معافیت پای پرانتزی

معافیت پای پرانتزی

در بخش اسکلت و استخوان قسمتی با عنوان پا یا زانو پرانتزی قرار دارد . افراد زیادی هستند که به دلایل مختلف دچار پای پرانتزی شده اند که بر اساس شرایط تعیین شده در آیین نامه پزشکی میتوانند از معافیت پای پرانتزی استفاده کنند.

ما در این مقاله سعی داریم تا آخرین قوانین و شرایط اعلام شده معافیت پا پرانتزی را که توسط سازمان وظیفه عمومی منتشر شده است به شما مخاطبان عزیز سرباز مشاور ارائه دهیم تا در صورت قرار گرفتن در این شرایط به سادگی بتونید از خدمت سربازی معاف شوید!

شرایط مورد نیاز معافیت پای پرانتزی ۱۴۰۲ 

کسانی که قصد دارند برای معافیت پای پرانتزی اقدام کنند باید بدانند این معافیت جز مواردی است که شدیدا به مدرک تحصیلی مربوط است پس هر چقدر مدرک تحصیلی بالاتر باشد امکان معافیت پایین تر خواهد آمد همچنین در حین تحصیل امکان اقدام برای معافیت در این بیماری وجود ندارد!

کسانی که دارای مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی هستند و فاصله بین دو قوزک یا دو کوندیل فمور بیش از ۱۲ سانتی متر است از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

مسانی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر هستند و فاصله بین دو قوزک یا دو کوندیل فمور بیش از ۱۴ سانتی متر است از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

کسانی که علاوه بر پای پیرانتزی دارای چرخش تیبیا یا چرخش استخوان درشت نی به داخل باشند و مدرک تحصیلی آن ها کمتر از کارشناسی باشد با فاصله بیش از ۱۰ سانتی متر دو  قوزک از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

کسانی که علاوه بر پای پرانتزی دارای چرخش تیبیا یا چرخش استخوان درشت نی به داخل باشند و مدرک تحصیلی آن ها کارشناسی و بالاتر است با فاصله بیش از ۱۲ سانتی متر بین دو قوزک از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

شرایط معاف از رزم پای پرانتزی

کسانی که دارای مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی هستند و فاصله دو قوزک بین ۵ تا ۱۲ سانتی متر است معاف از خدمات رزمی خواهند شد.

کسانی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر هستند و فاصله دو قوزک بین ۵ تا ۱۴ سانتی متر است معاف از خدمات رزمی خواهند شد.

کسانی که دارای مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی هستند و علاوه بر پای پرانتزی چرخش تیبیا دارند با فاصله دو قوزک بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر معاف از خدمات رزمی خواهند شد.

کسانی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر هستند و علاوه بر پای پرانتزی چرخش تیبیا دارند با فاصله دو قوزک بین ۵ تا ۱۲ سانتی متر معاف از خدمات رزمی خواهند شد.

توجه

دقت داشته باشید تمام آیین نامه های گفته شده به دقت بررسی و انجام خواهد شد پس بدون قرار گیری در موارد گفته شده برای معافیت اقدام نکنید مگر اینکه الزامی برای ورود به خدمت سربازی نداشته باشید.

مطلب پیشنهادی به شما : انواع اقسام معافیت‌های پزشکی

مراحل دریافت معافیت پای پرانتزی

✔️ برای دریافت معافیت پای پرانتزی به این ترتیب اقدام کنید:

✔️ جمع آوری مدارک و سوابق پزشکی

✔️ مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰

✔️ تکمیل فرم مربوط به اطلاعات هویتی

✔️ تکمیل فرم مربوط به واکسن های ۲ گانه

✔️ تکمیل فرم مربوط به پزشک معتمد نیروی انتظامی

✔️ عکس برداری الکترونیک در دفتر پلیس+۱۰

✔️ انگشت نگاری الکترونیکی در دفتر پلیس+۱۰

✔️ ارائه مدارک شناسایی

✔️ ارائه مدارک تحصیلی ( گواهی موقت یا نامه انصراف یا نامه اخراج )

✔️ حضور در بیمارستان مشخص شده طبق زمان اعلامی در پیامک

✔️ حضور در جلسه کمیسیون پزشکی طبق زمان اعلامی در پیامک یا تماس تلفنی از نظام وظیفه

✔️ پرداخت مبلغ مصور کارت معافیت ( درصورت تایید شواری پزشکی )

✔️ دریافت کارت معافیت از طریق اداره پست

✔️ اعتراض در بازه ۱۰ روزه بعد از رای ( در صورت عدم تایید شورای پزشکی )

مراحل دریافت معافیت پای پرانتزی در حین خدمت

  • مراجعه به بهداری یگان خدمتی
  • اعزام به بیمارستان مشخص شده توسط بهداری
  • بررسی توسط پزشک بیمارستان
  • حضور در جلسه شورای عالی طبق زمان اعلامی
  • تسویه حساب از یگان در صورت معافیت
  • ارائه نامه تسویه با سازمان نظام وظیفه جهت صدور کارت
  • دریافت کارت معافیت از طریق اداره پست

نحوه تشخیص پای پرانتزی

پای پرانتزی دلایل مختلفی دارد که بر اساس سن افراد به چندین مورد میشود اشاره کرد:

اختلالات هورمونی

نرمی استخوان

راشیتیسم

استفاده از پوشک پر حجم در کودکان کمتر از ۲ سال

صافی شدید کف پا

اضافه وزن زیاد

بد جوش خوردگی استخوان ها

کمبود کلسیم و فسفات

در هر صورت اگر به هر کدام از دلایل گفته دچار پای پرانتزی هستید برای تشخیص لازم است به متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا وجود و شدت بیماری را تعیین کند.

روش های تشخیص پای پرانتزی توسط پزشک

در مرسوم ترین روش از بیمار خواسته میشود تا روی تخت دراز بکشد و در حالتی که پاها کاملا آزاد هستند میزان انحنا و پرانتزی بودن پاها تشخیص داده میشود.

یکی دیگر از روش ها این است که بیمار کاملا صاف می ایستد و قوزک مچ پاها را بهم میچسباند در این حالت فاصله قوزک دو زانو و وجود پای پرانتزی قابل مشاهده و اندازه گیری است.

در روش دیگری از بیمار خواسته میشود تا چند قدمی حرکت کند که در صورت وجود زانوی پرانتزی به وضوح میتوان این موضوع را در زمان راه رفتن مشاهده کرد.

و در آخرین مورد در بیمارانی که چرخش استخوان درشت نی دارند میتوان در عکسبرداری هم انحنا و هم چرخش استخوان را مشاهده کرد بعلاوه اینکه در ۳ روش قبل هم تشخیص زانوی پرانتزی و فاصله زانو ها قابل انجام است.

توصیه

در صورتی که قصد دریافت معافیت پای پرانتزی را دارید حتما توضیه میشود تمام روش های تشخیص و اندازه گیری فاصله در یکی از مراکز درمانی مورد تایید نیروهای مسلح صورت گیرد تا بر اساس تجربه پزشک مربوطه قطعیت بیشتری در معافیت مشخص شود.

روش اندازه گیری پای پرانتزی

میشود فاصله بین دو قوزک را با این روش ها اندازه گرفت:

✔️ استفاده از متر نواری

✔️ استفاده از خط کش مخصوص

✔️ استفاده از کولیس

✔️ استفاده از کالیپر مخصوص

✔️ عکس برداری از پاها

بعد از تعیین میزان فاصله میتونید با مدرک تحصیلی ای که دارید متوجه معافیت یا عدم معافیت شوید و حتی اگر در حین تحصیل هستید تشخیص دهید برای اقدام معافیت پای پرانتزی انصراف دهید یا خیر!

بخش و بند معافیت پای پرانتزی

پای پرانتزی یا در اصطلاح پزشکی ژنووالگوم و ژنوواروم در بخش هشتم بیماری های آیین نامه پزشکی که مربوط به بیماری اسکلت و استخوان است در بند ۲۸ قرار دهد. با مراجعه به این بخش و بند گفته شده میتوانید تبصره قانونی معافیت پای پرانتزی را مشاهده کنید.

سوالات متداول در رابطه با پای پرانتزی

آیا استخدام در نظام با پای پرانتزی امکان پذیر است؟

منظور نظام تمامی ارگان های نیروهای مسلح میباشد که در بخش ها و مجموعه های مختلف فعالیت دارند. اما باید گفت نه تنها با معافیت پای پرانتزی نمیتوان در نظام استخدام شد بلکه حتی با معاف از رزم بودن به این دلیل هم نمیتوان در نیروهای مسلح استخدام شد.

آیا استخدام در دولت با پای پرانتزی امکان پذیر است؟

در مورد شغل های دولتی که در اصل در مجموعه دستگاه های اجرایی و وزارت خانه ها قرار میگیرد بستگی به آن اداره و شغل مورد نظر دارد اما در کل میتوان گفت بجز چند شغل عملیاتی و حضور در شرایط سخت کاری و اب و هوایی مابقی ارگان های دولتی مشکلی با این مضوع در جهت استخدام ندارند.

آیا در حین تحصیل میتوان برای معافیت پای پرانتزی اقدام کرد ؟

همانطور که گفته شد مدرک تحصیلی تاثیر مستقیم در این نوع معافیت دارد و به زبان ساده تر نوع مدرک تحصیلی یکی از شروط معافیت پای پرانتزی است.پس قطعا نمیتوان در حین تحصیل برای معافیت بند گفته شده اقدام کرد و قطعا تشکیل پرونده ای از سوی پلیس+۱۰ اتفاق نخواهد افتاد.

آیا در صورت جراحی و درمان معافیت باطل میشود؟

در مورد کسانی که بعد از اخذ معافیت پای پرانتزی اقدام به جراحی میکنند و به نوعی درمان میشوند قطعا هیچ قانونی در رابطه با ابطال معافیت وجود ندارد و در صورت دعوت به کمیسیون مجدد میتوان با ارائه مدارک جراحی از ابطال کارت معافیت پزشکی جلوگیری کرد.

18 پاسخ

  1. سلام این فاصله هایی که گفتین برای معافیت مثلا بیشتر از ۱۲ سانت. شامل خود ۱۲ سانتم میشه یا ن؟

  2. ببخشید ‌من‌۱۶‌سالمه ‌پاهام‌۳‌سانتی متر ‌پرانتزی ‌هس‌
    آیا‌مع
    افی‌اکان‌دارد؟؟

  3. سلام وقت بخیر من ۱۹سالم هست و دیپلم دارم از داخل اموزشی خدمت هستم و الان رفتم برای معافی داخل نامه که برای معافی رفته بودم فاصله کوندیرو زده بود ۱۱سانت و چرخش تیبالداشت که ۱۶ دیگری ۱۶درجه بود به نظر شما معاف میشم

  4. سلام خسته نباشید من دیپلمم و اینکه فاصله دو زانوم بیشتر از ۱۱سانت هست و اینکه انحنای تیبیا به سمت خارج دارم پاهامو کج میزارم راه میرم معافیت بهم تعلق میگیره؟

  5. سلام وقت بخیر
    من ۲۴ سالمه و مدرک کارشناسی هم دارم دچار زانوی پرانتزی تقریبا ۱۰ سانت و همین طور اسکولیوز ۹ درجه و همینطور یکسری بیماری های گوارشی هسنم در ضمن شاخص توده بدنی ام ۱۵٫۸ هستش همه این موارد به تنهایی موجب معاف از رزم من خواهد شد آیا من با همه ی این شرایط معافیت کامل میتونم دریافت کنم
    ب تشکر از حسن توجه شما

    1. سلام من امروز رفتم برای کمیسون اندازه پرانتزی پای من رو ۱۱زدن همراه با چرخش تیبیا که برای یک پام ۱۶و برای یکی دیگش ۱۹بود به نظر شما معاف میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !