خدمت سربازی پزشکان و پیراپزشکان – سربازی پزشکان

خدمت سربازی پزشکان و پیراپزشکان - سربازی پزشکان

👈 آیا برای شما سوال شده است که خدمت سربازی پزشکان و پیراپزشکان چگونه می گذرد؟!

پس در ادامه همراه سرباز مشاور باشید تا به بررسی سربازی پزشکان و پیراپزشکان بپردازیم.

خدمت سربازی دوره ای از زندگی هر آقایی هست که بلخره یجوری باید تکلیفش مشخص شه یعنی یا دوره سربازی گذرونده شه یا یجوری با استفاده از کفالت یا بیماری ها معافیت گرفته شود.

در گذشته یا بهتر بگم زمانی که چیزی با نام ارتش یکدست توسط رضا شاه ساخته شد دوره ای برای افراد غیر از پرسنل نظامی ایجاد شد با نام دوره اجباری که در حال حاضر به خدمت سربازی تغیر نام داده است.خدمت سربازی حتی برای پزشکان و پیراپزشکان هم وجود دارد و این دسته از افراد هم به نحوی باید خدمت سربازی را بگذرانند.در این مقاله بطور کامل و به تفکیک راجع به قوانین سربازی پزشکیان و پیراپزشکان صحبت میکنیم.

قانون خدمت سربازی پزشکان و پیراپزشکان

قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان

👈 بعد از اینکه شخصی پزشک شد و در یکی از رشته های پزشکی عمومی،دندان پزشکی یا دارو سازی فارغ التحصیل شد دو حالت برایش پیش می آید که البته ارتباطی با خانوم یا آقا بودن هم ندارد و قطعا موضوعی اجباری است.فارغ التحصیلان پزشکی موظف هستند در پایان تحصیلات خود برای نهایی کردن دریافت مدرک تحصیلی به نوعی به کشور و عمدتا مناطق محروم کشور خدمت رسانی کنند.

در این مرحله خانوم ها و آقایونی که دارای کارت پایان خدمت هستند اجبارا وارد دوره طرح میشوند و آقایونی که سربازی نرفته اند بجای طرح به سربازی اعزام میشوند تا آخرین مرحله از مراحل دریافت مدرک تحصیلی و ورود به بازار کار را بگذرانند.

دوران سربازی پزشکان در مقایسه با افرادی که رشته های غیر پزشکی خوانده اند یا اصلا تحصیلاتی ندارند کاملا متفاوت است.

مشمولین پزشک دوره آموزشی را با مشمولین پزشک دیگر به مدتی که مشخص است در یکی از ارگان های نظامی کشور میگذرانند و بعد از آن قطعا و بدون شک بر اساس نیاز در یکی از مراکز آموزشی و درمانی نیروهای مسلح و یا در بهداری های زیر مجموعه آن یگان سپری خواهند کرد.پس پزشکان معمولا در پادگان ها نخواهند بود و بر اساس قوانین بیمارستان های نظامی تحت امر خدمت را انجام میدهند.

این دوره که دقیقا به اندازه مابقی مشمولین زمان میبرد ۲۴ ماه طول خواهد کشید و دقیقا مانند دوره طرح لحاظ میشود و بعد از آن پزشک بدون هیچ مشکلی وارد بازار کار میشود.

قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان

👈 بدیهی است اگر پزشکی بعد از فارغ التحصیلی از رفتن به خدمت سربازی خود داری کند یا در حین خدمت سربازی از یگان منفک شود و در واقع فرار کند تا زمانی که تعین وضعیت قطعی سربازی خود را انجام ندهد مدرک تحصیلی او فاقد اعتبار است.

نکته دیگری در رابطه با پزشکان وجود دارد که باید به آن توجه کنید.مشمولین پزشک تقریبا نمیتوانند معافیت پزشکی بگیرند و طبق آیین نامه شرایط معافیت پزشکی برای مشمولین غیر پزشک و پزشک کاملا متفاوت بررسی میشود.

طبق این آیین نامه حتی اگر پزشکی دچار بیماری شدید باشد تنها در صورتی معاف میشود که به هیچ عنوان قادر به طبابت در نیروهای مسلح نباشند.

قانون خدمت سربازی پیراپزشکان

قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان

👈 شرایط و وقوانین برای افرادی که دارای مدرک پیراپزشکی هستند هم تقریبا با مشمولین پزشک یکسان است.این دسته هم در پایان تحصیلات خود ملزم هستند دوره طرح یا سربازی را بگذرانند تا اصطلاحا مدرک تحصیلی آن ها آزاد شود.

در دوران سربازی قطعا پیراپزشکان هم در یکی از اماکن آموزشی و درمانی نیروهای مسلح یا مراکز بهداری در یگان های نظامی خدمت خواهند کرد.

مدت خدمت سربازی کم نمیشود و باید ۲۴ ماه دوران خدمت سربازی را گذراند.درکل شرایط خدمتی برای پزشکان و پیراپزشکان نسبت به دیگر مشمولین قطعا راحت تر است و دلیل آن هم عدم حضور در مراکز نظامی و انجام فعالیت های رزمی است.

با داشتن مدرک پیراپزشکی متناسب با آن رشته میشود امریه سربازی گرفت.بعنوان مثال سازمان بهزیستی کشور برای رشته های کار درمانی و گفتار درمانی پذیرش سرباز هم دارد و پیراپزشکان میتوانند در صورت تایید بعد از دوره آموزشی در این سازمان غیر نظامی یا سازمان های دیگر که کار درمانی هم انجام میدهند مشغول به خدمت شوند و در واقع شرایط را برای خودشان بازهم راحت تر کنند.

اگر فردی که دارای بیماری هست قصد دریافت معافیت پزشکی داشته باشد سازمان نظام وظیفه طبق آیین نامه های مشمولین غیر پزشکی با او برخورد میکند اما نکته ای که وجود دارد و باید در نظر گرفت این است که ممکن است در آینده در زمان استخدام یا جذب نیرو توسط وزارت بهداشت مشکلات و محدودیت هایی برای مشمول پیش بیاید.

در این مقاله به تفکیک و با جزئیات تمامی مسائلی که معمولا مشمولین پزشک و پیراپزشک با آن درگیر هستند را توضیح دادیم.اما اگر همچنان سوالاتی دارید یا دغدغه ای ذهنتان را مشغول کرده است میتوانید برای مشاوره سربازی همین الان با سرباز مشاور تماس بگیرید.

119 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر من رشتم مهندسی بهداشت محیطه،بعد از تمام شدنش ،برا سربازی میتونم برم پایگاه بهداشت یه جای نظامی ؟

  2. سلام خسته نباشین
    بنده دانشجوی ترم اخر علوم ازمایشاهی و خرداد فارغ التحصیل میشم
    میخواستم بدونم الان که به گفته خودشون سربازی ۱۴ ماهه شده چه اتفاقی میوفته؟ چ تاثیری توی طرح اجباری ما داره؟

  3. سلام وقت بخیر

    رشته من علوم آزمایشگاهی هست.

    الان که سربازی شده ۱۴ ماه ؛ بعدازاینکه سربازیمون تموم بشه ، باید ۱۰ ماه هم بریم طرح ؟ یا اینک دیگه نیازی به طرح نیست ؟

    و اینکه تو سربازی چقدر احتمال داره داخل آزمایشگاه باشیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !