معافیت پزشکی برای لکنت زبان

گرفتن و شرایط معافیت پزشکی سربازی برای لکنت زبان آیا امکان پذیر است یا خیر؟ لکنت زبان در واقع نوعی اختلال در گفتار یا همان کندی گفتار می باشد که معمولا در کودکی رخ می دهد و شروع آن می تواند از سنین ۲ تا ۴ سالگی باشد.

البته این گفته بدان معنا نیست که در سنین دیگر شخص دچار لکنت نمی شود و با توجه به شرایط روحی و روانی و موقعیتی که در آن قرار می گیرد ممکن است دچار آنکیلوگلوسی یا لکنت زبان شود.

لکنت دو نوع رایج دارد که عموما با آن برخورد کرده ایم به لکنت کلونیک یا حالت تکرار در بیان کلمه و لکنت تونیک یا توقف در تلفظ تقسیم بندی می شود.

در هر صورت مشمولی که شامل هرکدام از این موارد است و بعد از جلسات گفتار درمانی هنوز دچار مشکلاتی در تکلم است می تواند بر اساس آیین نامه های فک و دهان دندان که توسط سازمان نظام وظیفه عمومی تدوین شده است پس از تایید شورای پزشکی از خدمت سربازی معاف شود.

شرایط معافیت پزشکی برای لکنت زبان

اگر شما نگاهی به بخش دوازدهم آیین نامه های معافیت پزشکی و بند ۶ این بخش کنید متوجه موضوعی به اسم آنکیلوگلوسی یا در اصطلاح عام لکنت زبان می شوید.

مطلب پیشنهادی به شما : شرایط معافیت پزشکی

در گذشته زمانی که فردی قصد رفتن به سربازی داشت معمولا معاینات جدی برای تشخیص مشکل یا بیماری انجام نمی شد و اعزام به سربازی به سرعت انجام می گرفت که طبعا مشکلاتی در حین خدمت برای فرد و حتی یگان مربوطه ایجاد می شد.

از این رو طبق قوانین جدید پزشک معتمد نیروی انتظامی در صورت تشخیص و حتی بدون رضایت یا درخواست فرد مشمول درخواست کمیسون پزشکی با توجه به بیماری تشخیص داده شده را ثبت می کند تا در صورت اثبات اختلال از رفتن فرد به سربازی جلوگیری شود.

طبق آیین نامه های سازمان نظام وظیفه عمومی داشتن لکنت بصورتی که موجب اختلال شدید در تکلم شود و مشهود باشد دارای معافیت دائم پزشکی میب اشد و فرد با هر سنی یا هر مدرک تحصیلی یا شرایط غیبتی از انجام خدمت سربازی معاف می شود.

معافیت پزشکی سربازی دو قطعه شدن زبان

دو قطعه شدن زبان (کوتاهی یا بلندی زبان) و چسبیدگی زبان به دهان از جمله مواردی است که در مورد زبان اتفاق می افتد. در صورتی که شخصی دچار مشکلات مذکور باشد اگر در عمل جویدن، بلع و تکلم دچار مشکلات شدید باشد و شورای پزشکی این مورد را تایید کند از خدمت سربازی معاف می شود.

در این بند از آیین نامه های پزشکی هم داشتن مدرک تحصیلی بلا اثر می باشد یا داشتن غیبت و در حین خدمت بودن هم تبصره خاصی برای معاف شدن یا نشدن ایجاد نمی کند.

معافیت پزشکی آتروفی

آتروفی در تعریف به معنای نابودی یا تجزیه عضو یا بخشی از بدن است که بر اثر جهش های ژنی، فقدان پشتیبانی هورمونی، گردش ضعیف یا فقدان تامین عصبی بوجود می آید که در اینجا در رابطه با بند های مربوط به فک و دهان و دندان صحبت می شود.

در صورتی که شخصی دچار این مشکل شود و قابل درمان نباشد یا مقاوم در برابر درمان باشد بطوری که شخص را دچار مشکلات جویدن و بلع غذا کرده باشد یا حتی اختلال تکلم شدید در پی داشته باشد معافیت پزشکی و در واقع معافیت از خدمت سربازی قطعی خواهد بود.

در تمامی مواردی که راجع به آن ها صحبت شد اگر فردی در حین خدمت باشد با نامه اعزام از یگان به بیمارستان مربوطه جهت طی مراحل معافیت پزشکی مراجعه می کند و در صورت معافیت از یگان خدمتی ترخیص می شود.

مطلب پیشنهادی به شما : غیبت سربازی

در حالتی که مشمول قصد دارد برای سربازی اقدام کند تمامی مراحل از پلیس +۱۰ شروع می شود و معمولا طی ۳ الی ۶ ماه بعد از درخواست وضعیت نهایی مشمول که یا به معافیت دائم یا معافیت از خدمات رزمی ختم می شود مشخص خواهد شد.

بدیهی است در صورت عدم معافیت دائم تاریخ اعزام به خدمت سربازی به مشمول ابلاغ می شود و در صورت عدم معرفی در تاریخ اعلامی بعنوان سربازی فراری یا تحت پیگرد محسوب خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد معافیت پزشکی سربازی برای لکنت زبان از طریق وب سایت سرباز مشاور می توانید با مشاورین متخصص تماس برقرار نمایید.

بنر معافیت پزشکی

4 پاسخ

  1. سلام بنده لکنت زبان شدید دارم که ارثی از مادرم ودائیم ومادر مادرم،رفتم سرباز سال ۹۲ فقط آموزشی کامل کردم بعد ادامه ندادم چون خیلی مشکل داشتم،الان میتونم معاف شوم

  2. سلام بنده از کودکی لکنت زبان دارم و تا الان خوب نشدم امکانش هست معاف دائم بشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !