انواع معافیت مشمولین خارج از کشور

انواع معافیت مشمولین خارج از کشور

👈 به دنبال انواع معافیت مشمولین خارج از کشور هستید؟ پس حتما این مقاله را مطالعه کنید. مشمولین بسیاری وجود دارند که یا قبل از سن مشمولیت یعنی قبل از سن ۱۸ سالگی یا بعد از آن به دلایل مختلف به خارج از کشور رفته و بر نگشته اند.

ممکن است این افراد دانشجو یا در حال کارکردن در آن کشور و یا بدون ویزا و غیر قانونی مقیم کشوری باشند و در هرصورت بدلیل داشتن بیماری یا مشکلات جسمی خاص تصمیم به گرفتن معافیت پزشکی و در واقع کارت پایان خدمت گرفته اند.

دلیل آن هم کاملا مشخص است و قطعا هدف آزاد شدن عبور و مرور بدون دردسر به ایران و کشور مقیم میباشد.

زمانی که شخصی دارای بیماری باشد و بیماری او در آیین نامه های معافیت پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی قرار گیرد قطعا می تواند از معافیت پزشکی استفاده کند و از خدمت سربازی معاف شود اما در خارج از کشور این امکان وجود ندارد.

انواع معافیت مشمولین خارج از کشور :

۱٫معافیت پزشکی

در واقع اگر فردی بخواهد طبق قوانین ایران از خدمات دولتی استفاده کند باید در خاک ایران باشد تا تاییدیه های نهایی برای او صادر گردد.

مسیر اقدام به این صورت است که با مهر سرکنسول یا سفارت کارهای بازگشت به ایران انجام می شود و زمانی که مشمول در خاک ایران بود با فرض اینکه تا این لحظه اصلا خروجی از کشور نداشته و دقیقا مثل یک فرد عادی است طبق قوانین مراحل معافیت پزشکی انجام می شود.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت پزشکی

بدین صورت که می تواند اگر دانشجو است مدارک اشتغال به تحصیل ارایه دهد یا اگر دانشجو نیست و مدت زمان زیادی از غیبت او می گذرد آخرین مدرک تحصیلی برای معافیت پزشکی لحاظ می شود و مراحل قانونی با اطلاع سازمان نظام وظیفه عمومی و برگزاری شورای پزشکی طی خواهد شد.

طبق روال یکی از دو رای زیر صادر می شود:

  1. معافیت دایم پزشکی که فرد بدون مشکل میتواند بصورت قانونی و بدون وثیقه از کشور خارج شود.
  2. معافیت از خدمات رزمی که در اینصورت فرد تا خدمت سربازی را نگذراند حق خروج قانونی از کشور را نخواهد داشت.

معافیت سربازی دانشجویان خارج از کشور

شرایط معافیت بعد از اتمام تحصیلات

پذیرش خارج از کشور در دو مرحله انجام می شود.

مرحله اول:

ابتدا پذیرش دانشگاه مورد نظر در رشته مشخص و مقطع تحصیلی مشخص می شود که سازمان نظام وظیفه با توجه به اینکه دانشگاه مورد تایید وزارت علوم یا بهداشت باشد یا خیر، در مقطع مورد پذیرش طبق قوانین ایران معافیت تحصیلی صادر می کند.

بطور مثال:

اگر شما در مقطع دکتری عمومی برای رشته پزشکی قصد خروج از کشور را دارید نظام وظیفه به شما اجازه می دهد تا بمدت ۷ سال در خارج از کشور بدون مشکل غیبت و رفت و آمد تحصیل کنید.

 مرحله دوم

شما علاوه بر پذیرش دانشگاه باید پذیرش اقامت تحصیلی آن کشور یا همان ویزا تحصیلی را به سازمان نظام وظیفه ارایه دهید تا بدون هیچ مشکلی به قید وثیقه تا مدت مشخص در حال تحصیل باشید و در صورتی که شما وارد مقطع تحصیلی بعدی یا بالاتر شوید طبق قوانین ایران معافیت تحصیلی شما تمدید خواهد شد.

شرایط معافیت مشمولین خارج از کشور بعد از اتمام تحصیلات

اگر از خودتان می پرسید که بعد از پایان تحصیلات چه میشود باید این را بدانید که ۲ اتفاق خواهد افتاد:

معافیت تحصیلی و فرجه ۱ ساله بعد از پایان تحصیلات شما تمام می شود و برای تعین تکلیف سربازی به کشور برمیگردید و یا به خدمت سربازی اعزام می شوید یا به هرنحوی معافیت می گیرید.

طبق زمان مقرر بر نمیگردید که در این صورت ابتدا وثیقه شما توسط سازمان نظام وظیفه عمومی طبق قانون ضبط می شود و شما بعنوان فرد غایب محسوب خواهید شد. این بدان معنا است که هر زمان به ایران برگشتید مدرک تحصیلی شما بدون داشتن کارت پایان خدمت کوچکترین ارزشی برای صدور پروانه از ارگان مربوطه را ندارد.

بعضی از دانشجویان و مشمولین غایب خارج از کشور با پیدا کردن کار و یا هر روش دیگری ویزای خود را تمدید می کنند و عده محدودی هم شهروندی آن کشور را می گیرند که در این صورت با داشتن تابعیت خارجی بعنوان یک فرد خارجی می توانند سالانه دوبار و مجوعا بمدت ۳ ماه در ایران حضور داشته باشند.

بدیهی است در این شرایط در زمان رفت و آمد در صورتی که شخص دارای مشکلات امنیتی و مخالف با نظام نباشد دچار هیچگونه مشکلی نخواهد شد.

خب دوستان بررسی انواع معافیت مشمولین خارج از کشور به اتمام رسید. حالا به سراغ معافیت متولدین خارج از کشور می رویم…

انواع معافیت مشمولین خارج از کشور : معافیت سربازی متولدین خارج از کشور

معافیت سربازی متولدین خارج از کشور

👈 اگر شخصی خارج از کشور متولد شده باشد یا قبل از سن مشمولیت به خارج از کشور رفته باشد و مدت حداقل ۳ سال بطور مستمر وارد ایران نشده باشد می تواند از یک سری مزایا برای رفت و آمد به ایران استفاده کند.

بعنوان مثال با تاییدیه سفارت یا کنسولگری ایران در آن کشور بعنوان مشمول غایب در بازه های زمانی ۳ ماهه بدون مشکل می تواند به ایران رفت و آمد داشته باشد.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت کفالت مادر

اما اگر صرفا رفت و آمد برای این فرد ملاک نباشد و بدنبال موضوع مهم تری مثل معافیت باشد تحت هر شرایط و وضعیتی که است با قوانین ایران تطبیق داده خواهد شد و سپس شرایط معافیت یا عدم معافیت بررسی می شود.

برای مثال:

اگر فردی در سن ۷ سالگی از ایران خارج شده باشد و در حال حاضر ۲۵ سال سن داشته باشد و بخواهد از معافیت کفالت مادر استفاده کند سازمان نظام وظیفه شرایطی همچون نداشتن غیبت سربازی،ت ک پسر بالای ۱۸ سال بودن، فوت پدر، گذشت زمان ۳۰ ماه از طلاق را مدنظر قرار می دهد.

بهتر است بگوییم با این فرض کمیسیون های معافیت را برگزار می کند که گویی فرد مشمول از ابتدا تا این لحظه داخل ایران بوده و هیچوقت حتی خارج از کشور را ندیده است.

در این مقاله با انواع معافیت مشمولین خارج از کشور آشنا شدید. امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.در صورت داشتن سوالات بیشتر و دریافت مشاوره سربازی می توانید با ما در تماس باشید تا بهترین پیشنهاد و راه حل به شما داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !