معافیت کبد چرب

معافیت کبد چرب

قطعا بسیاری از افرادی که دنبال معافیت سربازی هستند میخواهند بدانند که آیا معافیت کبد چرب وجود دارد و اینکه داشتن کبد چرب در نهایت باعث معافیت سربازی خواهد شد یا خیر؟!

با توجه به اینکه موضوع اضافه وزن یا تغذیه نا مناسب یا حتی بیماری های وراثتی در بسیاری از افراد وجود دارد سعی داریم در ادامه معافیت کبد چرب را مفصل و طبق آخرین آیین نامه های پزشکی سازمان نظام وظیفه بررسی کنیم.

شرایطی که منجر به معافیت کبد چرب میشوند

یکی از بیماری های نسبتا شایع در جوانان که بیشتر جنبه ارثی دارد اما به دلیل تغذیه نا مناسب و اضافه وزن یا مصرف مشروبات الکلی و غذاهای چرب ایجاد میشود بیماری ای در کبد با نام کبد چرب میباشد.

کبد بعنوان یکی از عضو های گوارشی وظیفه سم زدایی بدن دارد و زمانی که کبد بیمار شود این موضوع به درستی در دستگاه گوارش انجام نمیشود در نتیجه باعث ایجاد اختلالات بسیار و البته ناتوان کننده ای خواهد شد.

از جمله عوارض بیماری های مربوط به کبد

  • زرد شدن سفیدی چشم
  • ایجاد لک های پوستی در صورت و دیگر اعضای بدن
  • آب آوردن شکم ( ورم کردن شکم )
  • ورم کردن دست ها و پاها
  • خارش های پوستی

تمام این موارد از بیماری های متابولیک ایجاد میشود و در صورت شدت دیگر کبد قابل درمان و بازسازی نیست و در نهایت باید پیوند کبد انجام شود. بهتر است بدانید داشتن کبد چرب به نوعی شروع بیماری های شدید تر در کبد است.

اما آیا معافیت کبد چرب وجود دارد؟

طبق آیین نامه هایی که سازمان نظام وظیفه عمومی هر ساله منتشر میکند داشتن کبد چرب به تنهایی باعث معافیت نمیشود مگر اینکه در کنار کبد چرب بیماری های کبدی دیگری نیاز ایجاد شود که منجر به عمل جراحی یا حتی پیوند باشد.

اگر میخواهید تشخیص دهید که در این مرحله قرار گرفتید یا نه به سادگی از طریق عوارض گفته شده میتونید این موضوع را تشخیص دهید تا در صورت وجود سریعا برای معافیت کبد چرب اقدام کنید.

انواع بیماری های کبد که منجر به معافیت خواهد شد:

در ادامه مهم ترین بیماری های کبدی که در حالت های پیشرفته تری نسبت به کبد چرب است را بررسی میکنیم.

هر گونه عمل جراحی روی کبد

در صورتی که مشمول به هر دلیلی عملی روی کبد انجام داده باشد که بعد از گذشت حداقل ۶ ماه از عمل همچنان عارضه مزمن غیر قابل علاج و ناتوان کننده در فرد مشاهده شود مشمول از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

تومورها و کیست های کبدی

ممکن است این تومورها و کیست ها اکتسابی یا مادر زادی باشد در هر صورت اگر تومور بدخیم باشد مشمول بدون قید و شرط از خدمت سربازی معاف خواهد شد و اگر خوش خیم باشد اما بعد از عمل همچنان اختلال عملکرد مشاهده شود مشمول را از خدمت سربازی میکنند.

آسیت

آسیت همان آب آوردگی شکم است که ممکن است به دلیل اختلال عملکرد کبدی ایجاد شود. کسانی که دچار آسیت میشوند شکمشان بطرز عجیبی ورم میکند حتی این موضوع در افراد لاغر هم ایجاد میشود. یکی از راه های معافیت کبد چرب ایجاد آسیت در مشمول است.

هپاتومگالی

این موضوع در کسانی ایجاد میشود که کبد آن ها به هر دلیلی بزرگتر از اندازه طبیعی باشد. ممکن است این بیماری مادرزادی یا به دلایل مختلفی اکتسابی باشد اما در هر صورت کسانی که کبد آن ها در سونوگرافی از خط وسط ترقوه بیشتر از ۱۵ سانتی متر یا بیش از ۵ سانتی در زیر دنده قابل لمس باشد قطعا از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

فیبروز و سیروز کبدی

معافیت کبد چرب در مواردی که شدید باشد وجود دارد اما در یکی از شدید ترین حالت ها دیگر وضعیت خیلی وخیم میشود و فرد به حالت فیبروز و سیروز کبدی میرسد که در اغلب موارد توصیه پیوند به مشمول داده خواهد شد. در این حالت حتی بدون عمل جراحی هم رای شورای پزشکی معافیت از سربازی است.

آبسه های چرکی و آمیبی کبدی

در این حالت به مشمول ۶ ماه معافیت موقت داده میشود و در صورتی که درمان انجام نشد فرد از خدمت سربازی معاف میشود.

شرایط که منجر به معاف از رزم شدن با کبد چرب میشوند

همانطور که میدانید در کنار معافیت دائم نوعی دیگر از معافیت با عنوان معافیت از خدمات رزمی یا همان معاف از رزم در نظر گرفته شده است. در واقع مشمول در این حالت توسط شورای پزشکی بررسی میشود و بیماری کبدی در او تایید اما شدت بیماری به حدی نیست که منجر به معافیت شود.

✔️ اگر مشمول فقط کبد چرب داشته باشد.

✔️ کبد بزرگتر از اندازه طبیعی نشود.

✔️ شکم آب نیاورد.

✔️ سیروز و فیبروز کبدی رخ ندهد.

✔️ آبسه های چرکی بعد از طول درمان برطرف شود.

قطعا رای شورای پزشکی معاف از رزم است که در این حالت مشمول از انجام فعالیت های سنگین و آسیب رسان معاف و حتی ساعت رفت و آمد به محل خدمت و تقسیم یگانی با شرایط بهتر در نظر گرفته میشود.

توجه

در صورتی که مشمول قبل از خدمت سربازی معاف از خدمات رزمی شود میتواند یکبار به رای شورای پزشکی اعتراض کند همچنین اگر در حین خدمت سربازی وضعیت وخیم شود امکان اقدام جهت تشکیل کمیسیون پزشکی حین خدمت زیر نظر بیمارستان های مربوط به یگان وجود خواهد داشت.

مراحل گرفتن معافیت کبد چرب

در صورتی که شامل هر کدام از موارد گفته در زیر مجموعه معافیت کبد چرب و دیگر معافیت های پزشکی مربوط به کبد هستید طبق این مراحل اقدام کنید:

  • مراجعه به یکی از دفاتر پلیس+۱۰
  • تکمیل فرم های مربوطه
  • انگشت نگاری و عکسبرداری الکترونیکی
  • مراجعه به پزشک معتمد و ارائه مدارک پزشکی
  • حضور در بیمارستان طبق زمان و مکان اعلام شده در پیامک
  • حضور در جلسه کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه طبق زمان اعلام شده
  • پرداخت مبلغ مصوب کارت معافیت طبق مصوبه اعلامی
  • اعتراض به رای شورا حداکثر ۱۰ روز بعد از جلسه کمیسیون ( مربوط به کسانی که معاف نمیشوند )

مراحل اقدام مشمولان حین خدمت سربازی

  • مراجعه به بهداری یگان و اعزام به بیمارستان
  • حضور در بیمارستان مربوطه
  • اعلام رای شورای پزشکی به یگان خدمتی
  • تسویه از یگان خدمتی
  • ارائه نامه تسویه به سازمان وظیفه عمومی

نکته

معمولا از زمان اقدام تا اعلام رای شورای پزشکی بین ۲ تا ۴ ماه زمان صرف خواهد شد البته تمام این اقدامات تا اعلام رای برای مشمولان در حین خدمت سربازی کمتر از ۱ ماه زمان خواهد برد.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن معافیت کبد چرب

برای اقدام معافیت کبد چرب این مدارک لازم است:

  • اصل مدارک شناسایی
  • احراز محل سکونت
  • سوابق درمان بیماری
  • سوابق عمل جراحی
  • گواهی اشتغال به تحصیل ( مخصوص مشمولان در حین تحصیل )
  • گواهی فارغ التحصیلی ، انصراف یا اخراج از تحصیل
  • نامه اعزام یگان ( مخصوص مشمولان در حین خدمت سربازی )

توجه

داشتن غیبت سربازی در دریافت معافیت کبد چرب تاثیر گذار نیست.

در مورد بیماری های آسیت ، فیبروز و سیروز و هپتومگالی میشه در حین تحصیل اقدام انجام داد.

سوالات متدوال در مورد معافیت کبد چرب

نحوه اطلاع از بیماری های کبدی چیست؟

مراجعه به متخصص گوارش و انجام سونوگرافی بهترین روش اقدام اولیه است.

در صورت درمان بعد از معافیت باید به سربازی رفت؟

کسانی که معاف میشوند و اما بعد از معافیت درمان میشوند نگران نباشند چون کارت معافیت ابطال نخواهد شد.

در حین تحصیل هم میشه برای معافیت کبد چرب اقدام کرد؟

در اکثر بیماری ها اقدام در حین تحصیل انجام شدنی نیست اما در مورد بند های مربوط به کبد تقریبا در تمام حالات میشود در حین تحصیل اقدام کرد.

مدرک تحصیلی در معافیت کبد نقش دارد؟

بیماری های مربوط به کبد جز بیماری هایی هستند که میزان مدرک تحصیلی کاملا بلا تاثیر در رای شورای پزشکی است چه مشمول زیر دیپلم باشد چه دارای مدرک دکتری باشد.

بیماری های مربوط به کبد در کدام بخش هستند؟

برای مشاهده آیین نامه های مربوط به بیماری های کبدی وارد بخش نهم آیین نامه های پزشکی شوید و در بند های ۸ تا ۱۱ آیین نامه ها را مشاهده کنید.

سربازان فراری برای دریافت معافیت کبد چرب چطوری اقدام کنند؟

در صورتی که سربازان فراری به یگان خدمتی رجوع کنند بعد از پرداخت جریمه های مشخص شده میتوانند از طریق یگان خدمتی برای اعزام به کمیسیون پزشکی اقدام کنند.

مشمولان پزشک با بیماری کبد چرب و دیگر بیماری های کبدی معاف میشوند؟

استثنایی وجود دارد که هیچ کدام از مشمولانی که دارای مدرک پزشکی عمومی یا بالاتر در رشته های مختلف پزشکی هستند حتی در صورت اثبات وجود بیماری و داشتن توانایی طبابت در مراکز درمانی نیروهای مسلح از خدمت سربازی معاف نخواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !