معافیت دیسک کمر ۱۴۰۲


معافیت در انواع مختلفی مانند معافیت کفالت ، معافیت پزشکی و معافیت ایثارگری قابل دریافت است.معافیت دیسک کمر یکی از معافیت های رایج است که در زیر مجموعه معافیت پزشکی قرار گرفته است و لازم است برای دریافت آن دارای شرایط اعلام شده بود.

در ادامه توضیحات مفصلی راجع به معافیت دیسک کمر خواهیم داد تا در صورت قرار گرفتن در این شرایط بتوانید به سادگی از خدمت سربازی معاف شوید و در غیر اینصورت بی مهابا اقدامی نکنید.

 شرایط معافیت دیسک کمر

معافیت دیسک کمر

در بین مهره های ستون فقرات ما صفحه هایی به نام دیسک وجود دارد که یکی از وظایف این دیسک ها خنثی کردن ضربات وارد شده به کمر است. در واقع همانند یک کمک‌فنر عمل می کنند.بر اساس ضربات وارده به این دیسک، بلند کردن بارهای سنگین و فشارهای لحظه ای و ناگهانی ممکن است این دیسکها کمی از بین مهره ها جدا شوند و به قسمت عقب رانده شوند در واقع از جای خودش خارج شود.

در این شرایط قسمتی از دیسک که از بین مهره ها خارج شده بر نخاع فشار وارد می کند و فشار وارده بر نخاع منجر به کمر درد و پا دردهای شدید و حتی بی حسی پا و عدم توانایی در حرکت میشود بطوری که فرد نمیتواند بلند شود یا بنشیند یا بدنش را صاف نگه دارد.

زمانی که شخص در این وضعیت قرار میگیرد باید سریعا مراحل درمان طی کند که در افراد مختلف نظر پزشکان متفاو است.بهترین روش های درمانی دیسک کمر:

✔️ آب درمانی

✔️ کاهش وزن

✔️ عدم انجام کارهای سنگین

✔️ خودداری از زیاد نشستن

✔️ عمل لیزر

✔️ عمل باز

بر اساس قوانین نظام وظیفه شخصی که شامل معافیت دیسک کمر میشود که تمام این مراحل درمانی را طی کرده باشد و دارای سابقه درمان باشد و بهبود پیدا نکند در حدی که مجبور شود با انجام عمل باز از پروتز یا پلاتین یا پیچ و مهره دیسک استفاده کند.

در اینصورت بیماری شدید تشخیص داده میشود و نظام وظیفه کسی را که عمل باز دیسک انجام داده است را بدون قید و شرط از خدمت سربازی معاف میکند.

بخش و بند آیین نامه معافیت دیسک کمر

معافیت دیسک کمر مربوط به بخش ۶ یا همان جراحی های مغز و اعصاب است که بند ۲ را به خود اختصاص داده است.در صورتی که در بیمار انواع هرنی دیسکال و اکستروژن تشخیص داده شود مشمول از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

توجه !

مشمولانی که در این وضعیت هستند اما عمل جراحی انجام نداده اند توسط شورای پزشکی برای انجام MRI به مراکز درمانی اعزام میشوند و در صورت حاد بودن وضعیت و ارائه مدارک درمانی از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

چند نکته مهم در خصوص معافیت دیسک کمر

✔️ این بیماری جز مواردی است که در حین تحصیل قابل اقدام میباشد.

✔️ این بخش جز مواردی است که شورای پزشکی میتواند ۶ ماه معافیت موقت جهت طی دوره درمان صادر کند.

✔️ معافیت دیسک کمر در حالت اکستروژن داده نخواهد شد.

✔️ معمولا و بر اساس تجربه قبلی بدون عمل جراحی سخت میشود با دیسک کمر از خدمت سربازی معاف شد.

✔️ در صورتی که وضعیت دیسک کمر شما به گونه ای باشد که بتوانید به جز خدمات رزمی، کار های دیگر را انجام دهید، معاف از رزم می شوید.

شایان ذکر است افرادی که غیبت از سربازی دارند هم می توانند برای گرفتن معافیت دیسک کمر  اقدام نمایند.

پیشنهاد!

در صورتی که شامل عوارض گفته شده نیستید یا عمل جراحی انجام ندادید یا قصد عمل جراحی دارید اما نمیدونید قبل از اقدام اینکار را کنید یا بعد از تشکیل پرونده در پلیس+۱۰ حتما با ما تماس بگیرید تا جزئیاتی بیشتری در اختیار شما قرار داده شود.

معافیت دیسک کمر l4 l5

اگر شما دارای دیسک کمر در مهره های گفته شده هستید و پزشک متخصص مغز و اعصاب این موضوع را تایید کرده و در گزارش MRI ثبت شده است برای دریافت معافیت دائم حتما باید دارای شرایط گفته شده باشید.

معافیت دیسک کمر l5 s1

در این حالت هم به ریپورت MRI مراجعه کنید تا بر اساس گزارش و نظر پزشک مشخص شود در وضعیت هرنی دیسکال یا اکستروژن هستید یا خیر.به سادگی میشود تشخیص داد که شامل معافیت میشوید یا اینکه فعلا باید برای اقدام صبر کرد.

موضوعات مرتبط : هرآنچه که باید در مورد انواع معافیت های پزشکی بدانید.

آیا معافیت دیسک کمر شرایط سنی دارد؟

برخی از افراد در نوجوانی خود دیسک کمر داشته اند. اما به واسطه جراحی، دیسک کمر آن ها بهبود یافته است. این افراد تصور می کنندچون قبلا دیسک کمر داشته اند می توانند با استفاده از آن در زمانی که مشمول می شوند، معافیت بگیرند.

باید بدانید زمانی که شما مشمول خدمت سربازی می شوید معاینات پزشکی صورت می گیرد و در صورت تایید این عارضه، به شما معافیت دیسک کمر تعلق می گیرد در نتیجه هیچگونه شرط سنی یا مدرک تحصیلی یا حتی غیبت سربازی و فرار از خدمت در معافیت تاثیر گذار نیست.

مراحل دریافت معافیت دیسک کمر

  • در صورت حائز شرایط بودن میتوانید طبق این مراحل اقدام کنید:
  • به پلیس +۱۰ مراجعه نمایید و مدارک خواسته شده را تحویل دهید.
  • فرم معافیت پزشکی را تکمیل نمایید.
  • معاینه اولیه توسط پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه صورت می گیرد.
  • در صورت تایید پزشک، فرم خود اظهاری سوابق بیماری را تکمیل کنید.
  • برای معاینه دوم، باید به یکی از بیمارستان های مورد تایید سازمان نظام وظیفه برید.
  • در این بیمارستان تصویربرداری از ستون فقرات صورت می گیرد.
  • پس از آن پرونده شما برای بررسی شدت عارضه به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه می رود.
  • در صورت تایید این کمیسیون، می توانید معافیت خود را دریافت نمایید.
  • پرداخت مبلغ مصوب کارت معافیت در سازمان نظام وظیفه
  • ارسال کارت معافیت پزشکی دیسک کمر توسط اداره پست به درب منزل

شرایط و مراحل دریافت معافیت دیسک کمر حین خدمت سربازی

هیچ گونه تفاوتی در قوانین معافیت دیسک کمر قبل یا حین خدمت سربازی وجود ندارد و آیین نامه برای تمام مشمولان تحت هر شرایطی یکسان است و تنها نحوه اقدام و زمان رسیدگی متفاوت است.برای دریافت معافیت حین خدمت طبق این مراحل اقدام کنید:

  • مراجعه به بهداری یگان خدمتی
  • دریافت نامه اعزام به بیمارستان
  • حضور در جلسه شورای پزشکی و انجام آزمایشات
  • در صورت تایید شورای پزشکی ارائه نامه معافیت به یگان خدمتی
  • تسویه حساب از یگان
  • ارائه نامه تسویه به سازمان نظام وظیفه
  • ارسال کارت معافیت توسط اداره پست درب منزل

شرایط و مراحل معافیت دیسک کمر در حین تحصیل

برای اقدام معافیت دیسک کمر حین تحصیل سازمان نظام وظیفه عمومی لیستی از بیماری های قابل اقدام در حین تحصیل را با دفاتر پلیس+۱۰ ابلاغ کرده است که بر اساس آن میشود برای این بیماری حتی در حین تحصیل با هر مدرک تحصیلی اقدام کرد.

در رابطه با شرایط و قوانین اقدام در حین تحصیل هیچگونه تفاوتی با شرایط و آیین نامه های گفته شده وجود ندارد و عیننا قوانین برای این افراد مانند کسانی که بعد از تحصیل اقدام کرده اند اجرا میشود با این تفاوت که در صورت عدم معافیت مشمول به خدمت سربازی اعزام نمیشود و میتواند به تحصیل خودش ادامه دهد.

موضوعات مرتبط : لیست بیماری‌های معافیت پزشکی در حین تحصیل

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی دیسک کمر

  • برای هر گونه اقدامی جهت دریافت معافیت باید مدارکی آماده و ارائه گردد که بر این اساس میباشد:
  • اصل مدارک شناسایی ( کارت ملی و شناسنامه )
  • انگشت نگاری و عکسبرداری الکترونیکی
  • تکمیل فرم های مربوط به اطلاعات شخصی مشمول
  • تکمیل برگه واکسیناسیون
  • تکمیل فرم مربوط به خود اظهاری بیماری
  • آخرین مدرک یا وضعیت تحصیلی
  • گواهی اشتغال به تحصیل ( مخصوص مشمولان حین تحصیل)
  • نامه اعزام به بیمارستان ( مخصوص مشمولان حین خدمت سربازی )
  • مدارک پزشکی ( درمان ، جراحی ، گواهی پزشک ، سابقه بستری )
  • احراز آدرس پستی

توجه !

تمامی مدارک گفته شده باید به دقت آماده سازی شود در غیر اینصورت و عدم تایید نظام وظیفه عمومی مدارک برگشت خواهد خورد و تعیین وقت شورای پزشکی انجام نمیشود و در هر مرتبه که این اتفاق رخ دهد حداقل ۲ ماه روند بررسی عقب خواهد افتاد.

خلاصه مطالب

معافیت دیسک کمر هم جز معافیت هایی است که در آن مشمولان با شک و شبهه های زیادی مواجه هستند و ممکن است مشمول با وجود درد و ناتوانی زیاد شامل معافیت نشود.حتی در بعضی از موارد بدون عمل جراحی معافیت صادر میگردد اما طبق نظر پزشک متخصص شورا باید باشد که تشخیص این موضوع بر این اساس است که عمل کردن خطرناک تر از عمل نکردن است.

با توجه به تمام این جزئیات و موارد مختلفی که در رای نهایی شورای پزشکی تاثیر گذار است پیشنهاد میکنیم حتما از مشاوران متخصص سرباز مشاور در خصوص معافیت دیسک کمر کمک بگیرید تا روند معافیت به سادگی و در بهترین حالت ممکن طی شود.

112 پاسخ

  1. سلام
    من در حال انجام مراحل معاینات جهت معافیت دیسک کمر و رباط صلیبی زانوی چپ هستم

    میخاستم بپرسم معنی

    (ناحیه لومپر بدون کنتراست)

    و معنی

    (proton) (هر مفصل اندام تحتانی بدون ماده حجاب)

    چی هست و آیا معاف میشم ؟

  2. سلام من حدود ۱۰ سال قبل معافیت دائم پزشکی برای دیسک کمر گرفتم .
    من گهگاهی کمرم درد میکرد ولی شدید نبود و با یه قرص مسکن آروم میشد.کارگر ساختمان هم بودم و سر کار هم میرفتم و خیلی اذیت نمیشدم
    هیچ عمل جراحی هم انجام ندادم . ولی اقدام کردم و دنبال معافیت پزشکی رفتم و توی تمام کمیسیون های پزشکی و معاینات شرکت کردم و همه تایید کردن و من معاف شدم . حتی بعد از کمیسیون ۶ نفره برای بار چندم فرستادن مرکز استان و کمیسیون ۹ نفره هم معاینه کردن و معافیت من رو تایید کردن .
    گفتم این تجربه من شاید به درد کسی بخوره
    البته دیگه شغلم هم عوض کردم و کار سبک تر انجام میدم و فعلا خدارو شکر مشکل جدی ندارم

  3. باسلام بنده سربازمعاف از رزم دیسک کمر(پروتروژن) مرزبانی هستم (مشهد).ماه اول اموزشی مشکلی نبود. بعد ماه دوم فشار زیادی بهم اوردن و دیسکم به حدی شدید شد که کامل پای چپم رو از کار انداخت و من هر راه درمانی رو که بگید رفتم .سر اخر بنا به پیشنهاد دکتر های نظامی (مشهد) مجبور به انجام عمل باز شدم.دکترمعالج داخل برگه شرح عمل نوشتن هرنی دیسک و اخرین ام ار ای قبل عمل هم همین رو ذکر کرده . دکتر دوم هم همین رو نوشتن و میخواستن با گذاشتن پروتز عمل کنن که من موافق عمل با پروتز نبودم. دکتر سوم اما اصرار دارن که بنده دیسکم هنوز همون پروتروژن هست اما بازم عمل رو تایید کردن.میخواستم بدونم معافیت دائم شامل حال من میشه یا نه‌. من کپی مدارک رو هم دارم

  4. سلام وقت بخیر من بیرون زدگی دیسک l5-s1
    کیفوز توراسیک ۶۵.۵ درجه
    لوردوز ۷۱.۸ درجه
    اسکولیوز ۱۲ درجه
    همه اینها به علاوه کف پای صاف و داخل رفتگی مچ پا
    من همه اینها رو دارم ایا معاف میشم ؟
    پدرم هم اسکولیوز داشت الان کل ستون فقراتش پلاتین هست کاملا خم هست ۷۰ سال هم داره
    ولی اقدام کردم برای کفالت معاف نکردن

  5. سلام به گفته دکتر من یک مفصل به صورت مادرزادی ناقصه و برای درمان نیاز به جراحی و گذاشتن پیچ دارم اگر انجام بدم معاف میشم؟

  6. سلام خسته نباشید…من ۲۳ سالمه در حین کار از درخت افتادم و الان پارگی وسیع دیسک ۴ و ۵ دارم ام ار ای جدیدم دارم ایا من معاف از خدمت میشم؟

  7. با سلام خدمت مشاوران زحمت کش
    بنده دیسک بالجینگ s1_l5 دارم و کم آبی و هیپرتروفی و آرتروز هر دو سمت و لوردوز ۵۰ درجه گودی کمر و کیفوز توزاسیک ۳۶درجه،همراه با علائم درد شدید ناحیه لگن و پاها، با این مشکلات آیا امکان معافیت هست یا خیر؟ با تشکر.

  8. سلام وقتتون بخیر
    لیسانسم رو گرفتم و میخام برم خدمت و از طرفی هم دیسک کمر و هم سیاتیک دارم ایا معاف میشم یا ن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید