سامانه سخا نظام وظیفه + نحوه دریافت کد سخا

سامانه سخا نظام وظیفه

با توجه به جمعیت زیاد مشمولان سربازی و مراجعه بسیار زیادی که به دفاتر پلیس+۱۰ وجود دارد نیروی انتظامی جهت تسهیل کار مشمولان و صرفه جویی در وقت و هزینه ،اقدام به راه اندازی سامانه سخا نظام وظیفه کرده است.

با دریافت کد سخا نظام وظیفه که عددی ۵ رقمی است به سادگی میتوانید تمامی خدمات فراجا که در دفاتر پلیس+۱۰ وجود دارد را بصورت کاملا غیر حضوری انجام دهید. در ادامه بطور کامل مراحل و نحوه ثبت نام کد سخا و استفاده از سامانه سخا را به شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

کد سخا نظام وظیفه چیست؟

تمام افرادی که وارد سن ۱۸ سالگی میشوند بر اساس قوانین کشور ما مشمول محسوب میشوند و میتوانند برای استفاده از خدمات غیر حضوری فراجا از کد سخا استفاده کنند. در واقع کد سخا یک عدد ۵ رقمی منحصر به فرد است که بواسطه آن میشود از خدمات غیر حضوری وظیفه عمومی استفاده کرد.

همانطور که هر کسی درایران دارای کد ملی است و به وسیله آن از خدمات دولتی و قضایی بصورت حضوری و غیر حضوری استفاده میکند برای استفاده از خدمات نیروی انتظامی هم باید دارای کد سخا بود.

توجه

دریافت کد سخا فقط بصورت حضوری امکان پذیر است!

چگونگی دریافت کد سخا نظام وظیفه

برای دریافت کد سخا کافیست به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ نزدیک محل سکونت مراجعه کنید و با ارائه مدارک مورد نظر اقدام به ثبت نام و دریافت کد سخا نظام وظیفه کنید. برای انجام اینکار داشتن این مدارک الزامی است:

✔️ اصل کارت ملی هوشمند

✔️ رسید کارت ملی ( مخصوص کسانی که کارت ملی هوشمند ندارند )

✔️ اصل شناسنامه

✔️ تکمیل فرم های مربوطه

✔️ داشتن سیم کارت بنام خود شخص

✔️ احراز آدرس پستی اعلامی

✔️ انگشت نگاری در دفاتر پلیس+۱۰

✔️ عکسبرداری الکترونیکی در دفاتر پلیس+۱۰

✔️ پرداخت مبلغ مصوب خدمات پلیس+۱۰

✔️ اشتغال به تحصیل ( مخصوص مشولان دانش آموز یا دانشجو )

✔️ گواهی ابطال معافیت تحصیلی ( مخصوص فارغ التحصیلان ، انصرافی ها ، اخراجی ها)

با داشتن مدارک گفته شده و تکمیل فرم های مربوطه بصورت حضوری در یکی از دفاتر پلیس+۱۰ در کمتر از ۳۰ دقیقه میتوانید با داشتن هر گونه شرایطی بعنوان مشمول در حین تحصیل یا مشمول حاضر در فرجه یک ساله بعد از ابطال معافیت تحصیلی کد سخا منحصر به فرد خودتان را دریافت کنید.

نکته بسیار مهم

اگر قبلا یا در حال حاضر این اقدامات را در سازمان وظیفه عمومی انجام دادید نیازی به دریافت کد سخا ندارید:

  • درخواست اعزام به خدمت سربازی
  • درخواست دریافت معافیت کفالت
  • درخواست دریافت معافیت پزشکی
  • درخواست دریافت معافیت موارد خاص
  • درخواست دریافت معافیت ایثارگری
  • پایان خدمت سربازی

در واقع به این دلیل که برای هر انجام هر کدام از این موارد ثبت اطلاعات و احراز هویت شخصی و پستی شما بصورت کامل انجام شده است بطور اتوماتیک در سامانه سخا نظام وظیفه برای شما کد سخا نظام وظیفه صادر گردیده است.

 نحوه بازیابی کد سخا نظام وظیفه

با داشن کد سخا میتوانید وارد سامانه خدمات غیر حضوری فراجا شوید و تقریبا تمام درخواست هایی که میتوان از دفاتر پلیس+۱۰ ثبت کرد را از طریق همین سامانه انجام دهید. برای ورود به سامانه باید دارای کلمه عبور یا همان کد سخا باشید.

ممکن است این کد را فراموش کرده باشید که اصلا جای نگرانی نیست و کافیه با کلیکی روی فراموشی کلمه عبور دوباره این کد را دریافت و وارد سامانه سخا نظام وظیقه شوید.

توجه

جهت بازیابی کد سخا داشتن سیم کارت با مالکیت شخصی خودتان الزامی است و در غیر اینصورت سیستم کد سخا جدید را برای شما ارسال نخواهد کرد.

 نحوه بازیابی کد سخا نظام وظیفه

ورود به سامانه سخا نظام وظیفه

نیروی انتظامی دارای چندین سامانه خدمات غیر حضوری میباشد که خوشبختانه در سال های اخیر با تلاش زیادی که در این مجموعه بوده است به تفکیک مراجعین مختلف سامانه های گوناگونی جهت رفاه حال مردم عزیز راه اندازی شده است.

برای مشمولان وظیفه عمومی ۲ سامانه وجود دارد:

sakha.epolice.ir

services.epolice.ir

در واقع هر دوی سامانه های گفته شده یک فعالیت را انجام میدهند و اصلا با یکدیگر تفاوتی ندارند اما یکی از سامانه ها بصورت پشتیبان عمل میکند تا در مواقعی که ترافیک کاربران زیاد است مشکلی پیش نیاید.

برای ورود روی یکی از این سامانه ها کلیک کنید و در صفحه ای که باز شده است به سادگی با وارد کردن کد ملی بعنوان نام کاربری و کد سخا  نظام وظیفه بعنوان کلمه عبور وارد سامانه شوید و از خدمات غیر حضوری فراجا استفاده کنید.

بعد از ورود برای استفاده از هر خدمتی که مد نظرتان است باید اطلاعات را به درستی وارد کنید تا توسط وظیفه عمومی مورد بررسی قرار گیرد همچنین برای نهایی کردن بعضی از درخواست ها نیاز به پرداخت آنلاین وجه مورد نظر میباشد.

نکته

دقت داشته باشید تا دریافت تایید نهایی از سیستم و دریافت کد پیگیری به هیچ عنوان از سامانه سخا نظام وظیفه خارج نشوید.

تمامی درخواست های شما و نتایج آن بصورت پیامکی برای  شما ارسال خواهد شد.

 نحوه ثبت نام در سامانه سخا نظام وظیفه

برای ثبت نام در سامانه سخا نظام وظیفه تنها کافیست دارای کد سخا باشید که برای اینکار هم همانطور که گفته شد باید از قبل کد سخا نظام وظیفه را تهیه کرده باشید. به زبان ساده تر بعد از ورود به سامانه های گفته شده هیچ قسمتی جهت ثبت نام وجود ندارد!

تنها باید با مراجعه حضوری به پلیس+۱۰ و ارائه مدارک گفته شده این کد را دریافت و بعد از آن وارد سامانه شوید و درخواست مورد نظر را ثبت کنید.

دوباره تاکید میکنم کسانی که دوره سربازی را گذرانده اند یا هر گونه اقدام و درخواستی در حیطه معافیت های سربازی و اعزام به خدمت انجام داده اند نیازی به ثبت نام مجدد ندارند و میتوانند کد سخا را از طریق پلیس+۱۰ دریافت کنند.

اگر هم شماره تماس با مالکیت خودتان دارید حتی مراجعه به پلیس+۱۰ هم نیاز نیست و میتوانید از طریق فراموشی کلمه عبور و دریافت مجدد آن وارد سامانه شوید.

خدمات ارائه شده در سامانه سخا نظام وظیفه

بعد از ثبت نام کد سخا و دریافت آن و ورود به سامانه سخا نظام وظیفه میتوانید به سادگی از این خدمات استفاده کنید:

✔️ درخواست مجوز خروج از کشور

✔️ تمدید تاریخ اعزام به سربازی

✔️ تعجیل در تاریخ اعزام به سربازی

✔️ عودت کارت

✔️ مهارت ها و رزومه ها

✔️ اعتراض به رای شورای پزشکی

✔️ درخواست معافیت تحصیلی

✔️ تمدید گذرنامه

✔️ استعلام آخرین وضعیت خدمتی مشمول

خدمات سخا نظام وظیفه

تمام موارد گفته شده بصورت تیتر وار بیان شد تا بطور کلی بدانید چه خدماتی را که ممکن است بسیار وقت گیر باشد میشود تنها از طریق یک گوشی و بصورت کاملا غیر حضوری انجام داد. قطعا هر کدام از موارد شرایط و قوانین خودش را دارد.

مثلا برای درخواست مجوز خروج از کشور داشتن اشتغال به تحصیل و گذرنامه ضروری است و میشود وثیقه خروج از کشور را از طریق همین سامانه بصورت غیر حضوری پرداخت کرد.

یا در مورد ثبت معافیت تحصیلی باید دانشگاه قبولی را از لیستی که در اختیار شما قرار داده میشود به درستی انتخاب کنید . اطلاعات ثبتی شما برای دانشگاه ارسال خواهد شد و در صورت هر گونه اشتباه در انجام اینکار تمامی مسولیت های ناشی از اشتباه بر عهده خودتان خواهد بود.

نکته

در پایان انجام هر کدام از درخواست ها تایید ثبت درخواست در سامانه و نتیجه درخواست از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

در حال حاضر امکان ثبت نام جهت دریافت گذرنامه بصورت غیر حضوری وجود ندارد که قرار است به زودی به خدمات گفته شده اضافه گردد.

در پایان

در صورتی که وقت کافی برای مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ را ندارید یا در جایی زندگی میکنید که خدمات به درستی به شما داده نمیشود حتما از کد سخا تظام وظیفه و سامانه ای که فراجا در اختیارتان قرار داده است استفاده کنید.

سرباز مشاور آماده است تا به تمامی سوالات شما در خصوص سامانه سخا نظام وظیفه پاسخ دهد. همین الان تماس بگیر!

2 پاسخ

  1. سلام بندیک ایثارگرهستم وهمچیین جانبازهم هستم ولی پنج درصدجانبازی دادندچطورمیشودبندیک گوشم رابطورکل هم پرده گوش هم اعصاب روان گوش هم شنوای صددرصدازدست دادم دراثرپمپباران هوای دشمن الان نزدیک چهل سال هست بدون اینکه جای ثبت کرده باشندبندنه حقوق نه مزایاونه درمان من گوش که دارم دراثرسرماوگرم شروع به عفوندمیکندوپیش بندفقط پنبه هست نفوذآب وهواولی ده سال پیش بااین نفوذبندسکته مغزی شدم والان بندراکمسیون پزشکی بفرستندبندبالاسی درصدجانبازهستم ولی بنیادازفرستادن به کمسیون جلوگیری میکندچراشماازماده ۸۷واردجانبازی شدیداین آیادرست هست بندعمل قلب بازکردم وبیککارهستم وهیچ درآمدی دوسال هست ندارم وزندگی بنددچارمشکلاتی جدی روبروشده است خواهش میکنم رسیدگی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !