گرفتن و شرایط معافیت پزشکی روده تحریک پذیر

معافیت پزشکی روده تحریک پذیر

معافیت پزشکی روده تحریک پذیر را چگونه دریافت کنیم؟ بیماری های روده مربوط به دستگاه گوارش می شود و در آیین نامه های سازمان نظام وظیفه در بخش بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی قرار دارد.

از جمله بیماری های روده که شامل معافیت می شود می توان به وجود کیست ها و تومور های بدخیم غیر قابل درمان، فیستول های مقعدی غیر قابل درمان، سینوس پیلونیدال با ارتباط به مقعد و البته عمل شده، بواسیرهای داخلی و خارجی با درجه بیش از ۳ با عود بیشتر از دوبار پس از عمل جراحی اشاره کرد.

معافیت پزشکی روده تحریک پذیر

برای دریافت معافیت در رابطه با بیماری های روده تحریک پذیر میزان مدرک تحصیلی و غیبت سربازی بلا اثر می باشد و در صورت بروز مشکل می توان برای دریافت معافیت پزشکی به نظام وظیفه مراجعه کرد.

 

معافیت مشکلات گوارشی

زمانی که نامی از گوارش مطرح می شود می توان این فرایند را از دهان و عمل جویدن و بلع غذا تا نقطه انتهایی دستگاه گوارش یعنی روده بررسی کرد. در این مسیر هر کدام از اعضای دستگاه گوارش دارای آیین نامه های مشخصی جهت دریافت معافیت پزشکی سربازی می باشد.

در اینجا شایع ترین موارد در معافیت های پزشکی دستگاه گوارش شرح داده می شود.

شایع ترین مشکلات گوارشی

  • مشکلات استخوانی فک که مانع جویدن غذا می شود. وجود تومورهای دهانی که مانع از جویدن و بلع غذا می شود. اختلال در عمل جویدن و بلع غذا به دلیل نداشتن دندان
  • آشالازی که عمل نشده یا بعد از عمل عود کرده باشد و دارای عوارض مزمن باشد.
  • وجود واریس در مری که با هر درجه ای دارای معافیت است.
  • دیورتیکول های مری، معده، اثنی عشر که ایجاد عارضه کرده باشد و موجب انسداد و خونریزی در دستگاه گوارش باشد.
  • هر گونه زخم دستگاه گوارش که توسط آندوسکوپی یا کلونوسکوپی در مراکز نظامی و دانشگاهی اثبات شده باشد و دارای سوراخ شدگی و خونریزی باشد.
  • درصورتی که عمل روی اعضای دستگاه گوارش انجام شده باشد و همراه با عارضه و غیرقابل درمان باشد دارای معافیت است.
  • تومورها و کیست های مادرزادی یا اکتسابی بد خیم و غیر قابل درمان
  • آبسه های چرکی و آمیبی کبد، فیبروز و سیروز کبدی، همانژیوم کبدی
  • اسپلنکتومی یا فقدان مادرزادی طحال
  • سنگ های پانکراس و فیستول پانکراس
  • تنگی کولون، رکتون و مقعد به هر علتی عمل شده یا نشده
  • بی اختیاری مدفوع چه اکتسابی و چه مادرزادی باشد و مورد تایید مراکز کلینیکی و پارا کلینیکی قرار گیرد.
  • داشتن فتق البته در صورتی که بعد از عمل عود کرده باشد.
  • فیستول های مقعدی که غیر قابل درمان است.
  • سینوس نافی و سینوس پیلونیدال در صورت ارتباط با روده، مثانه، مقعد و کانال نخاغی باشد.
  • بواسیر داخلی و خارجی با درجه بیش از ۳ که عود کرده باشد.

 

آیا یبوست معافیت سربازی دارد؟

در تعریف یبوست به زبان ساده باید گفت یبوست به حرکت کند روده و اصطلاحا کار نکردن شکم می گویند و عواملی همچون تغیر در رژیم غذایی، عدم استفاده از آب کافی در طول روز، مصرف بیش از اندازه لبنیات، مقاومت در برابر عمل مدفوع، استرس در وجود یبوست تاثیر گذار است.

با توجه به اینکه یبوست مشکل خاصی به حساب نمی آید و با انجام یک سری کارها مانند مصرف دارو یا خوردن چند لیوان آب در طول روز قابل درمان است قطعا سازمان نظام وظیفه هیچ گونه معافیتی برای آن در نظر نگرفته است.

نکته جالب تر اینجاست اگر شما یبوست دارید و این اتفاق چندین بار در طول ماه رخ می دهد نظام وظیفه حتی رای به معافیت از خدمات رزمی هم نخواهد داد.

آیا یبوست معافیت سربازی دارد؟

آیا کیست مویی معافیت سربازی دارد؟

کیست مویی یا به زبان عامیانه برگشت مو چه در آقایون و چه خانوم ها رایج است موجب ایجاد چیزی تومور مانند در نقاطی مانند زیر بغل، ناف، مقعد، نقطه انتهایی کمر یا ستون فقرات می شود. معمولا همراه با درد و خونریزی می باشد و ممکن است سال ها طول کشیده باشد تا به این اندازه و عوارض رسیده باشد.

اگر شما کیست مویی یا سینوس و برای معافیت اقدام کرده اید بستگی دارد کیست در کجای بدن شما باشد تا دارای معافیت پزشکی شود.

از نظر نظام وظیفه سینوس ها به دو دسته تقسیم می شوند:

-سینوس نافی که در ارتباط با روده یا مثانه باشد که در صورتی که عمل نشده باشد و عوارضی نداشته باشد رای شورای پزشکی معافیت از خدمات رزمی خواهد بود.

-سینوس پیلونیدال که در حالت معمول چه عمل شوده باشد چه نه و عوارضی نداشته باشد معافیتی جز معافیت از خدمات رزمی نخواهد داشت. اما در صورتی که عمل شود و عود کند و در ارتباط با مقعد و کانال دلخلی نخاع باشد دارای معافیت است.

در این مقاله در مورد معافیت پزشکی روده تحریک پذیر صحبت کردیم. شما می توانید برای دریافت مشاوره سربازی همین حالا با سرباز مشاور تماس بگیرید.

بنر معافیت پزشکی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !