آیین نامه جدید قانون معافیت سربازی کفالت چیست؟

آیین نامه جدید قانون معافیت سربازی کفالت چیست؟

آیین نامه جدید قانون معافیت سربازی کفالت چیست؟ همانطور که میدانید معافیت کفالت شامل موارد مختلفی میشود و طبق آخرین آیین نامه ها برخی از انواع کفالت همچون کفالت مادر مطلقه شامل تغیراتی بوده است. بعنوان مثال در گذشته داشتن طلاق نامه و گذشت ۳۰ ماه از طلاق و البته تک پسر بالای ۱۸ سال بودن و نداشتن غیبت از مهم ترین مواردی بود که سازمتن نظام وظیفه آن را مورد توجه قرار میداد اما با توجه به کمبود سرباز و تک فرزند بودن خانواده ها و بالا رفتن آمار طلاق قوانین کمی سخت گیرانه تر شده است بطوری که علاوه بر شرایط مذکور نیاز است تا قولنامه یا سند مبنی بر زندگی مستقل مادر ارائه شود و همچنین زندگی پسر با مادر که توسط تحقیقات محلی صورت میگرید اثبات گردد و در نهایت با داشتن تمامی این شرایط معافیت کفالت صادر خواهد شد.

مورد دیگری که شامل تیرات بوده است معافیت سربازی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد میباشد،در قانون قبلی نیاز بود که تنها دو پسر در یک خانواده وجود داشته باشد تا یکی از آن ها بتواند از خدمت سربازی معاف شود.اما با تغیراتی که صورت گرفت در حال حاضر تعداد پسرهای خانواده مد نظر نمیباشد و یکی از آن ها طبق توافق خانواده و در صورت نداشتن غیبت غیر موجه سربازی میتواند از خدمت معاف شود.

انواع معافیت کفالت سربازی

برای پاسخ به سوال آیین نامه جدید قانون معافیت سربازی کفالت چیست؟ ابتدا باید اینگونه پیش رفت که: معنای کفالت این است که فردی با شما نسبت درجه ۱ دارد و نمیتواند از نظر مالی یا اجتماعی به تنهایی قادر به انجام امور باشد و شما وظیفه اینکار را به عهده میگیرید کفیل محسوب میشوید.

کفالت میتواند شامل کفالت پدر،مادر،خواهر،برادر،همسر،فرزند و یا حتی مادر و پدر بزرگ شود که هرکدام از این ها تبصره و قوانین خود را دارد. برای کفالت پدر یا شرایط سنی یا بیماری یا تحت پوشش کمیته امداد بودن بررسی خواهد شد و برای کفالت مادر قطعا زمانی مجاز به اقدام هستید که پدر یا فوت کرده باشد یا طلاق گرفته باشد.

در رابطه با کفالت خواهر و برادر هم این موضوع وجود دارد و در صورتی این کفالت به شما د اده میشود که پدرتان در قید حیات نباشد.

کفالت همسر تنها به اشخاصی داده میشود که دارای همسر معلول باشند و کفالت فرزند مربوط به اقایونی هست که از همسرشان جدا شده اند و در انتها اگر قصد گرفتن کفالت مادر بزرگ یا پدر بزرگ را دارید جز شما و ایشون کسی نباید در قید حیات باشد در غیر اینصورت با داشتن فرزن چه دختر و چه پسر یا نوه به شما معافیت داده نمیشود.

معافیت کفالت سربازی شامل چه کسانی میشود؟

چند شرط ثابت در گرفتن معافیت کفالت وجود دارد تا بتوانید از آن استفاده کنید.تک پسر بالای ۱۸ سال بودن تقریبا در تمامی کفالت ها از شرایط مهم است و مهم تر از آن نداشتن غیبت غیر موجه سربازی میباشد.

برای مثال اگر شما قصد گرفتن کفالت پدر را که بیش از ۷۵ سال سن دارد را داشته باشید و تک پسر هم باشید اما غیبت داشته باشید سازمان نظام وظیفه وظیفه بدون توجه به حتی میزان غیبت غیر موجه شما چه ۲ ماه چه ۲ سال شما را از گرفتن معافیت منع خواهد کرد.

معمولا کفالت هایی همچون کفالت مادر فاقد همسر یا همسر معلول به سرعت داده نمیشود و شما علاوه بر داشتن شرایط اصلی که توضیح داده شد باید مدت مشخصی صبر کنید تا شامل معافیت شوید در اینجا هم برای درک بهتر مثالی میزنیم.

اگر پدرتان فوت کرده باشد و شما تک پسر باشید و غیبت هم نداشته باشید شامل معافیت موقت میشوید اما زمانی به شما معافیت دائم داده میشود که ۳۰ ماه از تاریخ فوت پدر بگذرد و همچنان شرایط پا برجا مانده باشد.

شرایط دریافت معافیت کفالت پدر زندانی

آیین نامه جدید قانون معافیت سربازی کفالت چیست؟

متاسفانه هستند پدرانی که به دلیل جرایم مختلف حتی ناخواسته مدت زیادی است که در زندان هستند یا حتی بدلیل بدهی مالی مشخص نیست تا کی در زندان بمانند و بدتر از آن پدرانی هستند که مفقود الاثر شده اند و مدت زیادی است هیچ خیری از او نیست.

در این شرایط اگر پسری تک فرزند خانواده باشد و نتواند برای رفتن به سربازی مادر را تنها بگذارد میتواند از معافیت موقت یا دائم استفاده کند.بر اساس قانون با وجود اینکه حق طلاق با مرد میباشد و زن نمیتواند به سادگی از همسرش جدا شود در این موضوع خاص قاضی میتواند حکم طلاق غیابی دهد و پس از آن مارد فاقد همسر طبق قوانین کفالت زن مطلقه میتواند برای معافیت پسرش اقدامات لازم را انجام دهد.

مزایا و معایب معافیت کفالت

تقریبا میتوان گفت معافیت کفالت هیچگونه مشکل،محدودیت یا آسیبی به شخصی که این معافیت را میگیرد نمیرساند و در هیچ یک از کاربردهای کارت پایان خدمت مانند گواهینامه،پاسپورت یا استخدام ارگان های دولتی یا نظامی تاثیر منفی ندارد.درواقع شخص بعنوان کفیل سرپرست خانواده از سربازی معاف شده است و مانند معافیت پزشکی نیست که در مواردی دچار محدودیت شود.

معافیت کفالت افراد نیازمند مراقبت از اعضای خانواده

خیلی از مشمولین هستند که کفالت و معافیت کفالت را اشتباه میگیرند و با حالتی طلبکارانه به کارشناس نظام وظیفه میگویند اگر من به سربازی بروم چه کسی میخواهد از خانواده من مراقبت کند؟

در حالی که این شخص هم دارای برادر و هم خواهر است و تنها دلیلی که این خواسته را طلب دارد ازدواج کردن فرزندان دیگر است.خب به ذاته کفالت و نگهداری از پدر و مادر از وظایف فرزندان است و بصرف اینکه این موضوع وظیفه شما است دلیل ندارد از خدمت سربازی معاف شوید و از طرفی وقتی شما خواهر و برادرانی دارید و آن ها هم ازدواج کرده اند دلیل نمیشه بعد از ازدواج پدر و مادر خود را فراموش کنند یا به زبانی ساده تر مانند این است که شما از نظام وظیفه معافیت بخواید و در عوض تعهد بدهید تا آخر عمرتان ازدواج نمیکنید یا حتی منزل را ترک نمیکنید.آیا خواسته شما منطقی است؟پس در هر حالتی و هر شرایطی قانون برای همه یکی است.

غیبت سربازی مانع استفاده از امتیاز سهمیه ها و کفالت ها میشود

تعداد زیادی از مشمولین هستند که دارای شرایط معافیت کفالت یا ایثارگری یا حتی امریه میباشند اما به دلیل غیبت غیر موجه سازمان نظام وظیفه عمومی آن ها را از استفاده از این شرایط منع کرده است.دلیل این موضوع بسیار واضح است،زمانی که شما شرایط کفالت را نداشته اید خود را معرفی نکرده اید و غیسبت خورده اید و حالا بعد از چند سال به یکباره تصمیم گرفته اید که اقدام کنید و معاف شوید!

نظام وظیفه زرنگ تر از شماست و کاملا متوجه این موضوع هست پس اگر در حال خواندن این مقاله هستید و هنوز وارد غیبت نشده اید و شرایطی برایتان فراهم است سریعا اقدام کنید چرا که سازمان نظام وظیفه عمومی بشدت بر روی غیبت ها غیر موجه حساس است.

سن کفالت برای گرفتن معافیت سربازی

برای این موضوع نمیشود سن مشخصی تعین کرد ولی در تعریف کلی میتوان گفت در صورت دارا بودن شرایط کفالت پس از ورود به سن مشمولیت یا همان پایان ۱۸ سالگی میتوان برای گرفتن معافیت کفالت اقدام نمود تا زمانی که به هر دلیلی مانند تحصیل غیبتی بوجود نیاید و ممکن است این زمان با استفاده از حداکثر معافیت های تحصیلی و حتی ۲ بار حق انصراف قانونی برای داشنجویان وزارت علوم تا ۱۸ سال و برای دانشجویان پزشکی تا حداقل ۱۴ سال طول بکشد.

معافیت کفالت مدد جویان

متاسفانه در نقاط مختلف کشور عزیزمان ایران خانواده های کم بضاعتی وجود دارند که به دلیل از کار افتادگی سرپرست خانواده از پس زندگی هزینه و سختی های زندگی بر نمی آیند.برای این عزیزان تسهیلاتی توسط کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است و از جنبه ای دیگر یکی از فرزندان پسر در صورت نداشتن غیبت میتواند از انجام خدمت سربازی معاف شود.البته بازهم نکته ای تکراری باید مطرح شود که با وجود غیبت این موضوع به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

جزئیات معافیت کفالت و موارد خاص

معافیت های موارد خاص در واقع همان حالت هایی هست که به ندرت پیش می آید به قدری اشخاص دارای اطلاعات کمی درباره این نوع معافیت ها هستند که ممکن است اصلا ندانند همچین چیزی وجود دارد و شامل آن میشوند.برای مثال اگر فردی تک پسر باشد و دارای ۳ خواهر میتواند از معافیت کفالت استفاده کند یا ازدواج با همسر معلول البته معلول جسمی نوعی کفالت است و معافیت دارد.

شرایطی دیگری نیز وجود دارد با نام کفالت برادر و خواهر صغیر یا کفالت فرزند صغیر در صورت جدایی همسر که تمامی این موارد شامل موارد خاص است.از انواع دیگر میشود به قانون خرید خدمت که البته در حال حضر اجرا نمیشود و معافیت سنی که برای افراد بالای ۴۶ سال هست اشاره کرد. تا به اینحا به سوال آیین نامه جدید قانون معافیت سربازی کفالت چیست؟ به تفصیل پاسخ داده شد، با سرباز مشاور همراه باشید تا نکات بیشتری را برای کفالت سربازی بگوید.

13 پاسخ

  1. سلام .من متولد ۷۳ هستم .شرایط اقتصادی و بدهی های فراوان باعث شد نرم خدمت سربازی .سال ۹۷ ازدواج کردم خانمم بیماری تشنج و صرع داره دختر عمومه.بعد ازدواج ما خونواده هامون به جون هم افتادن و الان کلا قهر هستن.من برا نجات زندگی خودم مجبور شدم برم یه استان دیگه.خانمم زود زود مریض میشه و مدارکشم موجود هس .میتونم معافیت بگیرم یا نه؟

  2. سلام من ۲۰سال دارم و در ۱۰سالگی تصادف کردم و از ناحیه شکم خون ریزی داخلی داشتم و وقتی عمل کردنم متوجه شدم که تحال ندارم و برداشتن الان با وجود گذشت این همه سال هنوز هم گاهی اوقات در حالت عادی شکم درد ناگهانی دارم و با کمی استراحت خوب میشه میخواسم ببینم در این حالت چه اقدامی باید انجام بدم ؟
    درضمن الان دانشجو هستم و تا ۱۴۰۵معافیت دانشجویی دارم

  3. سلام .
    من یک پسر ۲۷ ساله دارم که مدتی حدود ۸ سال قبل تصادف بدی کرد و مشکل مهره های کمر پیدا کرد و نمیتونه مدت زیادی حتی بشینه یکبار گفتن اگه عمل کنه معاف می کنیمش اما پسرم میترسه عمل کنه .
    از طرفی از پدرش خیانت کرد و دو سال اول من سعی کردم به راه بیارمش اما نشد مجبور شدم در خرداد ۱۴۰۰ مهریه رو اجرا بگذارم وقتی توی مهرماه متوجه شد بلافاصله تقاضای طلاق کرد. از اونجایی که دادگاه حق حقوق زیادتر از تصورش برای طلاق تعیین کرده ایشون طلاق نداده . رای دیوان عالی توی اردیبهشت ۱۴۰۲ داده شد و الان ۶ ماه گذشته و رای باطل میشه اما ایشون که جدا و با کسی دیگه زندگی می کنه و رای طلاق دیوان عالی رو اجرا نمی کنه.
    در همین حین من پدرم رو از دست دادم و من و مادر پیرم که مشکل زانو و راه رفتن داره تنها اینجا هستیم و دو برادر من در تهران زندگی می کنن و امکان رفت و آمد و کمک به ما رو ندارن .
    آیا شرایطی هست که پسر من کفالت من رو بعهده بگیره با توجه به اینکه در هر صورت همسر من باید منک طلاق بده چون تحت هیچ عنوانی ادامه زندگی باهاش بعد از این میسر نیست و احتمال رجوع ما به هم صفر درصده ‌؟ ممنون میشم پاسخ بدید چه بکنم .

  4. سلام من یکبار از نظام وظیفه اقدام به معافیت کفالت کردم پدرم پارکینسون شدید داشت ولی در کمسیون استان تایید نکردند اینبار از طریق بهزیستی اقدام کرده ایم و پدرم کارت معلولیت شدید دارد خودم ۶ ماه سنوات دارم درحال خدمت هم هستم اون سنوات رو هم بخشیدن آیا معافیت شامل حال من میشود خیلی ممنون

  5. باسلام من ۴۳سالمه یک فرزند دارم خانمم مشکل تشنج وصرع داره امکان معافیت سربازی رو دارم یا خیر

  6. سلام من و همسرم ۱۵ سال هست که جدا شدیم ولی پسرم با پدرش زندگی میکنه چون من محل زندگیم جای کافی برای نگهدلریش نداشتم و خودم ازحقوق پدرم استفاده میکنم میخواستم ببینم پسرم میتونه معافیت بگیره در ضمن پسر من دچار نارسایی مزمن پانکراس لوذوالمعده مادرزادی هست که کللا رژیم غذای متفاوتی هم داره و داروهای کورتون استفاده میکنه در این صورت شامل معافیت پزشکی میشه؟

  7. باسلام اینجانب قطع عضو از ناحیه ران پای راست با معلولیت شدید که فقط ۱۰ سانتی متر از ران باقی مانده و تحت پوشش بهزیستی میباشم سال گذشته برای معافیت کفالت فرزندم اقدام کردم همه کمیسیونها تایید کردند ( کمیسیون نظام وظیفه شهرستان _کمیسون ماده ۶بهزیستی ) فقط کمیسیون شورای عالی استان و آخرین مرحله پرونده معافیت را تایید نکرد و رای نداد چون گفت آیین نامه جدید تغییر کرده و باید پا کامل قطع باشد و همین ۱۰سانتیمتر باقی مانده هم نباشد آیا چنین چیزی امکان دارد ؟ آیا آیین نامه درسال جاری تغییر کرده؟ پس چرا بقیه کمیسیونها تایید کردند ممنون

    1. سلام با درصد از کار افتادگی شدید بعنوان ملاک معافیت فرزند شما میتونه معاف شه
      تا زمانی که در وضعیت شدید نباشید وظیفه عمومی معافیت نمیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !