معافیت پزشکی روماتولوژی

معافیت پزشکی روماتولوژی

معافیت پزشکی روماتولوژی را چگونه دریافت کنید؟ روماتولوژی یا بیماری های روماتیسمی مربوط به بیماری هایی می شود که باعث درد و تورم در مفاصل و استخوان ها می شود که در آیین نامه های سازمان نظام وظیفه عمومی در بخش شانزدهم قرار دارد. در صورتی که شما دارای چنین بیماری هایی هستید می توانید بر اساس قوانینی که توضیح خواهیم داد برای معافیت اقدام کنید.

تعداد بند ها و شرایط برای معافیت پزشکی روماتولوژی بسیار گسترده و تخصصی است و در اینجا مواردی که بیشتر مراجعه می شود را توضیح می دهیم.

  • آرتریت های عفونی و یا ناشی از تروما در مفاصل بزرگ

بعد از اقدام برای معافیت پزشکی در ابتدا ۶ ماه معافیت موقت جهت درمان داده می شود و در صورت عدم پاسخگویی به درمان و تغیر شکل مفصلی و استخوانی دارای معافیت است.

  • آرتریت های التهابی حاد و مزمن

این بند موارد زیادی را برای معافیت در بر می گردد و اگر بصورت مشهود باشد دارای معافیت است.

  • واسکولیتها

واسکولیت های نکروزان، بیماری پان کلاسیک، پان میکروسکوپیک وگنر، تاکایاسو، بیماری بهجت، واسکولیت های ازدیاد حساسیتی دارای معافیت است.

  • بیماری های متابولیک استخوان

این بند مربوط به تراکم استخوان با معیار مشخص یا همان نرمی استخوان و در اصطلاح عامیانه پوکی استخوان می باشد که برای معافیت نیاز به تراکم SD 5/2 می باشد.

  • بیماری های کریستالی

در صورت اثبات نقرس با سابقه ۳ نوبت عود حملات دارای معافیت است.

موارد ذکر شده جز بیشترین موارد مراجعه به مراکز پزشکی می باشند و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.

معافیت پزشکی روماتولوژی

معافیت پزشکی نرمی استخوان

نرمی استخوان یا عدم تراکم استخوان جز مواردی است که در صورت تطابق با آیین نامه های نظام وظیفه دارای معافیت می باشد و در اصطلاح عام به آن پوکی استخوان نیز گفته می شود.

نرمی استخوان در چند بند بررسی می شود:

  1. استئومالاسی که پس از سنجش تراکم استخوان در صورتی که توده استخوانی مورد آزمایش نسبت به حداکثر توده استخوانی SD5/2 کاهش یافته باشد دارای معافیت است.
  2. استئوپروزهای  ثانویه یعنی به دلایل مختلف در طول زندگی به وجود آمده باشد یا استئوپروزهای  ارثی که معمولا چند نفر از اعضای یک خانواده را شامل می شود دارای معافیت است.
  3. استئوپنی که پس از سنجش توده استخوانی مورد نظر نسبت حداکثر توده استخوانی بین SD5/2-1 باشد دارای معافیت از خدمات رزمی است.

معافیت پزشکی آرتوروز

آرتوروز به معنی خط میان دو مفصل یا همان درز مفصلی است که ممکن است در هر شغلی و در هر سنی بنا به دلایل مختلف به وجود آید و فرد را درگیر کند. آرتوروز در اصطلاح علمی با نام استئوآرتریت  شناخته می شود و در آیین نامه های سازمان نظام وظیفه در بند ۸ قرار دارد.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت دیسک کمر

شورای پزشکی برای رای به معافیت وجود آرتوروز در آرنج، لگن، زانو، شانه، مچ دست و مچ پا را بررسی خواهد کرد و در صورتی که در فرم شدید و ناتوان کننده باشد و موجب تغییر شکل شده باشد دارای معافیت است و در غیر این صورت یعنی در  فرم خفیف فقط معافیت از خدمات رزمی داده خواهد شد.

معافیت پزشکی آرتریت

آرتریت بیماری مزمنی است که با التهاب پایدار مفاصل همراه است و در صورتی که شما شامل موارد آیین نامه های پزشکی نظام وظیفه شوید می توانید معافیت بگیرید.

مورد اولی که در رابطه با آن صحبت می کنیم آرتریت های عفونی و یا ناشی از تروما در مفاصل بزرگ است. زمانی که این موضوع در برابر درمان مقاوم باشد و دارای علایم بالینی و تغییر شکل مفصلی و استخوانی شود شورای پزشکی رای به معافیت خواهد داد.

در صورتی که پس از شش ماه معافیت موقت و انجام مراحل درمانی مشکل برطرف شود بدیهی است رای شورای پزشکی معافیت از خدمات رزمی خواهد بود.

مورد دوم در آرتریت های مفصلی وجود آرتریت های عفونی مزمن و حاد در مفاصل بزرگ به صورت مشهود و غیر قابل درمان است که شورای پزشکی بدون طی کردن دوران شش ماهه معافیت پزشکی سربازی موقت به شخص اعطا می کند.

مورد سوم در رابطه با آرتریت ها وجود آرتریت های التهابی حاد از قبیل راکتیو، سندروم رایتر، تب روماتیسمی، FMF و تب مدیترانه ای است که در صورت اثبات جهت طی دوران درمان شش ماه موقت داده می شود.

در صورتی که بعد از گذشت شش ماه و معاینه مجدد توسط شورای پزشکی آرتریت تبدیل به موارد ذکر شده در بند ۳ شود رای شورای پزشکی معافیت است و در رابطه با هیدرآرتروز در موارد مزمن و مشهود بدون طی کردن دوران شش ماهه فرد مشمول معاف خواهد شد.

معافیت پزشکی روماتیسم مفصلی

اگر دچار درد و تورم در مفاصل خود هستید یا حتی مشکلات عفونی و تغیر شکل استخوانی و مفصلی دارید شما می توانید شامل قوانین معافیت یا معافیت از خدمات رزمی شوید و این امر مستلزم آن است که پس از تایید شورای پزشکی و با توجه به میزان و پیشرفت بیماری شما چه نوع معافیتی صادر گردد.

در بعضی موارد طول درمان های شش ماهه داده می شود تا میزان پیشرفت بیماری در این مدت بررسی شود و در موارد دیگر با توجه به حاد بودن و پیش رونده بودن بیماری معافیت داده خواهد شد.

در این مقاله معافیت پزشکی روماتولوژی را بررسی کردیم. امیدواریم از مطالب گفته شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین اگر شما در این مورد سوالی دارید میتوانید با سرباز مشاور تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !