معافیت پوکی استخوان ( تراکم استخوان ) ۱۴۰۳

معافیت پوکی استخوان

پوکی استخوان یا همان نرمی استخوان و در اصطلاح کاهش تراکم استخوان یکی از بیماری های عموما ژنتیکی و شایع در بین ایرانی ها است. بر همین اساس کسانی که دچار این مشکل هستند میتوانند از معافیت پوکی استخوان استفاده کنند.

در این مقاله در مورد نحوه معافیت تراکم استخوان و شرایطی که مد نظر سازمان وظیفه عمومی است صحبت میکنیم و توضیحات دقیقی در مورد این بیماری خواهیم داد. اگر دچار مشکل پوکی استخوان هستید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شرایط لازم برای گرفتن معافیت پوکی استخوان ( تراکم استخوان )

بیماری نرمی استخوان مربوط به بخش روماتولوژی و بافت همبند میشوند بنابراین هر گونه مشکل در بافت استخوانی و اصطلاحا کاهش تراکم استخوان در این بخش بررسی میشود.مانند دیگر بیماری هایی که برای معافیت پزشکی تعریف شده است نرمی استخوان هم شامل معافیت میشود.

مهم ترین شرایطی که برای معافیت پوکی استخوان لازم است:

استئومالاسی

در این حالت سنجش تراکم استخوان توسط مراکز درمانی نیروهای مسلح انجام میشود و در صورتی که تراکم استخوان در محل مورد نظر نسبت به متراکم ترین توده استخوانی بدن بیش از ۲٫۵ درصد کاهش یافته باشد مشمول از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

استئوپروز ( ثانویه یا ارثی )

در این حالت که نسبت به حالت قبل شدید تر است و عوارض بطور واضح در فرد مشهود میباشد بدون هیچ قید و شرطی دارای معافیت خواهد بود.

استئوپنی

آخرین حالتی که توسط آیین نامه مورد بررسی قرار میگیرد کاهش تراکم استخوان بصورت استئوپنی میباشد. در این حالت نرمی استخوان وجود دارد اما شدت آن نسبت به متراکم ترین توده استخوانی بین ۱ تا ۲٫۵ درصد است. طبق قانون در این حالت مشمول تنها معاف از خدمات رزمی خواهد شد.

نکته مهم

تا قبل از این مدرک تحصیلی در نوع معافیت تاثیر گذار بود اما طبق قوانین جدید قوانین برای تمامی مشمولان با هر مدرک تحصیلی یکسان است.

شرایط معاف از رزم شدن با پوکی استخوان

تمامی بیماری هایی که در لیست ارائه شده توسط سازمان وظیفه عمومی قرار دارد در نهایت به ۲ حالت می انجامد. یا شخص بطور کامل از خدمت سربازی معاف میشود یا با معافیت از خدمات رزمی وارد خدمت سربازی خواهد شد. در نظر داشته باشید این قوانین در حین خدمت سربازی هم شرایط یکسانی دارد.

در رابطه با معافیت تراکم استخوان تنها در صورتی که فرد کاهش تراکم استخوانی در قسمت یا قسمت هایی داشته باشد اما به حد نصاب بیش از ۲٫۵ درصد نسبت به متراکم ترین توده استخوانی یعنی لگن و ستون فقرات نرسیده باشد معاف از رزم خواهد شد.

توجه

معاف از رزم در کارت پایان خدمت ثبت میشود و در حین شخص از انجام فعالیت های سنگین و مانورهای نظامی و همچنین تمرینات رژه معاف خواهد شد.

موضوعات مرتبط : مراحل و شرایط کامل اقدام به هر گونه معافیت پزشکی سربازی

مراحل گرفتن معافیت پوکی استخوان

معافیت تراکم استخوان

در صورتی که طبق توضیحات گفته شده دارای پوکی استخوان و شرایط مورد نظر هستید میتوانید با گذراندن این مراحل از خدمت سربازی معاف شوید.

✔️ مراجعه به پلیس+۱۰ و دریافت فرم های لازم

✔️ انگشت نگاری + عکس برداری در دفاتر پلیس+۱۰

✔️ اقدام برای زدن واکسن

✔️ مراجعه به پزشک معتمد نیروی انتظامی و تکمیل فرم خود اظهاری

✔️ حضور در مرکز درمانی اعلام شده توسط نیروی انتظامی در زمان مشخص

✔️ ارائه پرونده های  پزشکی و حضور در آزمایشات مورد نظر

✔️ مراجعه به کمیسیون پزشکی در نظام وظیفه طبق زمان اعلامی

✔️ پرداخت مبلغ مصوب کارت معافیت در صورت تایید معافیت پوکی استخوان

✔️ مراجعه در بازه زمانی ۱۰ روزه به پلیس+۱۰ جهت ثبت اعتراض در صورت عدم معافیت

✔️ دریافت کارت معافیت از طریق پست

در نظر داشته باشید تمام این اقدامات باید به ترتیب گفته شده و کامل انجام شود و هیچگونه حالت بررسی غیر حضوری وجود ندارد همچنین محل سکونت شخص و آدرس و کد پستی اعلامی ملاک محل برگزاری کمیسیون میباشد. به هیچ عنوان تعیین محل شورای پزشکی بر اساس نظر مشمول نیست و این فرآیند بطور سیستمی نوبت دهی میشود.

مدارک مورد نیاز برای اقدام به گرفتن معافیت پوکی استخوان ( تراکم استخوان )

اقدام برای معافیت تراکم استخوان مستلزم داشتن مدارک مشخصی است که حتما باید در زمان طی مراحل آماده باشد. مهم ترین و اصلی ترین مدارک مورد نیاز این ها هستند:

  • مدارک کامل شناسایی
  • آخرین وضعیت یا مدرک تحصیلی
  • تکمیل فرم اطلاعات شخصی
  • تکمیل فرم مربوط واکسیناسیون
  • تکمیل فرم مربوط به پزشک معتمد نیروی انتظامی
  • ارائه سابقه و پرونده های پزشکی به شورای پزشکی
  • ارائه نامه اعزام به بیمارستان ( مخصوص مشمولان در حین خدمت سربازی )
  • ارائه نامه تاییده کمیسیون پزشکی به یگان ( مخصوص مشمولان در حین خدمت سربازی )
  • تسویه حساب نهایی از یگان
  • تحویل نامه تسویه با ذکر مدت زمان خدمت انجام شده به سازمان نظام وظیفه

نکته

کارت معافیت حتی برای مشمولان در حین خدمت بر اساس آدرس و کد پستی درج شده در برگه سبز توسط پست ارسال خواهد شد.

شرایط اعتراض به رای کمیسیون پزشکی برای معافیت پوکی استخوان

در صورتی که بعد از سپری کردن مراحل معافیت رای شورای پزشکی معافیت از رزم بود و نتوانستید از خدمت سربازی معاف شوید چه در حین خدمت هستید و چه قبل از خدمت سربازی برای معافیت درخواست داده باشید میتوانید به رای شورای پزشکی اعتراض بزنید.

در بازه ۱۰ روزه فرصت ثبت اعتراض به شما داده میشود و بعد از ثبت اعتراض پرونده پزشکی شما وارد شورای عالی خواهد شد و تمام آزمایشات پزشکی از نو انجام میشود همچنین پزشکی که گزارش شدت بیماری را ثبت میکند تغییر خواهد کرد و کمیسیون پزشکی توسط ۳ تا ۵ پزشک متخصص تشکیل خواهد شد.

کسانی که در شورای عالی موفق به دریافت معافیت پوکی استخوان نمیشوند دیگر حق اعتراض در خصوص این بیماری یا اقدام مجدد نخواهند داشت و میتوان گفت قطعا شدت کاهش تراکم استخوان به میزانی که در آیین نامه مشخص شده است نیست!

توجه

با گذشت حداقل ۶ ماه از رای نهایی و اثبات تشدید بیماری و تایید سازمان نظام وظیفه میتوان برای بررسی مجدد اقدام کرد. این وضعیت به ندرت پیش می آید و در بسیاری از موارد توسط سازمان نظام وظیفه مورد قبول نخواهد بود.

آیا اقدام برای گرفتن معافیت پوکی استخوان در حین خدمت و حین تحصیل تفاوت دارد ؟

بسیاری از مشمولان هستند که دارای مشکل نرمی استخوان هستند و یا آگاهانه یا بطور اتفاقی متوجه این موضوع میشوند. ممکن است شخصی در حین تحصیل باشد و پوکی استخوان شدیدی هم داشته باشد و تصمیم بگیرد برای معافیت تراکم استخوان اقدام کند.

باید در نظر داشته باشید طبق لیستی از بیماری های قابل اقدام در حین تحصیل بیماری پوکی استخوان امکان اقدام ندارد. به زبان ساده تر اگر در حین تحصیل هستید و در شدیدترین وضعیت پوکی استخوان قرار دارید برای شما پرونده پزشکی تشکیل نخواهد شد!

بنابراین لازم است بعد از پایان تحصیل یا انصراف و ثبت ابطال معافیت تحصیلی برای معافیت پوکی استخوان اقدام شود.

خبر خوب

تا قبل از سال ۱۴۰۳ معافیت تراکم استخوان با توجه به مدرک تحصیلی شرایط مختلفی داشت بطوری که هر کس مدرک تحصیلی بالاتری داشت شانس معافیتش کم میشد اما با اصلاح قوانین در سال ۱۴۰۳ نوع و میزان مدرک تحصیلی تاثیری در معافیت ندارد و تنها در حین تحصیل امکان اقدام وجود نخواهد داشت.

همچنین فارغ التحصیلان رشته پزشکی با هر درجه ای از نرمی استخوان به هیچ عنوان نمیتوانند از معافیت دائم استفاده کنند و در صورت توانایی طبابت در مراکز درمانی نیروهای مسلح صرفا معاف از خدمات رزمی خواهند شد و از انجام فعالیت های سنگین معاف میشوند.

اقدام برای معافیت در حین خدمت سربازی بطور کامل توضیح داده شد و طبق توضیحات باید متوجه شده باشید که شرایط آن بطور کامل با اقدام در حین تحصیل متفاوت است . اقدام در حین خدمت تقریبا تفاوتی با اقدام قبل از خدمت سربازی ندارد و تنها فرقی که دارد شورای پزشکی توسط مراکز درمانی زیر نظر یگان خدمتی تشکیل میشود.

بخش و بند آیین نامه معافیت پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان طبق آیین نامه پزشکی ارائه شده توسط سازمان وظیفه عمومی در بخش ۱۶ که مربوط به بیماری های روماتولوژی و بافت همبند است قرار دارد و در این بخش بند ۶ مربوط به بیماری های تراکم استخوان میباشد.

خلاصه مطالب

در صورتی که دچار نرمی استخوان هستید و میزان کاهش تراکم استخوان شما نسبت به متراکم ترین بافت استخوانی بدن به بیش از ۲٫۵ درصد کاهش رسیده است میتوانید برای استفاده از معافیت اقدام کنید. طبق توضیحات با توجه به شرایط مختلف مشمولین برای مشمولان قبل از خدمت سربازی یا حین خدمت و حتی حین تحصیل اقدامات لازم را انجام دهید.

 در صورتی که سوالاتی در مورد معافیت پوکی استخوان و نحوه تشخیص و همچنین روش اقدام دارید میتوانید همین الان با سرباز مشاور تماس بگیرید و به مشاوران متخصص ما متصل شوید.

بنر معافیت پزشکی

یک پاسخ

  1. این همه توضیح میده این کارهارو بکنید ‌‌‌‌‌‌ ‌‌ آخرش میگه همه مراحل و انجام بدید معاف نمیکنن عادت کردن به سرکار گزاشتن مردم بینوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !