معافیت سربازی قهرمانان ورزشی

معافیت قهرمانان ورزشی

👈 قهرمان ورزشی به چه کسی میگویند؟
👈 آیا قهرمانی در هر رده ای میتواند موجب معافیت شود؟
👈 آیا سن تاثیری در معافیت دارد یا خیر؟
👈 کدام رشته های ورزشی شامل معافیت میشوند؟
برای پاسخ به سوالات بالا با سرباز مشاور همراه باشید تا تمامی قوانین و شرایط معافیت قهرمانان ورزشی را برایتان توضیح دهیم.

قهرمان ورزشی به فردی اطلاق میشود که دارای مدال جهانی، آسیایی، المپیکی و پارا المپیکی باشد در نتیجه فردی که در سطح کشور یا استان یا لیگ خود یا تیمش قهرمان شده است شامل این قانون نمیشود.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت سربازی

در صورتی که شما عضو تیم ملی هستید و در رشته خود دارای قهرمانی هستید مهم است که در چه سن و سالی باشید در واقع بهتر بگویم در صورتی که شما غایب باشید و ار معافیت موقت که معمولا تا سن ۳۰ سالگی در نظر گرفته میشود خارج شده باشید حتی در صورت گرفتن مدال جهانی دیگر شامل معافیت نخواهید شد.

نکته دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که سازمان نظام وظیفه عمومی حدود ۲۵ رشته را بعنوان رشته های ورزشی مورد تایید برای دریافت معافیت دائم مشخص کرده است در نتیجه مثلا اگر شخصی قهرمان جهان در رشته دارت یا بیلیارد باشد شامل هیچگونه معافیتی نمیشود.

با کمی تفکر به این نتیجه میرسیم که دریافت معافیت از خدمت سربازی با استفاده از قهرمانی در رشته های ورزشی آن قدرها هم ساده نیست و سالانه تعداد کمی را شامل میشود و بعضی از رشته های ورزشی هم حتی با وجود قرارگرفتن در لیست سازمان نظام وظیفه ممکن است هیچوقت قهرمانی را نداشته باشد.

برای مثال یکی از آن رشته ها فوتبال است،بیتعارف قهرمان جهان یا المپیک و یا حتی آسیا شدن کار دشواریست چه بسا که تا امروز تیم ملی کشورمان هیچگاه قهرمان جهان یا المپیک نشده است.

قوانین معافیت قهرمانان ورزشی

شرایط معافیت سربازی قهرمانان ورزشی

👈 از جمله اقدمات خوبی که سازمان نظام وظیفه عمومی انجام داده است دادن تخفیف خدمتی، معافیت دائم،معافیت موقت و امریه سربازی به قهرمانان ملی میباشد تا این عزیزان بدون دغدغه و در اوج آرامش همچنان به افتخار آمیزی برای کشورمان ادامه دهند و پرچم ایران را همواره سرفراز نگاه دارند.


در صورتی که شما قهرمان ورزشی کشور عزیزمان ایران هستید و در سکوهای آسیایی و جهانی افتخار آمیزی کرده اید کافیست جهت دریافت معافیت سربازی اقدامات ذیل را انجام دهید:
در ابتدا باید بعنوان بازیکن ملی و قهرمان و شخصی که در مسابقات جهانی و المپیک و آسیایی کسب مدال کرده است گواهی و تاییدیه ای مبنی بر این اتفاقات را از فدراسیون ورزشی مربوطه جهت ارائه به سازمان نظام وظیفه عمومی دریافت کنید.

مطلب پیشنهادی به شما : کسری خدمت بسیج

بعد از اینکه این اتفاق که در واقع مهم ترین مرحله هم هست انجام شد مراحل تشکیل پرونده و انجام کمیسیون معافیت توسط سازمان نظام وظیفه انجام میشود و در صورتی که مشکلی نباشد در کمتر از ۱ هفته پروسه اداری طی میشود و در کمتر از ۲ ماه کارت پایان خدمت صادر میشود.
ممکن است از خودتان بپرسید فلان بازیکن با سنی حدود ۲۷ سال بدون رفتن به سربازی چطور میتواند از کشور خارج شود و پاسپورت بگیرد؟
جواب بسیار ساده است!

بر اساس سیاست های ملی و عدم جلوگیری از موفقیت قهرمانان ورزشی سازمان نظام وظیفه عمومی معافیتی تحت عنوان معافیت موقت که در اکثر مواقع تا سن ۳۰ سالگی میباشد را به مشمولین ورزشکار میدهد و بر این اساس خروج از کشور و شرکت در مسابقات ورزشی بلامانع میباشد.


در مورد دیگر که بسیار اتفاق میوفتد و تقریبا جنبه عمومی دارد امریه های ورزشی میباشد.در این حالت مشمول قهرمان و مدال آور جهانی نیست اما جز قهرمانان ملی به حساب می آید و در واقع جدایی از ورزش میتواند مانع پیشرفت او بعد از دوران سربازی شود.

خوشبختانه در این حالت امریه ای با نام امریه های ورزشی وجود دارد که مشمول میتواند دوران سربازی خود را بعنوان بازیکن یا مربی در یکی از تیم های نظامی کشور بگذراند،در این صورت هم خدمت سربازی خود را گذرانده است و هم از ورزش حرفه ای دور نبوده است.

قاعدتا میزان خدمت سربازی مانند دیگر موارد سربازی ۲۴ ماه محاسبه خواهد شد و نوع و شرایط خدمتی به تیم ورزشی امریه مربوط خواهد بود.

در مقاله در مورد قوانین معافیت قهرمانان ورزشی صحبت کردیم امیدواریم از مطالب گفته شده استفاده کرده باشید. همچنین شما می توانید جهت دریافت مشاوره سربازی با ما تماس بگیرید.

18 پاسخ

  1. سلام من مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات ویژه اعضای رسمی فدراسیون بین المللی مخترعان رو دارم می تونم معاف بشم؟

  2. سلام.مدال نقره جهان در رشته کوهنوردی با تایید فدراسیون مورد تایید هست؟؟؟
    آیا کوهنوردی جزو این۲۵ رشته هست؟

  3. باحکم بین المللی کشتی ایا می توانیم معافیت بگیریم اگه این طوری نیست شرایط ما چه فرقی می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !