شرایط معافیت با همسر معلول

شرایط معافیت با همسر معلول

👈 احتمالا شما هم بارها کلمه کفالت به گوشتان خورده است و کم و بیش راجع به کفالت اطلاعاتی دارید.کفالت به این معناست که شخصی به دلایل مشکلات جسمانی یا مالی نیاز به کمک و مراقبت دارد و معمولا این موضوع بیشتر در رابطه با پدر یا مادر صدق میکند. اما اکنون سرباز مشاور سعی دارد تا در مورد شرایط معافیت با همسر معلول توضیحاتی را ارائه دهد.

سازمان نظام وظیفه عمومی برای تسهیل در معافیت افرادی که بعنوان کفیل و سرپرست خانواده هستند علاوه بر کفالت پدر و مادر کفالت افرادی همچون خواهر،برادر و همسر را نیز مدنظر قرار داده است و در صورت وجود شرایط مشمول از خدمت سربازی بطور دائم معاف میشود،در این مقاله شرایط کفالت همسر ( یا همان شرایط معافیت با همسر معلول ) بررسی خواهد شد.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت کفالت

در حالت کلی شخصی که متاهل است نمیتواند از خدمت سربازی معاف شود چرا که کفالت و سرپرستی خانواده ای که به اختیار خود قبول کرده است وظیفه ذاتی و شرعی وی میباشد اما در شرایطی ممکن است.

همسر مشمول بر اثر سانحه و اتفاق غیر قابل پیش بینی و ناگواری دچار معلولیت های جسمی یا ذهنی یا روانی شود و یا اینکه حتی قبل از ازدواج بطور مادرزادی دچار معلولیت باشد که در اینصورت با توجه به اینکه وظیفه مشمول بعنوان شوهر سخت تر است.

و همسر وی نیاز به مراقبت های بیشتری دارد سازمان نظام وظیفه عمومی تحت شرایط مشخصی فرد را از خدمت سربازی معاف میکند که بطور کامل به آن میپردازیم.

در این مورد از کفالت هم مانند دیگر معافیت های کفالت شرط اول نداشتن غیبت سربازی میباشد و بعد از آن شرایط معلولیت بررسی خواهد شد که نیاز به تاییدیه سازمان بهزیستی دارد.

بعد از تایید این موارد سند رسمی ازدواج باید ارائه شود اما صرفا  ازدواج با خانوم معلول یا معلولیت بعد از ازدواج نمیتواند ملاکی برای معافیت باشد.

سازمان نظام وظیفه عمومی همانطور که برای کفالت مادر تاریخ طلاق یا فوت همسر را مد نظر قرار میدهد و طبق آن بازه زمانی تعین میکند برای کفالت همسر معلول هم بازه زمانی مشخص تعین میکند که ۵ سال اسن!

برای مثال بعد از مراجعه به پلیس+۱۰ و تشکیل پرونده معافیت موقت مشمول از تاریخ عقد رسمی شروع میشود و اگر تا ۵ سال پابرجا باشد میتواند درخواست معافیت دائم دهد و در غیر این صورت حتی اگر در سال چهارم همسر وی فوت کند.

یا طلاق بگیرد به فرد مشمول از تاریخ طلاق یا فوت ۶ ماه فرصت داده میشود تا خود را برای رفتن به سربازی معرفی کند و چنانچه این اتفاق نیوفتد طبق نظر مراجع قضایی نیروهای مسلح برخورد خواهد شد.

قوانین جدید معافیت سربازی با همسر معلول

👈 مشمول نباید غیبت سربازی داشته باشد و داشتن همسر معلول توجیه غیبت محسوب نمیشود.

👈 طبق قوانین معافیت موقت ۵ ساله به مشمول داده میشود که این تاریخ از زمان عقد شروع میشود و در صورت تداوم معافیت دائم صادر میشود و اگر به دلیل طلاق یا فوت همسر قبل از ۵ سال عقد باطل شود بدیهی است.

معافیتی شامل مشمول نمیشود و ملزم است ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ طلاق یا فوت خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی کند تا شامل غیبت نشود.

👈 در مدت ۵ سال معافیت موقت فرد مشمول میتواند به تحصیلات خود حتی در مقاطعی که قبلا تحصیل کرده است ادامه دهد یا به قید وثیقه از کشور خارج شود.

👈 معلولیت شامل معلویت های جسمی،ذهنی و روانی میباشد که تاییدیه آن توسط سازمان بهزیستی ارائه میشود در رابطه با معافیت تنها معلولیت جسمی یا معلولیت ذهنی که باعث آسیب جسمی شده باشد مورد تایید است.

👈 در صورتی که خانوم معلولی منجر به معافیت همسر خود شود و از وی طلاق بگیرد معافیت همسر سابقش لغو نمیشود و همچنین در صورتی که با شخص دیگری ازدواج کند شرایط معافیت روی فرد جدید نیز اعمل خواهد شد و معافیت بلامانع است.

در این مقاله شرایط معافیت با همسر معلول را بررسی کردیم. چنانچه در این مورد سوالی دارید یا نیاز به مشاوره سربازی دارید همین حالا با سرباز مشاور تماس بگیرید.

12 پاسخ

  1. سلام برای معافیت به واسطه همسر معلول ایا میزان معلولیت ملاک است یا فقط صرف اینکه پرونده معلولیت داشته باشد شامل این معافیت میشود

  2. سلام همسر بنده نیم شنوا هستن و همینطور مادرششون طلاق گرفته اند و صد درصد ناشنوا هستن آیا میشه معافیت سربازی گرفت همسر طلاق گرفتنشون هیچ کاری برایشان انجام نمی‌دهند صبر تا صد خودم هستم و نمیتونن هم برن سر کار مادر همسر سن بالایی دارن همسرم هم نیم شنوا و برای سر کار رفتن سختشونه آیا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !