استعلام وضعیت نظام وظیفه و سربازی

استعلام وضعیت نظام وظیفه

با الکترونیکی شدن و در واقع غیر حضوری شدن خیلی از خدمات دولتی ، نیروی انتظامی هم در این مسیر بسیار پیشگام بوده است بطوری که تمامی مشمولان عزیز میتوانند استعلام وضعیت نظام وظیفه و استعلام وضعیت سربازی را کاملا غیر حضوری انجام دهند.

ما در سرباز مشاور به شما مخاطبان عزیز تمام روش های استعلام های الکترونیکی و پیامکی فراجا را توضیح خواهیم داد تا بعد از مطالعه این مقاله تنها با داشتن یک گوشی و اتصال به اینترنت در هر ساعت از شبانه روز و هر جای ایران به سادگی از آخرین وضعیت خود مطلع شوید.

نحوه استعلام وضعیت سربازی

ممکن است به دلیل دوری راه تا دفاتر پلیس+۱۰ یا شلوغی این مراکز همچنین عدم تطابق ساعات کاری سازمان نظام وظیفه در شهر های مختلف با زمان مشمول بسیاری از آخرین وضعیت سربازی خود مطلع نباشند یا دیر این اتفاق بیوفتد!

حتما میدانید که در امور مربوط به نظام وظیفه عمومی زمان بسیار مهم است و در صورت اتلاف وقت ممکن است وارد غیبت سربازی شوید یا حتی بموقع از جلسه کمیسیون های پزشکی یا کفالت مطلع نشوید حتی کسانی که قصد اطلاع از زمان معافیت تحصیلی دارند میتوانند غیر حضوری از این موضوع مطلع شوند.

موارد قابل استعلام وضعیت نظام وظیفه

✔️ شروع و پایان معافیت تحصیلی

✔️ شروع و پایان سنوات ارفاقی

✔️ امکان خروج از کشور

✔️ روند مراحل کمیسیون کفالت

✔️ روند مراحل کمیسیون پزشکی

✔️ روند مراحل کمیسیون موارد خاص

✔️ روند بررسی ثبت اعتراض به رای کمیسیون

موارد قابل استعلام وضعیت سربازی

✔️ شروع و پایان سربازی

✔️ اطلاع از محل تقسیم آموزشی

✔️ اطلاع از تاریخ اعزام

✔️ اطلاع از یگان خدمتی

✔️ اطلاع از تاریخ فرار ( مخصوص سربازان فراری )

✔️ اطلاع از سابقه خدمتی ( مخصوص خرید بیمه سربازی )

✔️ صدور کارت پایان خدمت

✔️ اطلاع از معافیت سربازی حین خدمت

پس این همه خدمت که ممکن است ساعت ها زمان شما را بگیرید تنها با داشتن اینترنت یا یک پیامک ساده از سازمان وظیفه عمومی قابل استعلام است تا هم در تعداد مراجعات و هم در زمان صرفه جویی زیادی انجام شود.

موضوعات مرتبط : نحوه استعلام معافیت تحصیلی

استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد ملی

برای استعلام نظام وظیفه با کد ملی بعنوان تنها روش حضوری تنها کافیست به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ در سراسر کشور مراجعه کنید و با ارئه مدارک شناسی معتبر ( کارت ملی هوشمند ) یا رسید درخواست کارت ملی به سادگی از استعلام وضعیت سربازی استفاده کنید.

در این روش مراجعه حضوری برای هر بار استعلام در هر زمینه ای الزامی است و بسته به نوع درخواست باید به پلیس+۱۰ یا خود سازمان نظام وظیفه مراجعه شود تا بتوان از یکی از موارد درخواستی استفاده کرد.

نه که بخواهیم این روش را غلط بدانیم یا به شما عزیزان بگوییم از این روش اصلا استفاده نشود بلکه هدف ما راحتی کار است و اینکه تا جایی که میشود کارها غیر حضوری انجام شود. واقعا در بعضی از شهر ها دسترسی به پلیس+۱۰ سخت است یا حتی در آن شهر چنین مرکزی وجود ندارد چه برسد سازمان نظام وظیفه!

پیشنهاد !

به شما عزیزان جهت دریافت استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد ملی پیشنهاد میکنیم تنها در موارد بسیار خاص که قابلیت انجام غیر حضوری ندارد از اینکار استفاده کنید مانند:

  • توجیه غیبت سربازی
  • درخواست سنوات ارفاقی
  • درخواست پاسپورت
  • درخواست اعزام به خدمت سربازی
  • ثبت اعتراض رای کمیسیون کفالت
  • ثبت درخواست انواع معافیت ها
  • واریز وجه کارت معافیت
  • ارائه مدارک یگان خدمتی به وظیفه عمومی
  • تغییر آدرس ثبت شده
  • حضور در انواع کمیسیون ها
  • اعزام مجدد
  • ثبت انواع کسری خدمت
  • دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور

استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد سخا

استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد سخا

در سازمان نظام وظیفه جهت استعلام وضعیت سربازی و البته استعلام وضعیت نظام وظیفه سامانه ای تحت عنوان سامانه سخا طراحی شده است که تمام مشمولان وظیفه عمومی بتوانند به سادگی با استفاده از این سامانه از آخرین وضعیت خود مطلع شوند یا ثبت درخواست های مختلفی داشته باشند.

برای استفاده از این سامانه لازم است در ابتدا ثبت نام انجام شود که برای اینکار طی این مراحل لازم است:

  • مراجعه به یکی از دفاتر از پلیس+۱۰
  • ارائه اصل مدارک شناسایی ( کارت ملی و شناسنامه )
  • احراز هویت
  • احراز آدرس پستی
  • عکس برداری الکترونیکی
  • انگشت نگاری الکترونیکی

بعد از انجام این مراحل کد ۵ رقمی منحصر به فردی به شما داده میشود که همان کد سخا است و میتوانید با استفاده از پرتال شخصی در سیستم وظیفه عمومی داشته باشید و تقریبا به تمام خدماتی که در دفاتر پلیس+۱۰ به شما داده میشود دسترسی داشته باشید.

نحوه استفاده از کد سخا

✔️ در ابتدا وارد سامانه سخا به آدرس sakha.epolice.ir شوید.

✔️ در قسمت نام کاربری کد ملی خود را وارد کنید.

✔️ در قسمت رمز عبور کد سخا را وارد کنید.

✔️ بعد از ورود رمز دلخواه را تعیین کنید.

✔️ با استفاده از رمز ساخته شده دوباره وارد سامانه شوید.

✔️ از منوی سمت راست میتوانید خدمت مورد نظر انتخاب کنید.

۳ تا نکته مهم

بیشترین قسمت مورد استفاده از منوی سمت راست قسمت وظیفه عمومی است.

علاوه بر این سامانه میشه از سامانه پشتیبان به آدرس services.epolice.ir استفاده کرد.

علاوه بر استفاده از سامانه گفته شده میتوان از اپلیکیشن پلیس من استفاده کرد.

با این سامانه بسیار خوب و عالی که کم کم جای خود را در میان کاربران پیدا کرده است میشود استعلام وضعیت سربازی را به سادگی و کاملا غیر حضوری در هر مکان و جایی و در هر ساعت از شبانه روز گرفت تنها با یکبار مراجعه به پلیس+۱۰ و دریافت کد سخا!

در نظر داشته باشید اگر قبلا در سامانه وظیفه عمومی درخواست های زیر را ثبت کردید نیاز به دریافت مجدد مد سخا ندارید:

  • درخواست اعزام به خدمت سربازی
  • درخواست معافیت کفالت
  • درخواست معافیت پزشکی
  • درخواست معافیت ایثارگری
  • درخواست معافیت موارد خاص
  • درخواست گذر نامه
  • درخواست سو پیشینه

استعلام وضعیت نظام وظیفه با پیامک

اگر جز کسانی هستید که گوشی هوشمند ندارید یا در وضعیتی قرار گرفتید که دسترسی به ایترنت برای شما سخت است یک راه دیگر غیر حضوری توسط فراجا تعریف شده است که بازهم میتوان کاملا غیر حضوری از خدمات استعلام وضعیت نظام وظیفه بهره مند شد.

از سامانه پیامکی نیروی انتظامی استفاده کنید!

پلیس فراجا جهت اقدامات غیر حضوری و رفاه حال شهروندان عزیز شماره پیامکی ۱۱۰۲۰۶۰۱۰ را قرار داده است که حتی با یک گوشی ساده هم قابل استفاده است.

نحوه استفاده از سامانه پیامکی:

  • کد ملی خود را به این سامانه پیامک کنید.
  • موارد قابل ارائه برای شما پیامک خواهد شد.
  • عدد مورد نظر را دوباره پیامک کنید.
  • استعلام وضعیت نظام وظیفه شما انجام شد.

نکته بسیار مهم:

برای انجام بعضی از استعلام ها داشتن کد ملی کافیست اما در بضی دیگر حتما باید کد ۵ رقمی سخا داشته باشید تا سیستم بتواند آخرین وضعیت شما را بررسی و اعلام کند. برای مثال چند نمونه از درخواست ها و نیاز به کد ملی یا کد سخا یا هر دو این ها هستند:

استعلام آخرین وضعیت مشمول با استفاده از کد ملی ( عدد ۱ )

استعلام رسیدگی به پرونده های معافیت با استفاده از کد ملی و کد سخا ( عدد ۲ )

استعلام صدور یا تعویض کارت پایان خدمت و کارت معافیت با استفاده از کد سخا ( عدد ۳ )

در پایان

سرباز مشاور بعنوان تخصصی ترین مرکز مشاوره سربازی در ایران در تمام زمینه های سربازی امیدوار است تا نظر شما مخاطبین و همراهان همیشگی را جلب کرده باشد. امیدواریم با مطالبی که گفته شد تما نیاز و سوالاتتان در خصوص استعلام وضعیت سربازی حل شده باشد.

اما همچنان برای مشاوره در زمینه استعلام وضعیت نظام وظیفه میتوانید با ما تماس بگیرید تا بهرین مشاوران سربازی کشور دقیق ترین و به روز اطلاعات را به شما عزیزان منتقل کنند.

24 پاسخ

  1. سلام خوبین ؟
    بنده سال ۸۴باوجود داشتن شرایط معافیت کفالت ولی بدلیل دیرارسال کردن دفترچه مجبور شدم دی ماه همون سال باارگان نیروی انتظامی اعزام وعلاوه برگذراندن دوره آموزش سه ماه هم خدمت اضافی داشتم درمجموع نزدیک شش ماه الان که میخوام برای خرید بیمه این شش ماه اقدام کنم هیچ سابقه خدمتی برای بنده نمیاره وفقط سابقه وتاریخ دریافت معافیت کفالت رو میاره
    الان سوالم اینه یعنی این شش ماه هیچ؟به حساب نمیادمیخوام اگر بشه این شش ماه رو خریداری کنم به سابقه بیمه ام اضافه بشه
    لطفاً اگرراه حلی داره کمکم کنید ممنون

  2. سلام من سال ۶۱ تا ۶۳ خدمت کردم کارت پایان خدمت هم دارم به مدت ۲۴ ماه که یکسالش هم منطقه جنگی بودم حالا برای بازنشستگی می‌خوام مدت سربازیمو بخرم رفتم اداره بیمه می گن کارت پایان خدمتت خوانا نیست یعنی تاریخ اعزام وترخیصش معلوم نیست حالا باید چکار کنم سنم هم ۶۱ ساله

  3. سلام من سه هفته میشه کمیسیون پزشکی رفتم هنوز جوابش نیومده چرا میخام هرچی سری تر برم سربازی

  4. سلام من ۵۳۲ روز کسر خدمت رو جانبازی پدرم دارم و اموزشی نرفتم برای معافیت از پادگان روز دوم امدم و دیگه نرفتم ، امکانش هست اموزشی رو خریداری کنم؟

  5. سلام من ۱۵ ماه خدمت کردم به دلایی نرفتم چون پدرم فت کرده وخرج مادرم با زنمو من میدم اصتعالم گرفت گفته ماهاف یا کار ت پاین خدمت ایا واقعیت داره از استعلام که گرفته

  6. سلام من سال ۱۳۹۰رفتم سربازی وبه دلایلی نتونستم خدمتمو تموم کنم الان زن ودوتا بچه دارم و۳۱سالم هست حدودسه سال ممنوع خدمات شدم وحالا ارتروز شدید دارم چطور اقدام کنم برای معافیتم

  7. باسلام خسته نیاشید خدمتم تو سپاه تموم شده الان رفتم دنبال کارتم میگند شما تو ارتش کد خوردید الان من چکار کنم ونتیجه اش چی میشه لطفا راهنمای کنید ممنون میشوم

      1. سلام من سال ۸۵ خدمت تمام کردم الان رفتم بانک کارت سربازی میخواد بردم استعلام میگیره غیره مجاز میده باید چه کار کنم رفتم نظام وظیفه درست میام بانک درست نیست بانکم قبول نمیکنه چه کار کنیم

  8. سلام وقت بخیر من ۲۵دی ماه معافیتم تموم میشه می تونم خروج از کشور بزنم ۱بهمن ماه می خوام از کشور خارج شم می تونم یا نه ؟

  9. سلام خسته نباشید من یک سال دانشجو بودم معافیت نگرفتم و دانشگاه گفت از سخا درخواست بده تو توجیه کرد با عکس دیپلم موقت
    میخام دانشگام عوض کنم
    کی جواب توجیه میاد؟؟حدودا هم بگید ممنون میشم

  10. سلام ببخشید
    من متولد۲۵اسفند ۸۲هستم وامثال فارغ تحصیل شدم خواستم بدونم میتونم کنکور ۱۴۰۳شرکت کنم

    1. سلام میشه ولی در حین خدمت باید کنکور بدید اگر قبول شید ایست خدمت میزنید

  11. احراز جانبازی

    با سلام بنده کادر نیروی انتظامی بصورت داوطلبانه در سال ۶۳ شهرستان سقز اعزام ودرحال انجام وظیفه بر اثر حمله به پایگاه توسط افراد ضد انقلاب بعلت انفجار شدید و بعلت زخمی شدن وخامت حال بعد از چند ساعت با آمبولانس به بیمارستان منتقل بعلت (موج گرفتگی ) و زخمی شدن ازسر و پا و ،،بستری شدم
    ،،،حدودا بعد سه ماه اندی از حادثه . انتقال در آذربایجان غربی خدمت نمودم بعلت وخامت حال به بهداری سازمان مراجعه طبق نظریه پزشک قراردادی سازمان هم مبتلا به( موج گرفتگی )تشخیص و جهت مداوا و،،،، خواستار اعزام به بیمارستان مجهز و متخصص اعصاب روان شهربانی تهران شدن تا سال ۷۲با اعزام های متوالی از طریق سازمان از حمل سلاح منع شدم حتی در چندین نوبت خواستار بستری شدن نمودن ولی بنده بعلت مشکلات عدیده قبول نکردم ،،،،،، علی الحال بعلت وخامت حال و بی قراری در مرخصی توان باز گشت به خدمت نداشتم بعد از یازده سال خدمت صادقانه در اواخر سال ۷۲ بنده منفک نمودن طبق مدارک موجود و با شش سال دارنده کارت ایثارگری ام طبق مدارک بالینی و اداری موجود در پرونده خدمتی تقاضای جانبازی نمودم با تکمیل فرم ( ب ز)به نمیدانم چکار کنم با کهولت سن و انواع امراض قلبی و ریوی و آسیب دیدن عصب چشم گوش،،،،غیره ، حتی بدون کوچکترین روزنه درامدی با استعلام از تمامی ارگانهای دولتی و سامانه ای دهک یکی (یعنی درامد صفر) هستم ، بعلت عدم توان مالی و دفترچه درمانی قادر به مخارج درمانی نیستم ،،،،،، با این اوضاع و احوال نه در امدی مستأجر بودم به لحاظ عدم توانایی با مادرم و خانواده ام در یک‌جا زندگی میکنیم با چهار سر عائله شما بفرمایید من چکار کنم،،،،لطفاً راهنمایی و چاره‌ای بیندیشید ،،،،؟؟؟
    متشکرم

    1. سلام من درسال۱۳۸۸برج۱۱بهخدمت رفتم بنا به دلایلی نتوانستم خدمتم راتمام کنم الان ۳۴سالمه زن و سه تا بچه دارم وپدرم فوت کرده وکفیر مادرو خواهرانم هستم الان برای مافیعت وگرفتن پایان خدمت به کجا برم چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !