معافیت سربازی موارد خاص چیست؟

معافیت سربازی موارد خاص

👈 معافیت سربازی موارد خاص چیست؟ در حالت عادی و معمول معافیت های معروفی همچون کفالت مادر و پدر،معافیت های پزشکی و یا معافیت فرزندان ایثارگران وجود دارد و خیلی از مشمولین از این شرایط استفاده کرده اند و از خدمت سربازی معاف شده اند.

شاید اگر راجع به همین معافیت ها از افراد عادی یا حتی اشخاصی که به خدمت سربازی رفته اند سوالی بپرسید اطلاعات اولیه ای دارند و میتوانند برایتان توضیح دهند.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت سربازی

اما موارد معافیتی دیگری نیز وجود دارد که بسیار محدود است و کمتر کسی شامل این موارد میشود و معمولا جز پرسنل سازمان نظام وظیفه یا مراکز مشاوره سربازی همچون ما کمتر کسی راجع به آن اطلاعاتی دارد که اصطلاحا به این نوع معافیت ها معافیت موارد خاص گفته میشود که بطور مفصل در این مقاله راجع به آن توضیح میدهیم.

معافیت های سربازی موارد خاص به چند دسته تقسیم میشود که در اینجا به آن میپردازیم:

👈 معافیت سربازی بخشودگی سنی یا معافیت رهبری

این معافیت با توجه به اینکه شما چند سالتون است و متولد چه سالی هستید با توجه مدرک تحصیلی تدوین شده است.

برای مثال شخصی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشد و با توجه به قوانین سال ۱۴۰۰ متولد سال ۱۳۵۳ باشد و یا از ۵۰ سالگی عبور کرده باشد دیگر لازم نسیت به خدمت سربازی برود یا برای استفاده از خدمات دولتی کارت پایان خدمت داشته باشد،میتواند با استفاده از شناسنامه عکس دار از تمامی خدمات مانند گرفتن پاسپورت و خروج از کشور استفاده کند.

این نوع معافیت که به معافیت افع رهبری معروف است جز موارد شرایط خاص محسوب میشود.

👈 معافیت سربازی مشمولین دارای خواهر و برادر معلول

در صورتی که در خانواده شما بیش از یک فرد معلول که خواهر یا برادرتان است وجود داشته باشد شما میتوانید حتی در صورت در قید حیات بودن پدر از معافیت سربازی استفاده کنید.

این مورد در گذشته با وجود یک معلول در خانواده انجام میشد اما طبق قوانین سال جاری برای معافیت حتما نیاز است بیش از یک فرزند معلول در خانواده باشد.

⭐️ نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره کرد اسن است که وجود فرزند معلول و درجه معلولیت حتما باید توسط سازمان بهزیستی تایید شود.

👈 معافیت سربازی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی

در صورتی که سرپرست خانواده که پدر یا مادر فاقد همسر تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی باشند یکی از پسرها در صورتی که قبلا کسی معافیت کفالت مادر یا پدر را نگرفته باشد میتواند بطور دائم از خدمت سربازی معاف شود.

👈 معافیت سربازی موارد خاص : مشمولین دارای ۳ خواهر

این مورد هم جز مواردی است که به ندرت پیش می آید و البته آیین نامه ها و تبصره های خاص خود را دارد اول اینکه جز مشمول هیچ پسر دیگری وجود نداشته باشد و همچنین هر ۳ خواهر در قید حیات باشند و در موردی که روی آن سخت گیری وجود دارد تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی بودن پدر یا مادر است.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت پزشکی

در نتیجه سن و شرایط بیماری در صورت در قید حیات بودن پدر مورد بررسی قرار نمیگیرید و حتا عضویت در ارگان های حمایتی ملاک معافیت یا عدم معافیت میباشد.

👈 معافیت مشمول دارای فرزند معلول

اگر فردی ازدواج کرده باشد و دارای فرزند معلول باشد در صورتی که سازمان بهزیستی این موضوع را تایید کند مشمول میتواند بواسطه این موضوع از خدمت سربازی معاف شود.
معافیت مشمولینی که با بانوان معلول ازدواج میکنند در صورتی که همسرتان معلول است یا با خانم معلولی ازدواج کرده اید یا اینکه در مدت تاهل همسرتان دچار معلولیت شده است اگر از عقد و ازدواج شما بیش از ۵ سال گذشته باشد میتوانید از این معافیت استفاده کنید و از خدمت سربازی معاف شود.

⭐️ نکته جالبی که در اینجا وجود دارد این است که اگر بعد از گرفتن معافیت همسرتان فوت کند یا جدا شوید معافیت باطل نخواهد شد یا اگر با خانوم معلولی که قبلا باعث معافیت شخص دیگری شده است ازدواج کنید شما نیز میتوانید بواسطه ازدواج حداقل ۵ ساله با این خانوم از خدمت سربازی معاف شوید.

👈 شرایط معافیت سربازی موارد خاص

اگر دقت کرده باشید در تمامی معافیت های موارد خاص بجز معافیت بخشودگی سنی معافیت به منزله کفالت میباشد و فرد بواسطه اینکه از خانواده خود حمایت و نگهداری کند از خدمت سربازی معاف میشود.

پس شرط اول کفالت در اینجا نیز باید رعایت شود که عدم داشتن غیبت غیر موجه است و در متن قانون به صراحت بیان شده است داشتن غیبت غیر موجه مانع رسیدگی به پرونده است یعنی حتی به مرحله تشکیل پرونده و رسیدگی و جلسه کمیسیون ورود پیدا نخواهد کرد.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت کفالت

با توجه به این شرط و شرایطی که در موارد مختلف توضیح داده شد شما میتوانید با مراجعه به پلیس+۱۰ اقدام به تشکیل پرونده کنید و با ارائه مدارک درخواستی و تکمیل فرم های ارائه شده توسط پلیس+۱۰ حتی در صورت در حین تحصیل بودن منتطر پیامک اطلاع رسانی زمان و مکان کمیسیون کفالت بمانید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه معافیت سربازی موارد خاص و همچنین دیگر موارد مشاوره سربازی با سرباز مشاور تماس بگیرید تا ما در کمترین زمان ممکن کامل ترین پاسخ را دریافت کنید.

39 پاسخ

  1. سلام داداشم پاش شکسته و۴ساله نرفته سربازی باید بره برگه شکسته پاهاش هم داره پدرمم معاف شده و نوشته شده موارد خاص یعنی پدرم بیماری روان اعصاب داره؟ یعنی کارت قرمزیه

  2. سلام
    پدر من در جبهه حضور نداشته ولی خدمت سربازیشو که حدود ۳۰ ماه است در پشت جبهه خدمت کرده و کارت از کار افتادگی هم گرفته میخواستم بدونم ب من کسری شامل میشه یا نه؟

  3. سلام.ایا معافیت از طریق بهزیستی یعنی برای افرادی که مادر سرپرست است و هیچکدوم از پسر ها از معافیت استفاده نکرده اند و از طریق بهزیستی یکی از فرزندان رو معاف میکنند، نه افرادی که مشکلات جسمی یا روانی دارند، برای استخدام در ارگان های دولتی مشکلی ایجاد نمیکنه؟

  4. سلام
    من قبلا پیام دادم ولی جوابی نشنیدم
    من پرسیدم در سال ۸۹ دفترچه خدمت پست کردم و من اصلا دنبال معافیت نبودم برای خدمت هنگامی که دفترچه پست کردم دکتر معالجه کرد من بخاطر یک سری لک هایی که روی پوست بدن وجود داشت داخل دفترچه من نوشت و من دفترچه خدمت ارسال کردم دفترچه من برگشت خورد و نوشته بود باید بری حوزه نظام وظیفه
    وقتی من رفتم گفتن بخاطر این لک های روی بدنت ویتونی معافیت بگیری و من فرستادن پیش دکتر پوست و غیره… و من تمام مراحل انجام دادم تا کارت معافیت من امد روش زده ماده ۳۲ بند ۱۳ و من هم واقعا نمیدونستم این برای چی
    تا اینکه من امسال در سال ۱۴۰۲ خواستم برم گواهینامه پایه سوم بگیرم من فرستادن کمیسیون پزشکی مغز اعصاب و دکتر من معالجه کرد و آزمایش مغز اعصاب گرفت و….
    و خود دکتر وقتی جواب آزمایش من دید تعجب کرد و گفت مشکل مغز اعصاب نداری اصلا و چرا معاف شدم و من هم ماجرا گفتم و دکتر به من گفت این کارت تو معافیت مشکل مغز اعصاب ثبت شده و ربطی به مشکلی که میگی نداره من تازه اونجا متوجه شدم و وقتی به حوزه نظام وظیفه منطقه خودمون رفتم گفتن نمیشه کاری کرد ما بعد چند سال تمام پرونده پزشکی از بین میبریم و دور میریزیم و شما اینجا پرونده پزشکی معافیت نداری
    حالا من باید چکار کنم؟

  5. سلام بنده نزدیک به ۱۸ سالمه پدرم بازنشسته نیروی دریایی ارتش هستش و به دلیل ماموریت های متعدد و زیادی که رفته از طرف خود ارتش نامه ای دادن برای معافیت سربازی من که داخلش مشخصاتم نوشته شده
    حالا سوال اصلیم این هستش که من قصد دارم وارد یگان حفاظت حرم امام رضا که زیر نظر سپاه هستش بشم و یکی از مدارک لازم برای جذب داشتن کارت پایان خدمت هستش آیا با گرفتن کارت معافیت امکان جزب شدن به این یگان هست یا خیر ؟

          1. سلام.من ۱۸سالمه.کلاس دوازدهم هستم امتحانات نهایی را دادم ،الان منتظر نتیجه هستم ،دارای یک خواهر معلول ذهنی و جسمی خیلی شدید هستم.
            متاسفانه مادرمان در کودک از دست دادیم.
            پدرم برای نگهداری خواهرم که اون موقع ۹ساله بود.مجبور شد دوباره ازدواج کنه.
            حالا از ازدواج مجدد پدرم،یک برادر۱۰ساله دارم.آیا میتوانم برای معافیت بهزیستی از طریق خواهرم اقدام کنم.
            لطفاً پاسخ من بدید .ممنونم
            m.tajadod1349@gmial.com

  6. سلام
    من معافیت تلفیقی جانبازی و جبهه پدر دارم ، میخواستم بدونم این معافیت تاثیری توی استخدام رسمی شدن داره یا هنوز میتونم از جانبازی و جبهه پدر استفاده کنم؟

  7. سلام پدر من باز نشسته است و دو همسر دارد که الان با همسر دوم خود زندگی میکنند که مسئول نگهدار و خرج خواندم به پای منه آیا معافیت کفالت شامل من هم میشود

  8. سلام من فرزند بزرگ خانواده هستم و دو برادر کوچک تر از خود دارم که هم خودم و هم برادر کوچک تر از خودم درس را رها کردیم به خاطر اینکه پدرم دیگر توان کار کردن ندارد و مشکل قلبی دارد چند بار هم عمل کرده است ایا میتوان من از پدرم برگه کفالت بگیرم چون خرج خانواده الان بر عهده من است و نمیتوانم به سر کار برم دو برادر من هم یکیش کلاس نهم و دیگری اول است.

  9. سلام
    من ۵ ماه خدمت کردم که بعد متوجه شدم می‌تونم از امتیاز معافیت موارد خاص استفاده کنم
    خودم رو حین خدمت با مشاوره شما معاف کردم …
    الان میتونم که مدت زمانی که خدمت کردم رو بیمه اش رو توی سایت تامین اجتماعی پرداخت کنم ؟
    آخه من رفتم تو سایت تامین ، خطا زد که اطلاعاتت از سمت ناجا چیزی نیست …

  10. سلام خسته نباشید من مهدی موسوی هستم پدرم سال ۹۰ فوت کرده و بجز مادرم کسی رو نداشتم مادرم سال ۹۷ فوت کرد و من هیچ خانوده پدری و مادر ندارم و در منزل همسایه ام زندگی میکنم آیا بنده رو معافیت میدن؟؟ من الان مشمول خدمت هستم

  11. سلام وقت شما بخیر
    ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنید
    من پسر ۲۵ ساله و دانشجو هستم، هر دو برادرم متاهل و هر دو خدمت رو انجام دادن، همین طور هر دوی پدر و مادرم فوت شدن و در حال حاضر سه خواهر مجرد دانشجو دارم. می توانم از معافیت کفالت استفاده کنم؟
    ممنون از شما

  12. سلام من برادرم با استفاده از جانبازی و جبهه پدرم معاف شده و الان نظامی و رسمی شده و از نظام کارت گرفته من میتونم کارت پایان خدمت برادرم رو باطل کنم و خودم برای معافیت از جبهه و جانبازی پدرم استفاده کنم

    1. سلام خیر
      از نظام کارت گرفته یعنی چی؟
      برادر شما با کارت معافیتش استخدام شده!

      1. درود من معافیت گرفتم طبق ماده ۳۶ و بند ۳۶ ،رفتم برای استخدامی گفتن کمیسیون میگیریم اگر جزء معافیت خاص نباشه تماس میگیریم خواستم بپرسم خاص چیه با سپاس

          1. سلام من متولد سال ۶۸ هستم و در سال ۸۸ دفترچه خدمت سربازی پرکردم برای خدمت ولی دفترچه من برگشت خورد به نظام وظیفه و من الان کارت معافیتم زده ماده ۳۲ بند ۱۳ و تحقیق کردم برای مغز اعصاب و من هیچ گونه مشکلی ندارم چطوری میتونم کارت معافیتم باطل کنم میشه کامل راهنمایی کنید من؟

  13. من سال ۹۲ از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم و به خاطر مشکلات زندگی و وضعیت پدر و مادرم نتوانستم به سربازی بروم من تنها فرزند خانواده نیستم و یک برادر بزرگتر از خود دارم و الان چندین سال است که وارد غیبت شده‌ام پدر و مادرم فرتوت و بیمار و از کار افتاده هستند و یک خواهر مجرد کوچکتر از خودم هم دارم که مسئولیت نگهداری و خرجی همه این افراد به عهده من است و در واقع من تنها نان آور خانواده هستم و به غیر از کار کردن و به دست آوردن روزی خانواده انجام تمام کارهای کشاورزی خانه نیز به عهده من است و من یکه و تنها باید تمام این کارها را انجام داده و در عین حال مراقب سلامتی و وضعیت پدر و مادر بیمارم و جوابگوی نیازهای مالی و اقتصادی خواهر کوچکترم باشم شاید از منظر سازمان نظام وظیفه همه این موارد ناکافی و غیر موجه و دلیل بر معافیت نباشد امّا اگر تمام محدودیت های دنیا بر من اعمال و هزاران مشکل و گره افکنی بر سر راه من سد شوند هرگز و هزاران بار هرگز خواهر و پدر و مادر بیمارم را به حال خود رها و عازم خدمت سربازی نخواهم شد اگر سازمان نظام وظیفه نسبت به مشکلات و رنج و اندوه بی کران من بی تفاوت و فقط دغدغه خدمت سربازی مرا دارد من نیز حق دارم نسبت به انجام خدمت سربازی بی تفاوت و دغدغه پدر و مادر بیمارم را داشته باشم ای کاش این مطلب در رسانه ها منتشر و اعلام می شد تا شاید مسئولین کمی به خودشان می آمدند….

  14. سلام
    من متولد بهمن ۱۳۸۲ هستم در کنکور امسال در دو دانشگاه ازاد تهران و دولتی روزانه شهرستان، همزمان و در هردو یک رشته قبول شدم
    مدت یک ماه دانشگاه ازاد رفتم و درهفته دوم مهرماه هم برایم معافیت تحصیلی به اسم دانشگاه ازاد واحدی که بودم صادر شد
    بعد تصمیم به تحصیل در دانشگاه دولتی شهرستان گرفتم اموزش انجا گفتند که برای ثبت نام در اینجا، اول باید از دانشگاه ازاد اول انصراف بدهی و مجدد درخواست معافیت برای این یکی دانشگاه بدهی. که در ۲۷ مهر انصراف از تحصیل دانشگاه ازاد زده شد روی برگه انصراف و اخرین مقطع هم دوره دوم متوسطه ثبت شد. در سایت نوشته شد پایان معافیت.
    ۲۳ ابان به اسم دانشگاه جدید معافیت زده شد.
    حال به دلایلی که انتظار نداشتم و اتفاقاتی، باید برگردم همان دانشگاه آزاد، مراجعه کردم گفتند از نظر دانشگاه مشکلی نیست اما این کار میشود دوبار انصراف و از نظر قوانین قابل قبول نیست مگر در حیطه اداره نظام وظیفه که قوانین و پرونده بررسی بشه. در اداره مرکزی در میدان سپاه در قسمت مشاوره پرونده را یک نفر نگاه کرد گفت اینها که مساله نیست قابل حله و ابطال کنین دانشگاه رو مشکلی نیست. دومی گفت مشکله و سومین نفر گفت چون زمان کمی بوده احتمال داره مشکل نباشه! یک نفر هم گفت قانون عوض شده اما ابلاغ نشده در پلیس به علاوه ده هم گفتند ممکن است با توجه به فاصله های کم زمانی مشکلی نباشد. یعنی ۴ نفر هرکدام یک حرف زدند همه هم رسمی و در ادارهای که فرستاده شدم بودند
    چکار میتوانم برای رفع مشکل بکنم؟ چکاذی صحیح هست؟ کجا باید مطمین پیدا کنم تا پرونده را ببیند و نظری که میدهد قابل قبول در همان اداره باشد؟ کمسیون موارد خاص چیست و چه کسانی هستند و چطور درخواست بدم تا در آنجا بررسی شود؟

    1. سلام بنده به علت اینکه تک فرزند پسر خانواده هستم فرزند طلاق هستم عضو کمیته امداد هستم مادرم با یک شخص دیگر ازدواج مجدد کرده و پدرم از ناحیه دست و مچ نقض عضو شده و قادر به انجام هیچ کاری نیست و من به علت این مشکل که نه تنها انتقالی بنده را ندادند به شهر خودم بلکه مجبورم کردنم که ترک یگان کنم الان من می‌توانم سرپرستی پدرم را به عهده بگیرم پدرم جایی برای زندگی ندارد و من نباشم بدجور زندگیش به سر میره راهنماییم کنین ۵ ماهه که مشمول هستم اگه هم نرم دنبال خدمت فراری محسوب میشم

  15. سلام
    من متولد بهمن ۱۳۸۲ هستم در کنکور امسال در دو دانشگاه ازاد و دولتی روزانه هردو یک رشته قبول شدم
    مدت یک ماه دانشگاه ازاد رفتم و درهفته دوم مهرماه هم برایم معافیت تحصیلی به اسم دانشگاه ازاد واحدی که بودم صادر شد
    بعد تصمیم به دانشگاه دولتی گرفتم و گفتند باید از اینجا انصراف بدهی و مجدد درخواست معافیت کنی که در ۲۷ ابان انصراف از تحصیل زده شد روی برگه انصراف و اخرین مقطع هم دوره دوم متوسطه ثبت شد در سایت هم و ۲۳ ابان به اسم دانشگاه جدید معافیت زده شد
    حال به دلایلی که انتظار نداشتم و اتفاقات باید برگردم همان دانشگاه ازاد، مراجعه کردم گفتند از نظر دانشگاه مشکلی نیست اما میشود دوبار معافیت و قابل قبول نیست مگر در حیطه اداره نظام وظیفه که قوانین و پرونده بررسی بشه
    چکار میتوانم برای رفع مشکل بکنم کمسیون موارد خاص چیست و چه کسانی هستند و چطور درخواست بدم تا در آنجا بررسی شود؟

    1. اگر یبار انصراف دادید ادامه مجدد در همان مقطع با سنوات کامل همان مقطع بلامانع است.
      در غیر این صورت شما حق ادامه تحصیل ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !