معافیت فرزندان خانواده ایثارگران

👈 معافیت سربازی فرزندان خانواده ایثارگران چه شرایطی دارد؟ بعد از انقلاب اسلامی تا به امروز کشور تحت چالش های مختلفی قرار گرفته و جهت حفظ حاکمیت اسلامی خیلی ها در مراحل مختلف ایجاد شده جان فشانی انجام داده اند که بر اثر این اقدامات شهید، مفقود الاثر، جانباز شده اند.

بعضی هم در بعنوان ایثارگر خدمت کرده اند و در معرض خطر قرار داشته اند که ممکن است. این ایثارگری جز خدمت سربازی یا نیروی داوطلب یا کادر نظامی و یا حتی کارمند دولت مستقر در مناطق عملیاتی باشد. در این صورت سازمان نظام وظیفه عمومی شرایطی را برای معافیت و کسری خدمت فرزندان و برادران این افراد در نظر گرفته است.

شرایط و کسری خدمت خانواده ایثارگران

  1. مشمولانی که پدر یا مادر یا خواهر یا برادر آن ها تحت اسارت با سابقه حداقل ۲۴ ماه بوده باشد می توانند از خدمت سربازی معاف شوند.
  2. مشمولانی که پدر یا مادر یا خواهر یا برادر آن ها دارای جانبازی بالای ۲۵ درصد هستند. به ازای هر ۲۵ درصد جانبازی یک نفر از خدمت سربازی معاف می شود.
  3. مشمولانی که پدر یا مادر یا خواهر یا برادر آن ها حداقل ۳۰ ماه در جبهه های نبرد یا مناطق عملیاتی درگیر حضور داشته اند به ازای هر ۳۰ می توانند یک نفر را از خدمت سربازی معاف کنند.
  4. مشمولینی که خود بعنوان ایثارگر در مناطق عملیاتی بوده اند و دارای جانبازی حداقل ۱۰ درصد هستند از خدمت سربازی معاف خواهند شد.
  5. در صورتی که در موارد گفته شده مشمول حدنصاب لازم برای معافیت را نداشته باشد سازمان نظام وظیفه از قوانین تلفیق استفاده میکند و در صورت رسیدن به حد نصاب تعین شده فرد مشمول معاف میوشد.

برای مثال شخصی که پدرش دارای ۲۰ ماه حضور در جبهه و ۱۵ درصد جانبازی باشد با توجه به اینکه در هیچ کدام از شرایط به تنهایی دارای معافیت نیست می تواند از قانون تلفیق استفاده کند و با جمع اعداد مذکور و رسیدن به عدد ۳۰ از معافیت کامل استفاده کند.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت ایثارگری

بدیهی است در صورت نرسیدن به حد نصاب معافیت می شود از کسری خدمت سربازی نیز استفاده نمود که بطور قطعی برای استفاده از کسری یا معافیت باید از مراجع مربوطه گواهی معتبر سوابق ایثارگری به سازمان نظام وظیفه ارایه شود.

قانون جدید معافیت سربازی فرزندان خانواده ایثارگران

👈 با توجه به زمزمه هایی که وجود دارد و بخش نامه هایی که صادر شده و با توجه به تغیرات اساسی قوانین سربازی در سال ۹۹ ممکن است کسری خدمت سربازی و معافیت های ایثارگری بطور کامل در سال ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱ از قوانین سازمان نظام وظیفه حذف شود.

هرچند که تعداد بسیار محدودی از فرزندان ایثارگران برای استفاده از این شرایط باقی مانده اند اما با توجه به کمبود سرباز و افزایش افراد غایب و فراری سازمان نظام وظیفه قوانین معافیتی نه تنها در زمینه های ایثارگری حتی در قوانین معافیت پزشکی و کفالت را هم سخت تر کرده است. بعنوان مثال بارز می توان به افزایش ۳ ماهه مدت سربازی از آذر ۹۹ اشاره کرد.

در هر صورت اگر شما طبق قوانین گفته شده شامل معافیت های ایثارگری هستید با در دست داشتن برگه آماده به خدمت و یا تاییدیه درحین خدمت و نداشتن غیبت سربازی می توانید به مراجع قانونی مشخص مراجعه کنید و از کسری یا معافیت ایثارگران استفاده کنید.

مدارک لازم برای معافیت سربازی فرزندان خانواده ایثارگران

👈 اگر پدر یا مادر یا خواهر یا برادر شما در منطقه جنگی و عملیاتی به هرنحوی خدمت کرده یعنی جز کادر سپاه یا ارتش یا نیرو انتظامی یا بسیج یا نیروهای داوطلب و یا کارمند وزارت خانه مامور به مناطق عملیاتی بوده است.

در ابتدا باید به محل خدمتی مراجعه شود و نامه ای تحت عنوان نامه مدت حضور در یگان دریافت شود سپس نامه را برای دریافت کارت ایثار به فرماندهی یگان مربوطه یا امور ایثارگران اداره ای که کارمند آن بوده اید یا بنیاد شهید و امور ایثارگران تحویل می دهید تا کارت ایثار و میزان دقیق حضور در مناطق عملیاتی یا میزان جانبازی روی کارت درج شود.

بعد از این مرحله با داشتن گواهی حین خدمت می توانید به محل صدور کارت ایثارگری مراجعه کنید و نامه کسری یا معافیت سربازی را دریافت کنید و به پلیس+۱۰ تحویل دهید.

بعد از ثبت میزان کسری یا معافیت سربازی فرزندان خانواده ایثارگران در سامانه نظام وظیفه عمومی برای شما برگ سبز جدید صادر خواهد شد و میزان کسری یا تاییدیه معافیت در برگه سبز ثبت می شود و شما می توانید با تحویل آن به یگان خدمتی خود از یگان ترخیص شوید.

زمان مورد نیاز از ابتدا تا تاییدیه نهایی نظام وظیفه و صدور نهایی معافیت یا کسری ممکن است بیش تا ۶ ماه زمان ببرد پس با توجه به تغیر احتمالی قوانین و معیار بودن زمان ثبت نهایی اطلاعات در پلیس+۱۰ زودتر اقدام فرمایید.

برای مشاوره سربازی می توانید همین حالا با ما تماس بگیرید!

133 پاسخ

  1. درود
    با توجه به کاهش مدت خدمت سربازی به ۱۴ ماه، آیا امتیاز لازم برای معافیت کامل فرزندان ایثارگران از سربازی که قبلا ۲۸ و ۲۹ بود نیز کاهش یافته؟؟ مثلا من که ۱۴ ماه سابقه حضور داوطلبانه بسیجی در منطقه جنگی و ۱۰درصد هم جانبازی دارم.تنها پسرم ، معاف کامل میشود؟
    سپاس از پاسخ شما🙏🙏

  2. سلام بنده به مدت ۷۳۱ روز حضور در در منطقه را دارم وکد ایثارگریم درسایت ارتش ثبت شده ولی کارتم دستم نرسیده آیا پسرم که تک پسر است از سربازی معاف میشود یا خیر متشکرم از زحمات شما ؟؟؟؟؟

  3. باسلام و‌آرزوی سلامتی
    بنده جانباز ۵ درصد بوده و مدت ۹ ماه و ده روز حضوردرجبهه ( بسیجی ) دارم
    فرزند پسرم فارغ التحصیل و ۲۲ ساله هست
    به چه میزان از کسرخدمت درحال حاضر میتواند استفاده نماید ؟ سپاسگزارم

  4. سلام
    جانبازی نیروهای مسلح مورد قبوله ؟
    من پدرم ۵ درصد جانبازی از بنیاد شهید داره و ۲۵ درصد در نیروی انتظامی. ۱۴ ماه هم سابقه حضور در جبهه. آیا میتونم معاف بشم ؟

  5. سلام وقتتون بخیر بنده ۲۹ ساله هستم دارای یک فرزند پدرم ۱۲ ماه ایثار گری دارد آیا معافیت را میتونم بگیرم

    1. سلام پدر من ۳۶ ماه سابقه خدمت داره
      ۵ درصد هم جانبازی داره
      من با ۳۰ ماه خدمتش معاف شدم
      آیا میتونم ۶ ماه خدمت و ۵ درصد جانبازی رو برای برادرم هم لحاظ کنم یا خیر؟

  6. سلام پدر من جانباز ۲۵درصده ۱۱ماه منطقه عملیاتی بوده سال ۹۵ فوت شده آیا من میتونم معافیت سربازی بگیرم

  7. سلام من تو معافیت تحصلی هستم سال اینده تموم میشه.مادرم جانبازه این جانباری شامل ۱۲ماه خدمت همیشه یا مال ۲۴ماه قبل بوده؟

  8. الان پدر من ۲۱ ماه حضور در جبهه رو داره معافیت کل که نمیشه
    کسری هم تعلق نمیگیره به من؟!

    بازم قانون های چرت

  9. سلام من جانباز پنجاه درصد هستم و ۱۴ ما جبهه داوطلبانه دارم ، بابت ۵۰ درصدم دو فرزند پسرم معاف شده اند ،سؤالم این هست آیا با ۱۴ ماه بسیجی میتوانم برای پسر سومم مقداری معافیت از خدمت بگیرم .
    سپاس از شما

  10. سلام من پدرم دارای ۱۰۲ماه و ۱۵روز سابقه حضور در جبهه و مناطق عملیاتی بوده و دو فرزند پسر دارد فرزند اول خدمت کرده و کارت پایان خدمت دارد .حالا من فرزند دوم هستم می توانم معافیت سربازی بگیرم.ممنونم جواب بدهید

  11. سلام وقتتون بخیر
    پدر من ۲۸ماه ایثارگری داره و خودمم کارت فعال بسیج دارم ایا کلا از سربازی معاف میشم؟

  12. سلام
    من پدرم ۲۵درصد جانبازی داره و بنده تک فرزد هستم و با مادرم زندگی می کنم ایا می توانم معاف شوم چون که با مادر زندگی می کنم و جدا از پدرم هستم؟؟؟

      1. باعرض سلام خسته نباشید می خواستم بپرسم من پدرم جانباز ۴۵ درصد برادر م معافیت گرفته از ایثار گری
        بعد من می توانم با۲۰ درصد ۶ماه جبهه که داشتند می توانم معافیت کامل بگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید