معافیت مشمولین مقیم خارج از کشور

معافیت سربازی مشمولین خارج از کشور

معافیت سربازی مشمولیت مقیم خارج چه شرایطی دارد؟ برای دریافت معافیت مقیم خارج از کشور باید از کجا اقدام کرده و چه مدارکی نیاز دارد؟ برای اطلاع از روش معافیت سربازی در این مقاله ما را همراهی نمایید.

مشمولینی که در خارج از کشور قرار دارند به چند دسته تقسیم می شوند که هر یک برای برگشت به کشور دارای شرایط خاص و ویژه ای هستند. برای آشنایی با این دسته بندی در ادامه مقاله ما را همراهی نمایید.

دسته بندی معافیت سربازی مشمولیت مقیم خارج

بنر مشاوره سربازی تماس

دسته اول مشمولین مقیم خارج

گسترده ترین قشر همان دانشجویان هستند که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته اند و حالا بعد از اتمام تحصیلات به دنبال گرفتن معافیت سربازی هستند. ممکن است دارای غیبت سربازی باشند یا در موعد مقرر و تعین شده درس خود را به اتمام رسانده باشند.

دسته دوم مشمولین مقیم خارج

دسته دیگر مشمولینی هستند که در کودکی یا قبل از سن مشمولیت به خارج از کشور فرستاده شده اند و حالا بعد از سال ها می خواهند بعنوان یک ایرانی و بدون مشکل و طبق قوانین به ایران رفت و آمد کنند. باید به این نکته توجه داشت که ممکن است این دسته از مشمولین دارای شهروندی آن کشور باشند و به زبان ساده تر بعنوان یک خارجی اجازه رفت و آمد دارند.

دسته سوم مشمولین مقیم خارج

دسته بعدی که این روزها بسیار مشاهده می شود افرادی هستند که بطور قانونی با استفاده از نامه اشتغال به تحصیل یا پاسپورت قانونی بعنوان ویزا توریستی از ایران خارج شده اند و بطور غیر قانونی در خارج از کشور زندگی کرده اند. الان به دلایل مختلف قصد بازگشت به ایران یا دریافت کارت پایان خدمت دارند.

دسته بندی معافیت سربازی مشمولیت مقیم خارج

دسته چهارم مشمولین مقیم خارج

دسته آخر هم افرادی هستند که بطور غیر قانونی از کشور خارج شده اند و درواقع در کشور خارجی که به آن عزیمت کرده اند مدارک هویتی قانونی ندارند و ممکن است موفق به گرفتن شهروندی آن کشور شده یا نشده باشند اما در هرصورت قصد دریافت کارت پایان خدمت و رفت و آمد قانونی به ایران را دارند.

نکته:

تمامی قوانین برای تمام این ۴ دسته از مشمولین و تمام مشمولینی که داخل ایران هستند بطور یکسان اجرا می شود و سازمان نظام وظیفه عمومی با فرض اینکه شخص هیچوقت از ایران خارج نشده است قوانین را دقیقا مانند افرادی که در داخل ایران قصد گرفتن کارت پایان خدمت را دارند اجرا می کند.

پس واضح است شخص مشمولی که در خارج از کشور قرار دارد برای دریافت هرنوع کارت پایان خدمت حتما باید در ایران حضور یابد تا بتواند در مراحل دریافت کارت پایان خدمت حضور داشته باشد.

شرایط معافیت سربازی مشمولیت مقیم خارج

اگر شامل دسته اول می شوید در همین مقاله بطور مفصل راجع به دانشجویان خارج از کشور صحبت خواهد شد و در ادامه مقاله می توانید اطلاعات دقیق و مناسبی از این بابت دریافت کنید.

در رابطه با دسته دوم بعد از درخواست معافیت از جانب مشمول سازمان نظام وظیفه در ابتدا وضعیت غیبتی مشمول را بررسی می کند.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت تحصیلی

بطوری که بعد از سن مشمولیت یعنی ۱۸ سالگی تا سنی که فرد درخواست داده است اگر در حال تحصیل بوده باشد بدین معناست که دارای معافیت تحصیلی بوده و در غیر اینصورت اگر به هردلیلی دارای غیبت باشد هیچگونه معافیتی جز معافیت پزشکی شامل او نخواهد شد.

در صورت مراجعه بموقع به سازمان نظام وظیفه می تواند از معافیت های کفالت و ایثارگری در آیین نامه و تبصره های مختلف آن استفاده کند.

اگر بعنوان توریست از ایران خارج شده اید و برنگشته اید چند حالت برای شما پیش می آید:

حالت اول: اینکه با نامه اشتغال به تحصیل رفته اید طبیعتا با گذاشتن وثیقه اجازه خروج از کشور را داشته اید و با توجه به عدم برگشت شما وثیقه ضبط شده و اگر زمان زیادی گذشته باشد از دانشگاه اخراج شدید و ممکن است غیبت هم خورده باشید.

پس اگر در این وضعیت هستید فقط بدنبال معافیت پزشکی باشید. اما اگر وضعیت کمی بهتر هست و هنوز وارد غیبت نشده اید می توانید از تمام شرایط معافیتی بطور قانونی استفاده کنید.

حالت دوم: افرادی هستند که با ارسال دفترچه اعزام به خدمت اجازه خروج از کشور را با گذاشتن وثیقه داشته اند اما بعد از خروج به کشور مراجعه نکرده اند.

متاسفانه این افراد علاوه بر ضبط وثیقه خروج از کشورشان بعنوان سرباز فراری و غایب نیز به حساب می آیند و حتی در صورت داشتن شرایط معافیت بجز معافیت پزشکی حالت دیگری را شامل نمی شوند.

حالت سوم: دسته چهارم به احتمال خیلی زیاد در داخل ایران مشمولانی بوده اند تحت پیگرد بوده و سرباز غایب یا فراری هستند و با رفتن غیر قانونی خود از ایران نه تنها قوانین ایران را زیر پا گذاشته اند بلکه قوانین کشور مقصد هم نادیده گرفته اند.

با این حساب اگر مشکل امنیتی، سیاسی و خارج از عرف اسلامی نداشته باشند جمهوری اسلامی ایران اجازه بازگشت به ایران را خواهد داد و بعد از بازگشت مطابق مشمولین فراری یا غایب با این افراد برخورد می شود.

شرایط معافیت از سربازی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور

معافیت سربازی مشمولیت مقیم خارج

دانشجویانی که قصد خروج از ایران را برای ادامه تحصیل دارند مطابق قوانین در صورتی معافیت تحصیلی برای آن ها صادر می شود که دانشگاه مورد پذیرش مورد تایید وزارت بهداشت یا وزارت علوم باشد.

در غیر اینصورت اجازه خروج از کشور داده نخواهد شد. اما برای سنین قبل از مشمولیت خروج از کشور و تحصیل در هر دانشگاهی با هر سطحی بلا مانع می باشد.

با توجه به توضیحات بالا افرادی که بطور قانونی برای ادامه تحصیل از کشور در هر مقطع تحصیلی خارج شده اند و درس آن ها به اتمام رسیده است تا یک سال بعد از پایان تحصیلات طبق سنواتی که سازمان نظام وظیفه مشخص کرده است فرصت دارند وارد مقطع تحصیلی بالاتر شوند یا خود را برای رفتن به سربازی یا دریافت کارت پایان خدمت به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی کنند.

بدیهی است در صورتی که از این کار امتناع شود وارد غیبت خواهند شد و بعد از ورد به ایران ممنوع الخروج شده و تا زمانی که کارت پایان خدمت سربازی را دریافت نکنند مدرک تحصیلی معلق می شود.

اگر غیبت انجام شد ولی به ایران بازگشتی نبود چی؟

در این صورت مشمولی که می تواند شهروندی کشور خارجی را بگیرد با پاسپورت خارجی بعنوان فردی دو تابعیتی دو بار در سال و جمعا بمدت ۳ ماه اجازه رفت و آمد به ایران را دارد.

نکته:

برای اطلاع از شرایط و قوانین جدید بهتر است به وب سایت سرباز مشاور مراجعه کرده و با جدیدترین قوانین و مقررات آشنا شوید.

بنر مشاوره سربازی تماس

24 پاسخ

  1. سلام خواهر زاده من کانادا به دنیا اومده و اونجا زندگی میکنه الان ۱۵ سالشه بعد اینکه ۱۸ سالش شد مشمول میشه؟ چه کار باید بکنه؟

  2. سلام پسرم قبل از ۱۸ سالگی با معافیت تحصیلی خارج شد
    الان ۳۰ سالش هست و نه پاسپورت ایرانی داره و نه پاسپورت انجا را اخذ کرده با توجه به اینکه بالای ۸ سال غیبت دارند میتوانند از بند ۱۵ هزار یورو استفاده کنند؟

  3. سلام.کسی با خاتواده بصورت قانونی ۴۰ سال پیش مهاجرت کرده از اون موقع ایران نیومده الان حدود ۵۵ سالشه .الان که سربازی نرفته ب
    میتونه بیاد ایران؟

      1. سلام وخسته نباشید.پسرم قبل از۱۸سالگی ازایران خارج شد و ازسال ۹۵وارده غیبت شد وثیقه ضبط والان سالی سه ماه به ایران تردد میکنه وبتازگی زمان ترددش تمام وبرگشت بنده اینجا تنهاهستم اولا الان که بیماری دیابت وعمل ستون فقرات دارم ایشان مجددا میتواند برای مدتی به ایران بیاید ثانیا اگربتواند برای مراقبت ازبنده کفالت بگیردبرای همیشه به ایران میایدٱیا امکان معافیت هست؟ثالثا قانونی نداریم که اگر تک فرزند باشد و ۸سال هم درخارج ازایران بوده باشد بتوان سربازی راخرید.سن بنده ۶۰میباشد.باتشکرفراوان

  4. سلام برای کفالت مادر برای مشمولین خارج از کشور( به همراه مادر)، ایا شرط حضور سه سال اقامت در خارج از کشور در زمان درخواست وجود دارد؟

  5. سلام من و پسرم هر دو ۱۸ ماه است که خارج از کشور هستیم، برای معافیت کفالت مادر آیا شرط حضور سه سال در خارج از کشور موقع ثبت درخواست برای کفالت مادر وجود دارد؟

  6. سلام پسری که در آلمان به دنیا آمده والان به سن مشمولی رسیده میتونه بیاد ایران و برگرده و آیا میتونی معافی بگیره؟

  7. سلام مادری تنها هستم پسرم ۲۲ سالشه ودرحال تحصیل اگه برای ادامه تحصیل بره خارج آیا میتونه معافیت تحت تکلف براش بگیرم درحالی که کنارم نباشه باتشکر ‌.

  8. سلام وقتتون بخیر. یه پسر۲۰ساله که تو ایران دانشجو بوده و سربازی هم نرفته یه سال پیش اقامت دائم کانادا گرفته و از ایران مهاجرت کرده رفته. حالا میخواد موقت در حد یکی دو ماه برگرده ایران. بعد از چند سال میتونه دو بار در سال و جمعا ۹۰ روز برگرده به عنوان یه دو تابعیتی ؟جریمه ی نقدی یا غیر نقدی ندارن وقتی وارد ایران بشن؟

  9. سلام پسر من از هفت سالگی در المان زندگی می‌کند والان دانش اموز هست و وارد هجده سالگی شده در این چند سال هم به ایران سفر داشته ،از این به بعد سفر به ایران چگونه است در ضمن شهروند المان هم هست.

    1. سلام تنها سالی ۹۰ روز میتونه در ایران باشه مگه اینکه در ایران معافیت تحصیلی ثبت کنه

  10. سلام پسرمن با اجازه خروج توریستی وبا قید وثیقه خارج شد و در همان کشور ازدواج کرد وبرنگشت در حال حاضر۲۲سالشه و احتمالا دانشگاهم اخراجشو اعلام کرده ووزنش ۴۳ کیلو وقدش،۱۶۵ هست که فک کنم معافیت لاغری بهش بخوره ایا امکان اینکه در کشور مقصد به سفارت مراجعه کنه و د خواست کنه هست یانه ؟ اگه نیست چاره کار چیه

  11. سلام من الان با معافیت حین تحصیل درحال تحصیل درخارج کشور هستم ومی خواهم ازمعافیت بخاطر بیماری دیابت وعمل قلب باز( به دلیل انسداد عروق قلبی )پدرم استفاده کنم ومعافیت سربازی بگیرم آیا میتوانم وکی وچه کاری باید انجام بدهم ؟

      1. سلام
        مشمولینی که در کودکی یا قبل از سن مشمولیت به خارج از کشور رفته اند، و الان بالای سی و پنج سال و دارای دو بچه هستند میتونند از قانون جدید معافیت استفاده کنند؟ بچه ها پاسپورت ایرانی ندارند و ازدواج پدر و مادر هم در جمهوری اسلامی به ثبت نرسیده.

        1. سلام چنین قانونی وجود ندارد و اصلا به خارج از کشور رفتن یا نرفتن ربطی نداره!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !