گرفتن و شرایط معافیت پزشکی آسم و برونشیت

معافیت پزشکی آسم و برونشیت

معافیت پزشکی آسم و برونشیت چیست؟یکی از بیماری های مادرزادی یا اکتسابی که موجب اختلال عملکرد ریه و مشکلات تنفسی می شود آسم است که البته دارای درجه و اندازه های مختلف می باشد و ممکن است کم یا متوسط یا شدید باشد.

از نظر سازمان نظام وظیفه عمومی درصورتی به افرادی که دارای آسم هستند معافیت داده می شود که بس از تایید در مراکز کلینیکی و پاراکلینیکی و داشتن سوابق درمانی بالینی FEV1 کمتر از ۵۰ درصد باشد و در غیر این صورت در صورتی که آسم بصورت خفیف یا آلرژی های تنفسی تشخیص داده شود به فرد مشمول تنها معافیت از خدمات رزمی داده خواهد شد.

برونشیت به معنای التهاب در راه های تنفسی است و علایمی همچون سرفه مداوم، تب خفیف و کم آوردن نفس دارد و به دلیل باکتری ها،ویروس ها و دیگر عوامل محیطی و آسیب رسانی به ریه ایجاد میشود.

درصورتی که دچار برونشیت شده اید و دچار اختلال عملکرد تنفسی شدید با FEV1 کمتر از ۵۰ درصد هستید بر اساس بند ۲۰ بیماری های ریه و قفسه صدری سازمان نظام وظیفه می توانید معافیت بگیرید.

به این نکته توجه کنید که مدرک تحصیلی یا در حین تحصیل بودن و یا حتی داشتن غیبت سربازی هیچگونه تاثیری در نوع معافیت شما ندارد.

معافیت پزشکی بیماری های ریه

این معافیت پزشکی در بخش هفتم که مربوط به بیماری های ریه و قفسه صدری می شود قرار دارد و انواع مختلفی را شامل می شود که در اینجا مرسوم ترین بیماری های ریه برای گرفتن معافیت پزشکی سربازی شرح داده می شود.

  • سارکوئیدوز، فیبروز منتشر ریه، سندرم کارتاژنز

در صورتی که دچار فیبروز هستی و تنها یک لوب درگیر شده است و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر هستید تنها معاف از خدمات رزمی  می شوید.

  • بیماری های قارچی مزمن ریه
  • پنوموکونیوزها که باعث اختلال عملکرد ریه شود.
  • ترومبوآمبولی ریه که تکرار شونده است و بیش از یک بار رخ داده است دارای معافیت و در صورتی که غیر تکرار شونده باشد تنها معاف از خدمات رزمی دارد.

لازم به ذکر است در این مورد ممکن است رای به ۶ ماه معافیت موقت و بررسی دوباره داده شود.

  • آمفیز ریه که بسیار منتشر باشد و موجب اختلال عملکرد ریه شود.
  • کیست های مختلف ریه یا کیست های هوایی بزرگ و متعدد که موجب اختلال عملکرد با FEV1 کمتر از ۵۰ درصد یا FVC  کمتر از ۴۰ درصد باشد دارای معافیت است و در صورت اختلال عملکرد خفیف یا بدون اختلال معافیت ندارد.
  • سکل های ریوی که معمولا بر اثر آبسه ایجاد می شود در صورت اختلال عملکرد با FVC  کمتر از ۴۰ درصد دارای معافیت می باشد.
  • برونشکتازی که باعث درگیری دو لوب شده باشد.
  • برونشیت مزمن با اختلال عملکرد تنفسی
  • آسم و برونشیت با اختلال عملکرد تنفسی و اثبات در مراکز کلینیکی و پاراکلینیکی با FEV1 کمتر از ۵۰ درصد
  • اجسام خارجی ریه که موجب اختلال عملکرد تنفسی شده باشد یا شریان های بزرگ را به خطر اندازد به شرط تایید بیمارستان های نظامی یا دانشگاهی دارای معافیت است.
  • پیونده ریه هم جز مواردی که است دارای معافیت پزشکی آسم و برونشیت می باشد.
معافیت پزشکی بیماری های ریه

 

معافیت پزشکی آپنه

این مورد مربوط به مدیاستنیت های مزمن می باشد که دارای معافیت است و البته مانند تعدادی از بیماری های دیگر دارای ۶ ماه معافیت موقت و بررسی دوباره می باشد.

در خصوص آپنه تنفسی شدید پس از بررسی ۲۴ ساعته در بیمارستان های نظامی یا دانشگاهی بعد از انجام سونوگرافی و تشخیص درمان با CPAP دارای معافیت می باشد.

معافیت پزشکی آلرژی

در صورتی که شما دارای آلرژی تنفسی هستید و ممکن است در  فصل یا محیط مشخصی دچار این آلرژی شوید با در شورای پزشکی سازمان نظام وضیفه عمومی حاضر شوید تا معافیت یا عدم معافیت شما بررسی شود که بر اساس آیین نامه در صورتی که این آلرژی باعث اختلال عملکرد تنفسی شدید ریه با FEV1 کمتر از ۵۰ درصد شده باشد دارای معافیت است و در غیر این صورت چیزی جز معافیت از خدمات رزمی برای شما نخواهد داشت.

معافیت سربازی تنگی نفس

زمانی که شخصی می گوید تنگی نفس دارم قطعا این موضوع را از دید خود بررسی کرده است و از نظر پزشکی و سازمان نظام وظیفه تنگی نفس شامل موارد مختلفی است.

علت تنگی نفس می تواند برونشیت ریوی، آسم، کیست های ریوی و موارد مختلف دیگه ای باشد که در صورت اثبات هرکدام از این موارد در بیمارستان های نظامی حد نصابی برای معافیت تعیین شده است که FEV1 کمتر از ۵۰ درصد و FVC کمتر از ۴۰ درصد می باشد. بدیهی است در غیر این صورت رای شورای پزشکی معافیت از خدمات رزمی خواهد بود.

اغلب بیماری های مربوط به ریه را می توان در حین تحصیل یا با هر مدرک تحصیلی یا حتی غیبت اقدام کرد پس لازم نیست منتظر پایان تحصیلات خود باشید.

معافیت بیماری های ریه و سینه

بیماری های ریه و سینه در بخش هفتم آیین نامه های معافیت پزشکی قرار دارد و شامل ۲۹ بند می شود که در اینجا مرسوم ترین موارد معافیت ریه و سینه توضیح داده خواهد شد.

در رابطه با بیماری های سینه در بند ۱ آیین نامه در مورد تغیر شکل مادرزادی قفسه سینه یا فرو رفتگی سینه بصورت قیفی شکل، جناغ برجسته و فقدان عضلات تنفسی توضیح داده شده است.

بر این اساس وجود اختلال در عملکرد قلب با EF کمتر از ۵۰ و ایجاد اختلالات تنفسی با FVC کمتر از ۴۰ درصد دارای معافیت است و در غیر این صورت یعنی نبود اختلال تنفسی و قلبی رای شورای پزشکی معاف از خدمات رزمی خواهد بود.

در رابطه با بیماری های ریه تعداد بندهایی که معافیت پزشکی آسم و برونشیت تعیین کرده اند بسیار گسترده است و مبنای اختلال عملکرد و مشکلات تنفسی FVC کمتر از ۴۰ درصد و FEV1 کمتر از ۵۰ درصد درنظر گرفته شده است.

بدیهی است در صورت هرگونه اختلال عملکردی و تنفسی در صورتی که شما شامل موارد گفته شده با حد نصاب تعین شده نباشید نمی توانید معافیت پزشکی بگیرید و فقط معاف از خدمات رزمی خواهید شد.

بنر معافیت پزشکی

8 پاسخ

  1. سلام ایا اگر معافیت آسم یا تنگی نفس بگیریم برای استخدام به عنوان راننده منعی وجود دارد؟ یعنی با معافیت اسم و تنگی نفس استخدام نمیکنند در ادارات؟

  2. سلام هم اسم دارم هم اب مروارید داشتم عمل کردم ایا میتونم معاف بشم از خدمت

  3. سلام هم اسم دارم هم اب مروارید داشتم عمل کردم ایا میتونم معاف بشم از خدمت

  4. سلام من هم اسم دارم جوری ک چند وقت یه بار بستری میشم غیبت تم دارم ۸ سال و اب مروارید داشتم عمل کردم ایا معافیت میتونم بگیرم

  5. سلام من تنگی نفس دارم یکم که میدوئم نفس کم میارم محدودیت ورزشی هم دارم آیا از خدمت معاف میشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !