معافیت سربازی طلاب ( روحانیون )

معاف سربازی طلاب
معافیت سربازی طلاب

طلاب و روحانیون بر خلاف باور عموم مشمول خدمت سربازی هستند به گونه ای که بعد از فراقت از تحصیل در حوزه به سربازی اعزام خواهند شد مگر اینکه دیگر مشکلات جسمی و روانی داشته باشند و یا کلا از خدمت سربازی معاف باشند. در ادامه بررسی جامع معافیت سربازی طلاب (روحانیون) می پدازیم

شرایط این افراد مانند دانشجویان مشغول به تحصیل است. در نتیجه طلاب به راحتی از معافیت تحصیلی برخوردار می شوند تا مادامی که به نحصیل مشغول هستند و مجوز تحصیل ایشان منوط به ارائه معافیت تحصیلی توسط سازمان نظام وظیفه است.
این معافیت تحصیلی طلاب بر اساس ماده ۳۱ قانون خدمت وظیفه عمومی است که دانش آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تأیید آن وزارت و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیر دولتی داخلی و خارجی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می‌رسند، تا زمانی که به تحصیل مشغول هستند از اعزام به خدمت عمومی معاف می گردند و از مزیت ماده ۳۲ هم بهره مند می شوند.

بر اساس این ماده علوم دینی که قبل از رسیدن به سن مشمولیت و یا اعزام هم طبقه خود طبق ضوابط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه یا نمایندگان رسمی آن و یا با مجوز رسمی شورای عالی حوزه‌های علمیه در شهرستان‌ها به تحصیل اشتغال ورزند در مدت تحصیل از خدمت معاف خواهند بود.

مراحل انجام معافیت سربازی طلاب

مراحل دریافت معافیت طلاب از خدمت سربازی برای تمام طلاب یکسان می باشد. طی کردن مراحل معافیت آنها را تا زمانی که مشغول به تحصیل هستند را از سربازی معاف می کند. این داوطلبان باید ۲ ماه قبل از زمان معافیت اقدام به طی کردن مراحل معافیت سربازی کنند.

شما میتوانید از طریق تماس با مشاورین مرکز سرباز مشاور در مورد این مراحل اطلاعات کافی را به دست اورند. با این اطلاعات شما میتوانید به راحتی مراحل مشمولیت سربازی را طی نمایید و با دریافت جوابیه معافیت به راحتی برای زندگی خود برنامه ریزی نمایید. معافیت تحصیلی 

فرایند گرفتن معافیت سربازی

برای دریافت معافیت تحصیلی طلاب حوزه‌های علمیه ابتدا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان درخواست معافیت تحصیلی طلاب خود را به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) ارائه می کند، آنگاه سازمان نظام وظیفه معافیت تحصیلی طلاب برای مقطع درخواستی را صادر می کند. معافیت سربازی

آیا در دوره خدمت سربازی شهریه طلبه قطع می شود؟

بعد از اتمام دوره تحصیل طلاب و اعزام شدن انان به سربازی شهریه ای که طلاب از حوزه خود دریافت می کردند قطع نمی گردد و این اتفاق در موارد جزیی پیش خواهد آمد و بسته به نظر مرجع مربوطه بستگی دارد، چرا که بعضی از مراجع تقلید این عمل را قطع از امر تحصیل می دانند و شهریه برای کسانی جایز می دانند که طلبه مشغول تحصیل هستند.

در این مقاله به بررسی معافیت سربازی روحانیون پرداختیم امیدواریم مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

به خاطر داشته باشید که معافیت از سربازی دارای یکسری تبصره ها و ماده هاست که اگر شما مشمول آن هستید میتوانید به راحتی بسته به مورد معافیت از معافیت دایم و یا موقت برخوردار گردید. برای راهنمایی در این زمینه میتوانید با مشاوران ما در مرکز سرباز مشاور تماس حاصل فرمایید.

15 پاسخ

  1. سلام من طلبه پایه چهارم بودم و انصراف دادم به خدمت رفتم آیا شامل ایست خدمت میشوم برای بازگشت به تحصیل در حوزه ؟
    اگر راهی داره کمکم کنید

    1. سلام بعد از دریافت پذیرش از حوزه در صورت نداشتن غیبت سربازی امکان ایست خدمت وجود دارد

  2. سلام من الان مرزبانم ۴ماه خدمت آیا میشه نرم بقیشو ادامه بدم و بجاش برم حوزه بعد تحصیل سرباز حوزه بشم؟ درضمن من اهل سنتم.

  3. سلام آیا اگر اشتغال به تحصیل برای فرد حوزوی رد نشود چقدر مدت میبرد که معافیت ۲۵ ساله اش قطع شود؟

  4. سلام من متولد ۱۳۸۲٫۶٫۲۳ هستم دیپلم گرفتم و نامه انصراف حوزه سطح یک برای ۱۴۰۲٫۸٫۱۱دارم تا ۱۱ هم معافیت داشتم
    الان رفتم داشنگاه و کد داعم هم دارم و سربازیم داخل نظام وظیفه خورده اتمام معافیت من میتونم برگه معافیت تحصیلی بگیرم یا خیر؟

  5. سلام سطح۳حوزه رو تموم کردم و الان هم دارم خدمت میرم میخواستم بدونم شهریه طلبه ها که در زمان تحصیل دریافت میکردن قطع میشه؟؟؟

  6. سلام
    من ۱۸ سالمه و ۳ ساله توی حوزه هستم
    میخواستم ببینم اگه الان از حوزه انصراف بدم و بخوام برم دبیرستان آیا دبیرستان برای من معافیت تحصیلی صادر میکنه یا خیر؟

  7. سلام علیکم. بنده محصل حوزوی و سال ششم حوزه میباشم، بنده یک مطلبی رو خوندم که میخواستم ببینم صحت داره یا نه اینکه (آن دسته از طلاب انصرافی که موفق به پایان رساندن سطوح مختلف حوزوی شده اند، ضمن نداشتن غیبت اولیه صرفاً می‌توانند در مقاطع تحصیلی دانشگاهی بالاتر از مقطع همطراز سطح اخذ شده حوزوی، ادامه تحصیل دهند) خب دوتا سوال بر فرض صحت داشتم اینه که ۱-اگه الان بنده مدرک سطح ۱ حوزه رو بگیرم و انصراف از حوزه بدم و برم دانشگاه درس بخونم باید از کارشناسی بخونم؟ ۲-اگه بله فقط در رشته های مرتبط با مدرک حوزوی ام میتوانم تحصیل کنم یا اینکه در انتخاب رشته محدودیتی ندارم؟ ممنون و ببخشید که سوالم مرتبط با اینجا بود یا نه چون مجبور شدم اینجا بپرسم

    1. سلام.ببینید شما هر مدرکی از حوزه میگیرید میتونید معادل سازی با وزارت علوم کنید و در ادامه اگر مشکل سربازی ندارید به مقطع بالاتر چه در حوزه چه در وزارت علوم و چه در وزارت بهداشت ادامه تحصیل بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !