آنچه که مشمولان خدمت سربازی باید در خصوص معافیت پزشکی بدانند

آنچه که مشمولان خدمت سربازی باید در خصوص معافیت پزشکی بدانند ، همانطور که میدانید یکی از راه های معافیت از خدمت سربازی معافیت پزشکی است.یعنی شخص بیماری یا اختلال عملکرد در عضوی داشته باشد و در شرایط بدتر به دلیل نقص عضو یا بیماری های مادرزادی امکان زندگی عادی را نداشته باشد.موارد معافیت های پزشکی تقریبا شامل هر چیزی میشود و شما در این سایت میتونید لیست کامل بیماری های مورد تایید نظام وظیفه را مطالعه کنید با سرباز مشاور همراه باشید.

اما چند نکته درباره معافیت های پزشکی لازم است تا بدانید و بعد از آن تصمیم بگیرید که برای معافیت اقدام کنید یا نه.این نکات در واقع نوعی پیش نیاز است و با دانستن آن ها شاید اصلا کارتان به اقدام و تشکیل شورای پزشکی نرسد!

معافیت های پزشکی اکثرا بر اساس شرایط جسمی و روحی و توانایی های فردی داده میشود.شرایط جسمی و روحی که مشخصا در شورای پزشکی مشخص خواهد شد اما توانایی یعنی چی؟

یکی از توانایی ها توانایی درس خواندن و مدرک گرفتن است یعنی اگر شما دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا ارشد هستید از نظر نظام وظیفه انسان توان مندی هستید و همانطور که شرایط درس خوندن را با وجود بیماری داشتید پس شرایط خدمت سربازی هم خواهید داشت.

از طرفی چون شخصی که دارای مدرک تحصیلی است حداقل استوار خواهد شد و با مدارک تحصیلی بیشتر از کارشناسی ستوان میشود پس خدمت سربازی سختی ندارد و طبق ساعت اداری رفت و آمد خواهد داشت و تقریبا هیچ کار سنگین و یدی انجام نمیدهد پس احتمال معافیت با مدرک تحصیلی کمتر میشود.

بعضی از بیماری هایی که مدرک تحصیلی در آن ها بسیار تاثیر گذار است میتوان نام برد تا اگر شامل این ها هستید بدون داشتن مدرک تحصیلی مشخص،در واقع در حین تحصیل اقدام نکنید چون شورای پزشکی برای شما تشکیل نمیشود.

از جمله این بیماری ها میشه به بیماری های مربوط به چشم،زانو پرانتزی یا حتی صافی کف پا اشاره کرد که در حین تحصیل قابل اقدام نیست و کسانی که با مدرک کارشناسی یا بالاتر اقدام میکنند شرایط سخت تری برای معافیت خواهند داشت.

حالا اگر شما دارای مدرک تحصیلی مشخص هستید یعنی در فرجه بعد از فارغ التحصیلی هستید یا کلا به هر دلیلی مدتی است که در غیبت هستید،توجه کنید مدت غیبت مهم نیست و قصد دارید برای معافیت پزشکی اقدام کنید.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت کفالت

حتما توجه داشته باشید که به هر دلیلی اگر معافیت مورد تایید قرار نگیرد بلافاصله سازمان نظام وظیفه برای شما تاریخ اعزام به خدمت صادر میکند و اصلا به این صورت نیست که اختیاری باشد و در صورت عدم معافیت از سربازی شما از خدمت رفتن خودداری کنید.

به یک نکته طلایی اشاره کردیم. دقت کردید یا نه؟!

آنچه که مشمولان خدمت سربازی باید در خصوص معافیت پزشکی بدانند

حرف از غیبت شد و گفتیم با هر میزان غیبت میشه برای معافیت پزشکی اقدام کرد پس بر خلاف معافیت کفالت،امریه سربازی،کسری خدمت و معافیت های ایثارگری تنها معافیتی که میشه با وجود غیبت سربازی گرفت معافیت پزشکی هست.

معافیت پزشکی قطعا یک سری محدودیت هایی در آینده برای شما خواهد داشت که با توجه به نوع معافیت این محدودیت ها متفاوت است.

مثلا اگر شما معافیت پزشکی چشم بگیرید قطعا هیچ ارگان نظامی شما را استخدام نمیکند یا اگر معافیت پزشکی همجنسگرایی یا هموسکشوالیتی داشته باشید نه تنها ارگان های نظامی بلکه ارگان های دولتی هم از استخدام شما خود داری خواهند کرد.

معافیت های بدتری هم از نظر محدودیت داریم بعنوان مثال با گرفتن معافیت اختلال خلقی و دو قطبی در مجموعه بیماری های اعصاب و روان نه تنها استخدامی در دولت یا نظام انجام نمیشود بلکه فرد معاف شده حتی نمیتواند گواهینامه رانندگی داشته باشد.

پس معافیت های پزشکی با توجه به آیین نامه های استخدامی هر سازمان که قطعا با یکدیگر متفاوت خواهد بود محدودیت هایی را برای فرد ایجاد میکند.این هم جز نکاتی است که باید بدانید چون بعد از معافیت قطعا هیچ راه برگشتی وجود ندارد و حتی برای رفتن به خدمت سربازی کارت پایان خدمت ابطال نخواهد شد.

تمامی نکات مازاد شرایط و تبصره های معافیت های مختلف پزشکی و به طور جزئی تر آنچه که مشمولان خدمت سربازی باید در خصوص معافیت پزشکی بدانند ، مطرح شد و حالا با دونستن این مطالب باید ببینید بیماری شما تحت چه شرایطی دارای معافیت سربازی است.

بعد از آن کافیست به پلیس+۱۰ مراجعه کنید و فرم تایید پزشک معتمد نظام وظیفه را دریافت کنید و برای تشکیل شورای پزشکی که از طریق پیامک اطلاع رسانی میشود آماده شوید.

بنر معافیت پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !