جزئیات مهم معافیت سربازی غایبان

جزئیات مهم معافیت سربازی غایبان

تقریبا هیچ آقایی وجود ندارد که از رفتن به سربازی خوشحال باشد یا با کمال میل قصد رفتن به سربازی را داشته باشد. در بین بعضی با وجود تمام شرایط و سختی ها دفترچه اعزام به خدمت را ارسال میکنند و وارد دوره سربازی میشوند و بعضی دیگر موجه یا غیر موجه یا بنا به دلایل شخصی از رفتن به خدمت سربازی خود داری میکنند و تمامی تبعات آن را به جون میخرند.

اما در هر حال کمتر کسی حتی غایبین دوست ندارد که از سربازی معاف شود و بالاخره این کارت پایان خدمت را که در مسائلی همچون شرکت در آزمون های استخدامی یا خروج از کشور تاثیر دارد را بگیرد.

درست است که مشمول بموقع از رفتن به خدمت سربازی خودداری کرده است اما طبق قانون همچنان فرصت هایی برای معافیت از خدمت سربازی برای او وجود دارد یا اگر این مشمول غایب خارج از کشور باشد باز هم میتواند از فرصت های معافیت استفاده کند.

جالب تر اینکه بدون داشتن کارت پایان خدمت و با داشتن غیبت به ایران رفت وآمد کند و در خروج از کشور دچار مشکل نشود.

در این مقاله تمامی شرایط و جزئیات معافیت سربازی غایبان برای شما بررسی میشود تا اگر در این بازه قرار گرفته اید بدون ترس و نگرانی برای دریافت معافیت سربازی اقدام کنید.لطفا تا انتها همراه سرباز مشاور باشید.

طبق قانون معافیت های مختلفی برای مشمولین وجود دارد که بطور کلی به معافیت پزشکی، کفالت، ایثارگری و موارد خاص تقسیم میشود اما فردی که غیبت کرده است و مشمول غایب است نمیتواند از معافیت های ایثارگری و کفالت حتی با داشتن تمام شرایط استفاده کند.

چرا که در متن قانون صریحا ذکر شده است که معافیت ایثارگری و کفالت به دارندگان غیبت غیر موجه داده نمیشود و مشمول ملزم است برای دریافت کارت معافیت خدمت سربازی را بگذراند حتی برای تنبیه نیروهای مسلح میتواند تا ۶ ماه اضافه خدمت سربازی لحاظ کند که البته با نظر فرماندهی یگان قابل بخشش است.

مطلب پیشنهادی به شما : معافیت ایثارگری

اما پایان کار اینجا نیست و فرصت برای معافیت همچنان وجود دارد.مشمول غایب با هر سنی و هر سال غیبت در صورتی که دچار مشکل و بیماری شود چه این بیماری قبل از غیبت باشد چه در زمان غیبت رخ دهد میتواند برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کند.

در واقع معافیت پزشکی تنها حالت معافیت برای غایبین است که داشتن غیبت در آن کاملا بلا اثر میباشد.بنا براین در صورت بروز مشکل و تطابق با آیین نامه های پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی مشمول میتواند برای دریافت معافیت پزشکی مراحل مربوطه را طی کند.

جزئیات مهم معافیت سربازی غایبان

نکته دیگری که در رابطه با غایبین باید توجه کرد آن است که علاوه بر معافیت ها مشمولین غایب مجاز به گرفتن کسری و امریه سربازی نیستند و چاره ای جز دریافت معافیت پزشکی یا گذراندن کامل خدمت سربازی بعلاوه جریمه اضافه خدمت ندارند.

پس اگر شما جز غایبین هستید و توانایی توجیه غیبت را ندارید لطفا به هیچ عنوان دنبال مواردی که گفتیم نباشید تا بیش از این زمان را از دست ندهید.

خیلی ها مشمولین غایب و فراری را اشتباه میگیرند.با اینکه فراری بودن اسم ترسناکی نسبت به غایب بنظر می آید اما جالب است بدانید سربازان فراری شامل تمامی معافیت ها حتی کفالت و ایثارگری میشوند!

در واقع فراری شخصی هست که خود را بموقع به نظام وظیفه معرفی کرده و سر خدمت حاضر شده و به دلایل موجه یا غیر موجه خدمت سربازی را ترک کرده است.

در صورتی که به خدمت برگردد و در جلسه دادگاه حاضر شود با حکم قاضی میتواند مورد عفو و بخشش قرار گیرد و به روال عادی خدمت برگردد و چون قبل از خدمت سربازی غیبتی نداشته است از در صورت امکان از تمامی معافیت ها استفاده کند.

در واقع با گفتن این موضوع به شما یک راه نشان دادیم که اگر در حال حاضر قادر به خدمت سربازی نسیتید و قصد غیبت کردن دارید کمی صبر کنید و خود را به نظام وظیفه معرفی کنید و بعد از دوره آموزشی غیبت کنید با اینکار هم بموقع دفترچه خدمت ارسال کرده اید و هم فراری شدید نه غایب!

البته باید تبعات آن را به جون بخرید و برابر قانون در صورت نیاز یگان مربوطه میتواند توسط حکم قاضی برای دستگیری شما اقدام کند یا اگر فرار کردید و دوباره به خدمت برگشتید قاضی میتواند علاوه بر جریمه نقدی حکم زندان برایتان درنظر بگیرد.

در هر صورت جز هرکدام از موارد که هستید با مطالعه دقیق این مقاله بطور کامل توجیه شوید تا بهترین تصمیم را بگیرید. همچنین اگر همچنان سوالی در مورد معافیت سربازی غایبان برایتان وجود دارد میتوانید برای مشاوره همین الان با ما تماس بگیرید تا مشاورین مجرب ما بهترین راه را برایتان روشن کنند.

40 پاسخ

  1. سلام من ۷ماه‌خدمت کردم الان میخوام کفالت پدر بگیرم رفتم پیش همین دکتری که کمیسیون تشکیل میدن گفت صدرصد بهت تعلقل میگیره رفتم پلیس+۱۰ثبت نام کنم غیبت دارم سازمان نظام وظیفه گفته از سال ۱۴۰۰برج۸تا سال ۱۴۰۱برج ۵ غیبت داشتم میگن زیاد غیبت شاید بخشیده نشه چیکار کنم که کارم درست بشه

  2. ۱۰ ماه خدمت کردم دو بار واریکوسل گرید ۳ عمل کردم الان دوباره عود کرده رفتم همدان گفتن شرایطشو داری ارجاعم دادن تهران الان یک ماهه دارم غیبت میخورم چکار کنم مشکلی نداره؟

  3. متولد ۷۲هستم چندین سال پیش پام دچار شکستگی شده فرم استخوان پا و انگشتانم تغییر کرده امکان پوشیدن کفش ندارم میتونم درخواست معافیت بدم بخاطرش!؟؟

  4. سلام خسته نباشید
    ببخشید من برگ اماده به خدمت برای اول اردیبهشت و معافیت از رزم گرفته بودم ولی در روز اعزام حاضر نشدم
    اگر بعد یک ماه مجدد جهت اعزام اقدام کنم مراحل معاف از رزم شدن رو دوباره باید بگذرونم؟

  5. سلام من۲۲سالم مدرک دیپلم و غیبت دارم از کودکی دچار بیماری مادرزادی قلبی بنام جریان شریانی باز یا اصطلاحPDA بودم میخاستم بدونم میتون برای معافیت پزشکی اقدام کنم ایا ممنون میشم پاسخ بدین

  6. سلام، بنده متولد ۷۰ هستم، کارشناسی ارشد می‌خوندم که بخاطر یک درس دو واحدی که استاد اجازه نداد بردارم مجدد و بعدش هم فشار خانواده همسرم ازدواج کردم. مشغول کار شدم، بعد مدتی با مدرک لیسانسم رفتم خدمت غیبتم دفترچه ای داشتم، رفتم و یک بار کلا به پادگان مراجعه نکردم بعد از آموزشی بمدت یک سال، بعدش دستگیر شدم، رفتم سر یگان جریمه و این ها نبود فقط با کارت کارمندی رفتم سر یگان.
    بعد ۶ ماه خدمت مشکل دیسک که از قدیم داشتم تشدید شد. رفتم شورای پزشکی و با وجود اینکه خیلی درد توی کمر و پای چپ داشتم فقط معاف از رزمی و معافیت از پست و کارهای سنگین بهم دادند.
    من بعد از نتیجه معاف از رزمی که اومد.
    دیگه مراجعه نکردم، چون توی یک شهر غریب با همسرم زندگی میکنم و هیچ کس رو نداریم اینجا، اجاره نشین هم هستم و مسائل زندگی اصلا اجازه این که بخوام وقتم رو توی یگان بگذرونم بهم نمیده.
    باید چیکار کنم؟
    آیا راهی هست که بدون حضور مستمر در یگان بخوام اقدامی بکنم؟
    من اعزامی مرداد ۹۹ هستم.
    و کلا این موارد از شهریور ۹۹ تا الان اتفاق افتاده.
    با تشکر

  7. سلام من تازه ۱۲ روز است وارد غیبت شده ام امروز به یک پایگاه پلیس +۱۰ مراجعه کرده ام و پرونده ها و برگه های معافیت کفالت را دریافت نمونده ام تا هفته دیگر هم فرم ها را کامل نموده و تحویل میدهم ایا میتوانم معافیت کفالت بگیرم

  8. ۳سلام وقت بخیر
    بنده متولد ۷۲هستم وبه دلیل مشکلات خانوادگی و معیشت تصمیم به نرفتن سربازی کردم آیا اعتیاد پدر و مادر میتواند توجیح باشد درضمن پدرم ۲۸ماه زمان جنگ خدمت کرده واکنون دنبال کارت ایثارگری هستیم که شامل پدر میشود خدارو شکر. ممنون از راهنمایی شما🙏

  9. سلام من در حین خدمت پدرم فوت کرده وبه دلیل غیبت کفالت بهم نمیدن الان ۱۲ روزه توغیبتم از طرفی هم پدرم جانباز ۲۰ درصد بود که بعد از فوت میخان ۲۵ درصدش کنن ایا میتونم معفیت بگیرم

  10. سلام خسته نباشید من متولد ۷۶ هستم و سنوات تحصیلی داشتم اما ۶ ماه هست که تمام شده و به دلیلی مشکلات نتوانستم اقدامی کنم. اما در عین حال دو ماه پیش دادگاه حکم سرپرستی مادرم که محجور هست و مشکل روانی دارد را به من داد، چاره ای هست؟

    1. سلام وقت بخیر دوست عزیز
      تنها راه شما توجیه غیبت است با توجه به شرایطی که داشتید برید این کار انجام بدید.

      1. سلام وقت بخیر من متولد ۷۵ هستم به خطر مشکلات اقتصادی نتونستم برم خدمت تا حالا اصلا هیچ اقدامی نکردم اگه منو بفرستن خدمت چقد اونجا خدمت میکنم من الان ۲۶ سالمه من چشمم ضعیف یکیش ۵ یکیش هم ۳
        بعد فواصیل هم دارم
        به نظر شما معاف میشم وضع اقتصادیمون هم ضعیفه

      2. سلام من دچار بیماری مادرزادی قلبی بنام جریهن شریانی باز یا به اصطلاحPDA هستم و تمام مدارک دکتر متخصص قلبم رو هم دارم و به هیچ وجه نمیتون فعالیت سنگین که هیچ حتی متوسط انجام بدم میخاستم بدونم ایا معافیت پزشکی میتونم بگیر۲۲سالم و مدرک دیپلم و غیبتم داره ایا غیب مانع معافیت میشه؟؟

  11. سلام متولد شصت‌و‌چهارم. غایب. پدرم هفتاد و دو ساله‌ست ولی نیاز به مراقبت نداره. شاغل و مستمری بگیر نیست. خودم واریکوسل ۳ دارم. با این پکیج شانسی هست؟

  12. سلام خسته نباشید من متولد ۶/۶/۷۶ هستم و میخواستم معافیت کفالت مادرم رو بگیرم مادر من ۵۴ سال سن داره و به بیماریه گواتر دچاره پدر هم ۱۳ سالی هست که مفقود شده برادر تمام خانواده هم ازدواج کردن و سره خونه زندگیشونن برادر بزرگ ترم خدمت کرده و زن گرفته میخواستم بدونم من باید چطور اقدام کنم

  13. باسلام بنده بااینکه حکم امین عاجزمادرم را از دادگاه داشتم و پدرم سالها خواهر بزرگم را با مادر مریض احوالم ترک کرده ه بود بدون مشورت و راهنمایی از دیگران به خدمت رفتم و نزدیک به ۶ماه خدمت کردم و به دلیل مشکلاتی معیشتی وخرج و مخارج زندگی کرایه نشینی ،هزینه های دکتر و ووو فکر خواهر دم بختی که داشتم تصمیم به گرفتن معافیت گرفتم و مرخصی برای کارهای اداری گرفتم و همه ی اقدامات لازم را انجام دادم و دیگه نشد به خدمت برگردم و در این مدت به خاطر سختی کاری که داشتم در کارخانه سنگ بری الان هم در ناحیه ی ۴و ۵دیسک کمرم مشکل پیداکرده و زمین گیرم کرده نمیدونم چه کنم لطفا بنده را راهنمایی کنید با تشکر

    1. سلام
      در هر صورت برای هر اقدامی باید از یگان شروع کرد
      کفالت مادر بدون گرفتن طلاق امکان پذیر نیست
      برای گرفتن معافیت پزشکی دیسک کمر نیاز به بررسی دارید
      تماس بگیرید.

      1. سلام من متولد ۱۳۷۴ هستم کارشناسی مهندسی مکانیک دفترچه پر کردم به موقع محل آموزشی هم مشخص شد ولی نرفتم.
        الان پدرم ۳۰ ماه اایثارگری داره میتونم ازش استفاده کنم

  14. سلام. من متولد ۱۳۶۲هستم متاهل هستم و دوفرزند هم دارم وشغلم کارگر قنادی هستم ایا راهی وجود دلره من معاف بشم. ممنون میشم که راهنمایی کنید.

  15. من سال۸۹دفترچه پست کردم با لیسانس ۷ماه هم خدمت کردم بعد فوق قبول شدم مرخصی تحصیلی گرفتم تک پسر بودم سن پدر رسید اواخر دانشگاه ام به ۵۹سال تمام و باید معافی کفالت میدادن ازدواجم کردم سر کار هم رفتم مدارک رو دادم واسه معافیت کفالت گفتن چند ماهه قانون عوض شده و کفالت از ۵۹سال به ۶۵ سال الانم گویا۷۰سال تغییر کرده برای سن پدر…..خب شما بگوو الان مقصر منم که اسمم شده غایب یا فراری؟آیا حق ما نیست معاف بشیم؟من از قانون فرا ر نکردم بلکه این قانون بود که منو دور زده الان پولم ندارم اگر بگن پول بدید معاف بشید آیا نباید منه ۳۶ساله متاهل الان معاف بشم؟کمی منطق و وجدان خوبه خیلی از آقازاده اا الکی طبق یه قانون صوری معاف شدن ما چون مردم عادی هستیم باید زور بگید بهمون؟

  16. سلام عرض ادب خسته نباشی من متولد ۶۸ هستم دفترچه نفرستادم شرایط نداشتم برم سربازی الان شراط معافت دارم یا نه ممنون میشم جواب بدین متشکر از شما

      1. سلام. من متولد ۱۳۶۲هستم متاهل هستم دوفرزند هم دارم. مستاجر وکارگر هم هستم. اصلا دفترچه اعزام هم نگرفتم و پست نکردم. العان پیامک امده برام کهباید بیایید دفترچه اعزام بگیرید. میخواستم بگم اگه من دوسال برم خدمت زن وبچه من چجوری از پس خرج ومخارجشون دربیان اگه یکماه اجاره خانه رو ندیم صاحبخانه میگه برید بیرون. اخه بااین وضعیت اقتصادی خراب چجوری یک مرد خونواده بره دوسال خدمت. ایا نمیشه مارو معاف کنید بخدا از ساعت پنج صبح میریم سرکار تا ساعت ده یازده شب بازم نه خونه داریم نه ماشین با دوتا بچه مدرسه ای چجوری دوسال گزران زنگی کنیم اصلا یک ماه هم نمیتونیم گزران کنیم. اگه راهی وجود داره مارو معاف کنید ممنون میشم

        1. شما در حین خدمت طبق قوانین سال جدید حدودا ۷٫۵ میلیون تومن یا بیشتر حقوق خواهید گرفت به علاوه اینکه میتونید از کسری تاهل و فرزند استفاده کنید.

    1. سلام من ۷ساله فراری هستم
      ۶ ماه خدمت کردم
      تو دوره خدمت دوبار ب علت مشکل اعصاب و روان کمیسیون شدم ولی معافم نکردن
      منم فراری شدم بعدش . ۲ بار فرار ۶ ماه خدمتمم همش تو بازداشگاه زندانی بودم .

      النم در حاله حاضر بخاطره جنون تازه از تیمارستان مرخص شدم ب علته بیماری شیزوفرنی و ضد اجتماعی بودن .

      تکلیف من چیه
      آیا گواهیه ک منو تو تیمارستان بستری کردن. برا معافیت کفایت می‌کنه
      یا باید بزنم پنج شیش نفرو بکشم

  17. با سلام من متولد ۷۴ هستم و ده سال پیش به خدمت رفتم و دوره ی امزشی را گذراندم بعد به دلایلی نتونستم خدمت کنم الان هم مشکل اعصاب روان دارم هم مشکل قلبی وقتی یکم بهم استرس وارد میشه یا یک کار زور انجام میدم بد جور قلبم و دست چپم درد میگیره ایا الان میتوم معافیت پزشکی بگیرم

  18. سلام .من متولد شهریور ۱۳۵۸ هستم.دفترچه گرفتم ولی نفرستاد.ازدواج کردم ویک فرزند ۱۳ ساله دارم.چگونه کارت بگیرم.

  19. سلام من متولد ۶۵ ام و اصلن اقدام به دفترچه خدمت نکردم دچار واریس شدید در پاهام هستم البته از همون موقع ام داشتم ولی الان شدید تر شدن فرزند اخر خانواده ام هستم و نزدیک به ۶ ماه هم هست که پدر ومادرم به رحمت خدا رفتن ایا الان اقدام به معافی کنم نتیجه دارد راهنماییم کنید

    1. سلام
      شما اگر شرایط لازم داشته باشید میتونید اقدام به معافیت پزشکی کنید.
      جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۲۱۶۶۰۳۷۰۴۶ ۰۲۱۶۶۱۹۷۲۲۳ تماس بگیرید.

      1. با سلام .فرزند من نه سال پیش با گذاشتن وثیقه وبا مجوزسازمان نظام وظیفه توانست بعنوان دانشجو و برای ادامه تحصیل ازایران خارج شود .تا اینکه سال ۱۴۰۱ پدرش فوت میکنه.و تنها فرزند ذکور خانواده است،.آیا ایشان شرایط کافی و لازم برای معافیت کفالت دارند.؟؟ مچکرم

      2. سلام من ۷ساله فراری هستم
        ۶ ماه خدمت کردم
        تو دوره خدمت دوبار ب علت مشکل اعصاب و روان کمیسیون شدم ولی معافم نکردن
        منم فراری شدم بعدش . ۲ بار فرار ۶ ماه خدمتمم همش تو بازداشگاه زندانی بودم .

        النم در حاله حاضر بخاطره جنون تازه از تیمارستان مرخص شدم ب علته بیماری شیزوفرنی و ضد اجتماعی بودن .

        تکلیف من چیه
        آیا گواهیه ک منو تو تیمارستان بستری کردن. برا معافیت کفایت می‌کنه
        یا باید بزنم پنج شیش نفرو بکشم

آخرین مقالات سرباز مشاور

نیاز به مشورت داری کلیک کن !