های فنی دارید؟

✔️ سابقه تدریس در موضوعات کاربردی دارید؟

✔️ چندین زبان بلد هستید که میتوانید آموزش دهید؟

پس چرا از قابلیت های خود بعنوان سرباز ماهر استفاده نمی کنید تا در شرایط راحت تری خدمت سربازی را بگذرانید و مهم تر از آن باعث بالا رفتن دانش و معلومات افراد دیگری شوید.

در صورت داشتن سوال و انجام مشاوره می توانید به وب سایت سرباز مشاور مراجعه نمود و با ما تماس بگیرید.

9 پاسخ

  1. سلام خدمت شما من در اقتصاد و ترید مهارت خاصی دارم و میتونم اون رو به بقیه آموزش بدم ایا کزو نخبه هاحساب میشن؟

  2. من در یکی از طرح های بنیاد ملی نخبگان پذیرش شدم و در پایان پروژه ۱۰۰امتیاز داده شد، چطور بعد از اتمام تحصیل میتوانم از تسهیلات استفاده کنم؟ البته قبلا به دلیل قبولی دانشاگاه در مقطع ارشد ایست خدمتی زدم و چندماهی هم خدمت گذروندم

  3. اگر تو المپیاد برنامه نویسی کشور مقام اول رو بیاریم یا تو مسابقات قاره ای یا جهانی مقام بیاریم سربازی به چه صورته؟

  4. من مدال برنز المپیاد کشوری دارم و الان بدلیل مشکلاتی از دانشگاه اخراج شده ام آیا به من کسر خدمت تعلق می گیره و در صورت تعلق چگونه باید اقدام کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !