استعلام معافیت تحصیلی

استعلام معافیت تحصیلی

استعلام معافیت تحصیلی یکی از موارد بسیار مهم و پر تقاضای تمامی دانش آموزان و دانشجویان است. معمولا این موضوع به دلیل عدم آگاهی در مورد سنوات تحصیلی هر مقطع یا فارغ التحصیلی در سنوات ارفاقی و حتی انصراف و اخراج برای مشمولین سوال میشود.

بعضی ها هم که میخواهند وارد مقطع تحصیلی بعدی شوند نمیدانند چقدر فرصت دارند و دقیقا به همین دلیل و عدم رعایت باگ زمانی میان زمان فارغ التحصیلی در مقطع قبلی و ورود به مقطع جدید بطرز عجیب و باور نکردنی غیبت میخورند و تمام تلاش هایشان به باد میرود.

در این مقاله قصد داریم دقیق ترین اطلاعات ممکن در مورد نحوه استعلام معافیت تحصیلی و سنوات تحصیلی مقاطع مختلف را بررسی کنیم تا دچار هیچ مشکلی نشید. تا انتها با تخصصی ترین مرکز مشاوره سربازی همراه شو و بدون دغدغه از معافیت تحصیلی برخوردار شو!

مراحل و نحوه استعلام معافیت تحصیلی

بعد از اینکه شخصی وارد سن مشمولیت شود و از ۱۸ سالگی عبور کند باید یا خود را برای ورود به خدمت سربازی آماده کند یا ادامه تحصیل دهد. حتی کسانی هم که نتوانسته اند بموقع دیپلم بگیرند و وارد مدارس بزرگسالان شده اند باید حتما ثبت معافیت تحصیلی انجام دهند.

نحوه ثبت معافیت تحصیلی

برای دریافت گواهی اشتغال به تحصیل از مدرسه یا دانشگاه و مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ میشود به سادگی معافیت تحصیلی را در مقطعی که در آن هستید ثبت کنید.

همچنین میشود از نرم افزار پلیس من استفاده کرد و با ورود و ثبت نام در این نرم افزار بر اساس کد ملی درخواست معافیت تحصیلی ثبت کرد.

این دو روش تنها برای ثبت معافیت تحصیلی است . معمولا بعد از این مرحله بنا به دلایلی که گفته شد بسیاری از مشمولین سردرگم میشوند و نمیدانند تا کی معافیت تحصیلی دارند. برای استعلام معافیت تحصیلی از یکی از روش های زیر استفاده کنید.

استعلام معافیت تحصیلی از طریق کد ملی

برای این روش استعلام تنها کافیست وارد سامانه دانشگاهی که در آن دانشجو هستید شوید تا سیستم بطور اتوماتیک با توجه به مقطعی که در آن هستید به شما بگوید که تا کی معافیت تحصیلی دارید و فرصت دارید فارغ التحصیل شوید.

برای مثال مشمولانی که ورودی مهر ۱۴۰۳ در مقطع کارشناسی پیوسته باشند بمد ۵ سال یعنی تا پایان شهریور ۱۴۰۷ میتوانند در این مقطع تحصیل کنند. این مدت را که موقتا مشمول از سربازی معاف است معافیت تحصیلی مینامند.

استعلام معافیت تحصیلی از طریق کد سخا

استعلام معافیت تحصیلی از طریق کد سخا

کد سخا کدی است که توسط نیروی انتظامی برای مشمولان صادر میشود و با استفاده از این کد میشود آخرین وضعیت مشمول را مشاهده کرد. برای دریافت کد سخا میتوانید به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید یا از طریق سامانه epolice.ir در خواست کد سخا داشته باشید.

برای انجام امور غیر حضوری لازم است سیم کارت بنام خودتان داشته باشید تا بعد از احراز هویت کد سخا به شما داده شود. بعد از دریافت و استفاده از نام کاربری و کلمه عبور میشود آخرین وضعیت و تمام درخواست های ثبت شده را مشاهده کرد.

نکته

حتی کسانی هم که برای معافیت اقدام کنند یا هر درخواست دیگری داشته باشند میتوانند از طریق این سامانه بصورت کاملا غیر حضوری صفر تا صد آخرین وضعیتشان را مشاهده کنند.

استعلام معافیت تحصیلی از طریق دفاتر پلیس+۱۰

معمولا این روش برای استعلام معافیت تحصیلی استفاده میشود . میتوان به نزدیک ترین دفاتر پلیس+۱۰ در منطقه محله سکونت که تعداد شان هم کم نیست مراجعه کرد و با ارائه اصل کارت ملی از اوپراتر خواست که آخرین وضعیت معافیت تحصیلی را به شما اطلاع دهد.

موضوعات مرتبط : شرایط و توضیحات کامل در مورد معافیت تحصیلی

نکته

توجه داشته باشید آخرین وضعیت بر اساس ثبت اولیه معافیت تحصیلی یا اطلاع دانشگاه به نظام وظیفه در خصوص آخرین وضعیت نمایش داده میشود و به هیچ وجه موارد درج شده قابل تغییر نیست.

مشمولان زیادی هستند که مدت ها است دانشگاه را ول کردند اما در بازه معافیت تحصیلی هستند و قصد دارند برای کفالت اقدام کنند در حالی که معافیت کفالت برای غایبین بررسی نمیشود. این مشمولان با فرض بر اینکه در بازه معافیت تحصیلی هستند و نظام وظیفه به دلیل عدم انصراف خبر دار نیست وارد پروسه کفالت میشوند بیخبر از اینکه قبل از مراجعه آن ها دانشگاه اخراج یا انصراف را اطلاع داده است.

چند تذکر مهم

کسانی که قصد ورود به سنوات ارفاقی را دارند نیازی به استعلام نخواهند داشت چون همانجا در برگه سنوات ارفاقی که از سوی پلیس+۱۰ صادر میشود زمان صادره تا ارسال دفترچه و اتمام تحصیل ذکر شده است.

در پایان زمان معافیت تحصیلی در سنوات مجاز و دو ترم اول سنوات ارفاقی یک سال فرجه به تمام مشمولین داده میشود تا خود را برای اعزام به خدمت سربازی آماده کنند یا وارد مقطع تحصیلی بعدی شوند دقت کنید این موضوع معافیت تحصیلی نیست و در واقع فرجه ای یکساله برای تعیین وضعیت قطعی میباشد.

بدیهی است خارج از زمان گفته شده مشمول وارد غیبت سربازی میشود و از امکاناتی همچون ادامه تحصیل منع خواهد شد. افرادی که بین تاریخ فارغ التحصیلی آن ها و زمان ورود به دانشگاه در مقطع بعدی بیش از یک سال فاصله دارند باید حتما به این نکته توجه کنند چون به هیچ عنوان تاکید میکنم به هیچ عنوان فرجه های تحصیلی تمدید نخواهد شد.

پس اگر به هر دلیلی از این موضوع بیخبر هستید باید جهت استعلام معافیت تحصیلی از یکی از روش های گفته شده استفاده کنید یا با تماس با مجموعه سرباز مشاور کارشناسان ما برای شما استعلام های لازم را انجام دهند.

تا کی معافیت تحصیلی دارم؟

تا کی معافیت تحصیلی دارم

شما بعنوان مشمول در چند حالت کلی قرار میگیرید که مشخصا در تمام حالت ها باید در حال تحصیل باشد در واقع یکی از این موارد محسوب میشوید:

✔️ دانش آموز

✔️ دانشجو داخل کشور

✔️ دانشجو خارج از کشور

✔️ طلبه

در ادامه با جزئیات هر کدام از موارد را بررسی میکنیم و تنها کافیست در هر مقطع تحصیلی و هر وضعیت تحصیلی که هستید خود را با این شرایط تطبیق دهید تا به سادگی از مدت معافیت تحصیلی مطلع شوید.

استعلام معافیت تحصیلی دانش آموزان

دانش آموزان با تایید و دریافت گواهی از مدرسه و اداره آموزش پرورش میتوانند حداکثر تا سن ۲۰ سالگی از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

دانش آموزانی که قبل از ۱۸ سالگی دیپلم بگیرند حداکثر تا یک سال بعد از تاریخ اخذ دیپلم غیبت نخواهند خورد.

دانش آموزانی که بعد از ۱۸ سالگی دیپلم بگیرند بمدت یک سال و حداکثر تا پایان شهریور سال بعد از اخذ دیپلم غیبت نخواهند خورد.

دانش آموزانی که در حین تحصیل انصراف دهند یا اخراج شوند حداکثر بمدت یک سال بعد از تاریخ وقایع گفته شده غیبت نخواهند خورد.

استعلام معافیت تحصیلی دانشجویان داخل و خارج از کشور

  • مقطع کاردانی  2.5 سال
  • مقطع کارشناسی پیوسته ۵ سال
  • مقطع کارشناسی ناپیوسته ۳ سال
  • مقطع کارشناسی ارشد نا پیوسته ۳ سال
  • مقطعع کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال
  • دکتری پزشکی پیوسته ۸ سال
  • دکتر تخصصی ناپیوسته ۶ سال

بعد از اتمام معافیت تحصیلی در صورت فارغ التحصیلی ، انصراف یا اخراج بمدت یک سال فرجه به تمامی مشمولین داده خواهد شد.

در صورت تایید دانشگاه و رضایت سازمان وظیفه عمومی تا نهایتا ۴ ترم سنوات ارفاقی برای مشمولان صادر خواهد شد.

در مورد دانشجویان خارج از کشور تنها مورد این است که تنها برای مقاطع تخصیلی بالاتر از کارشناسی معافیت تحصیلی صادر میشود و همچنین سپردن وثیقه طبق مبلغ مصوب الزامی است.

استعلام معافیت تحصیلی طلاب

بر اساس قانون معافیت تحصیلی میشود با داشتن این شرایط وارد حوزه شد

✔️ قبل از سن مشمولیت

✔️ دارندگان مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی که وارد غیبت نشده باشند

✔️ مشمولان دارای مدرک فوق دیپلم که حداکثر ۲۲ سال سن داشته باشند.

✔️ مشمولان دارای مدرک لیسانس که حداکثر ۲۴ سال سن داشته باشند

✔️ مشمولان دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس که حداکثر ۲۸ سال سن داشته باشند.

✔️ مشمولان دارای مدرک تحصیلی دکتری که حداکثر ۳۰ سال سن داشته باشند.

✔️ مشمولان در حین خدمت سربازی بشرط رعایت شرایط سنی و عدم غیبت سربازی میتوانند جهت تحصیلات حوزوی از ایتس خدمت استفاده کنند.

نکته

مشمولانی که بدون مدرک دیپلم وارد حوزه شوند دوره ۶ ساله گذرانده شده در حوزه برای آن منزله فوق دیپلم و لیسانس میباشد و در صورت داشتن دیپلم و گذراندن دوره ۶ ساله به منزله فوق لیسانس و دکتری میباشد.

👈 سطح ۱ حوزه معادل کاردانی

👈 سطح ۲ حوزه معدل کارشناسی

👈 سطح ۳ حوزه معادل کارشناسی ارشد

👈 سطح ۴ حوزه معادل دکتری

در نتیجه با در نظر گرفتن سنوات تحصیلی غیر حوزوی میشود دوران تحصیل در حوزه و استفاده از معافیت تحصیلی را پیش بینی کرد همچنین در صورت اخراج و انصراف بمدت یک سال بعد از این تاریخ فصرت برای تعیین وضعیت وظیفه عمومی وجود دارد.

سنوات تحصیلی مجاز برای طلاب اهل سنت

✔️ سطح مقدماتی حداکثر تا ۲۰ سالگی معادل دیپلم

✔️ سطح ۱ حداکثر ۴ سال معادل کارشناسی

✔️ سطح ۲ حداکثر ۴ سال معادل کارشناسی ارشد

نکته مهم

در صورت انصراف از تحصیلات حوزوی و دینی میشود وارد تحصیلات دانشگاهی شد و ادامه تحصیل داد همچنین آخرین مدرک دریافتی حوزه با مدرک دانشگاهی معادل سازی میشود و مشمول باید وارد مقاطع تحصیلی بعدی  شود.

برای مثال اگر مشمولی با داشتن مدرک سطح ۲ حوزه انصراف دهد جهت ادامه تحصیل باید وارد مقطع کارشناسی ارشد شود و به همین ترتیب مابقی مقاطع تحصیلی با این روش قابل پیش بینی است.

در پایان

معافیت تحصیلی فرصتی است که مشمولان موقتا از خدمت سربازی معاف شوند تا بتوانند ادامه تحصیل دهند. قوانین ساده و مشخص است و به رعایت قوانین بدون انجام هیچکار خاصی میشود تا پایان مقطع دکتری تحصیل کرد. حتی طلاب هم میتوانند طبق معادل سازی انجام شده بدون مشکل درس بخوانند.

دقت داشته باشید به قوانین اعلام وظیفه عمومی در خصوص انصراف و اخراج از تحصیل توجه داشته باشید همچنین اگر جز دانشجویان خارج از کشور هستید حتما طبق زمان بندی گفته شده عمل کنید تا در ادامه مسیر مشکلی پیش نیاید.

میتوانید جهت استعلام معافیت تحصیلی همین الان با مجموعه سرباز مشاور تماس بگیرید تا در کمترین زمان با بالاترین دقت اینکار برای شما انجام شود.

بنر معافیت تحصیلی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید