سرباز معلم کیست – شرایط و نحوه گرفتن امریه سرباز معلم ۱۴۰۲

امریه سرباز معلم

در این مقاله سعی می‌کنیم جزئیات اینکه سرباز معلم به چه شخصی گفته می‌شود و چه وظایفی دارد و شرایط نحوه گرفتن امریه سرباز معلم را توضیح دهیم تا علاقه مندان براحتی در این مسیر قرار گیرند.

خدمت سربازی جز دورانی است که اگر با روش های معمول نتوان معافیت گرفت باید آن را گذراند و همیشه بر گردن فرد می ماند.خیلی ها هستند از رفتن به سربازی خود داری میکنند و تمام محدودیت ها و عواقب آن را به جان میخرند.

در نقطه مقابل تعداد بسیاری هم هستند که بدون هیچ مشکلی وارد دوران سربازی میشوند و لباس نظام را بر تن میکنند.

در میان این دو گروه گروه دیگری نیز وجود دارد که قصد رفتن به سربازی دارد اما در ذهن خود میخواهد راحت ترین حالت ممکن را داشته باشد.امریه سربازی یکی از روش های خدمت کردن در محیط غیر نظامی می باشد که در تمامی ارگان ها دولتی قابل انجام است و سرباز معلمی یکی از همین روش های امریه شدن در وزارت آموزش و پرورش است.

سرباز معلم کیست؟

در واقع مشمولی است که به دوران سربازی رسیده و بجای خدمت کردن در یکی از ارگان های نظامی بعنوان معلم وارد آموزش و پرورش میشود تا در قالب معلم خدمت سربازی را بگذراند . سرباز معلمی نوعی امریه محسوب میشود و قوانین امریه سربازی بر آن حاکم است .

همانطور که میشود در وزارت خانه های مختلف امریه شد و دوره سربازی را گذراند وزارت آموزش و پرورش هم نوعی امریه با عنوان امریه سرباز معلمی دارد و در صورت احراز شرایط میشود سربازی خوبی در آن داشت .

فقط باید دقت داشته باشید که این نوع از امریه در مدارس و مناطق خاصی خدمت میکنند همچنین مدرک تحصیلی و تاریخ اعزام به خدمت بسیار در امریه سرباز معلمی تاثیر گذار است . در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد خواهیم داد .

مقالات مرتبط : توضیحات کامل در مورد اینکه امریه سربازی چیست و معرفی تمام امریه های موجود

رشته های مورد نیاز سرباز معلم

وزارت آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه است بطوری که هم توسط کنکور سراسری و دانشگاه فرهنگیان و هم توسط آزمون های استخدامی دستگاه های اجرایی فارغ التحصیلان دانشگاهی علاقه مند به شغل معلمی را جذب میکند .

شهرها و روستاهای زیادی هستند که معلم ندارند یا مدارس زیادی هستند که از معلم تخصصی همان درس استفاده نمیکنند همچنین مدارس ابتدایی از کمبود معلم های ابتدایی رنج میبرند در نتیجه تقریبا به راحتی میتوان در آموزش و پرورش امریه شد مخصوصا اگر ساکن شهر های کوچک و محروم بود .

با توجه به این موضوع که مدارس فنی و حرفه ای کمتری نسبت به نظری های در کشور وجود دارد و همچنین نیاز به معلم در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول میتوان گفت بیشترین نیاز در این رشته های دانشگاهی احساس میشود .

  • علوم تربیتی
  • روانشناسی
  • آموزش و پرورش ابتدایی
  • دیگر رشته های با پسوند آموزشی
  • رشته های علوم پایه مربوط به ریاضی ، فیزیک و زیست شناسی
  • رشته های فنی مهندسی ( مخصوص مدارس فنی و کار و دانش )

نکته

هر چقدر مدرک تحصیلی بالاتر باشد امکان جذب امریه سرباز معلمی بیشتر خواهد بود .

تدریس توسط سرباز معلم حضوری هست یا آنلاین؟

طبق قاعده ای که قبل از کرونا وجود داشت معلم ها و دانش آموزان موظف بودن حضورا در کلاس های درس حاضر شوند اما متاسفانه با شیوع کرونا این روند به مدت ۲ سال دچار تعویق شد.خوشبختانه با باز گشایی مدارس از چهاردهم فروردین دوباره روال به حالت سابق برگشته است و البته پذیرش امریه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

اولویت جذب سرباز معلم با چه کسانی است؟

آموزش و پرورش برای جذب امریه سرباز معلمی یک سری از افراد را اولویت قرار میدهد.از جمله این افراد میتوان به مشمولین معاف از رزم،تک فرزند ها،خانواده ایثارگران و شهدا،مدد جویان کمیته امداد و بهزیستی اشاره کرد.

همچنین مدرک تحصیلی جز یکی از شروط پذیرش برای امریه شدن در وزارت آموزش و پرورش هست.طبق سنوات گذشته اولویت در شهر های بزرگ و پر جمعیت با دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد هست اما در شهرهای با جمعیت کم یا روستاها حتی دارندگان مدرک کاردانی هم میتوانند بعنوان سرباز معلم امریه شوند.

جذب سرباز معلم به چه صورت انجام میشود؟

امریه سرباز معلمی بصورت استانی انجام میشود برای مثال اگر شما ساکن کرج هستید حتما باید در سطح استان البرز بکار گرفته شوید و نمیتوان ساکن شهر دیگری بود و در شهری خارج از استان محل سکونت امریه شد.

از این رو برای دریافت امریه تمامی اقدامات باید از آموزش و پرورش استان شروع شود و تایید نهایی توسط این اداره انجام شود.

البته آموزش و پرورش مناطق و مدارس در شهر های کوچک تر و روستا ها میتوانند درخواست سرباز معلم کنند و این تقاضا را کتبا به آموزش و پرورش استان ارائه دهند تا روند پذیرش و مصاحبه مشمول در کوتاه ترین زمان انجام شود.

استخدام سرباز معلم

بعضی از داوطلبان امریه تصور میکنند با سرباز معلم شدن در آموزش و پرورش استخدام میشوند یا حقوق معلمی دریافت میکنند در حالی که اینطور نیست و این موضوع تنها مربوط به گذراندن دوره سربازی میباشد .

البته به نوعی داشتن سابقه سرباز معلم بودن در مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش به شدت تاثیر مثبت خواهد داشت اما سرباز معلم شدن به منزله استخدام نیست و برای استخدام باید روال اداری مشخصی که وجود دارد طی شود

شرایط ثبت نام سرباز معلم

برای ثبت نام درخواست کنندگان باید دارای یک سری شرایط باشند تا در مرحله اول پذیرش مورد تایید قرار گیرند .

✔️ عدم غیبت سربازی

✔️ عدم عضویت در گروه های معاند جمهوری اسلامی

✔️ عدم سوپیشینه کیفری

✔️ حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی

✔️ اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان مصوب در قانون اساسی

✔️ دارای برگه آماده به خدمت سربازی ( برگه سبز )

چند نکته مهم در خصوص امریه سرباز معلم

  • معاف از رزم بودن میتواند تاثیر مثبت داشته باشد.
  • عضویت در کمیته امداد تاثیر مثبت دارد .
  • عضویت در بهزیستی تاثیر مثبت دارد .
  • تک پسر بودن تاثر مثبت دارد .
  • داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه های دولتی تاثیر مثبت دارد .
  • داشتن سابقه تدریس در مدارس و آموزشگاه ها تاثیر مثبت دارد .

مقالات مرتبط : معرفی انواع کسری خدمت سربازی و چگونگی اقدام برای هر کدام از کسیری خدمت ها

زمان ثبت نام سرباز معلم ۱۴۰۲

برای ثبت نام باید به آموزش و پرورش شهرستان مراجعه کرد تا روند اداری برای امریه شدن شروع شود . وزارت آموزش و پرورش برای جذب سرباز معلم در نیمه اول سال پذیرش دارد و معمولا در ماه های اردیبهشت ، تیر و شهریور امریه میکند .

زمانی که اسم ماه آورده میشود در واقع از تاریخ اعزام صحبت میکنیم و بهتر است بگویی اعزامی های برج ۲ ، ۴ و ۶ در اولویت امریه سرباز معلمی قرار میگیرند و کمتر پیش می آید بعد از آن امریه وجود داشته باشد .

دلیل کاملا مشخص است چون مشمول تا شروع سال تحصیلی جدید باید دوره آموزشی را گذرانده باشد و توجیه شود تا بلافاصله از مهر ماه وارد پروسه کاری شود .پس این ماه های اعزام یادتان باشد و اگر در ماه اعزامی غیر از این هستید اما اعزام در نیمه اول سال است با آموزش و پرورش هماهنگ باشید .

معمولا آموزش و پرورش استان های مختلف در غالب فراخوان و اطلاعیه اعلام نیاز برای اعزامی های ماه های دیگر را انجام میدهند تا کسانی جا مانده اند بتوانند سرباز معلم شوند و از مزیت های این امریه خوب استفاده کنند .

تاریخ اعزام امریه سرباز معلم

طبق سنوات گذشته همانند مابقی ادارات دولتی هر ارگانی برای دریافت امریه تاریخ اعزام های مشخصی را امریه میکند و بدین صورت نیست که شما در هر زمانی با هر تاریخ اعزامی یا در حین خدمت شامل امریه شوید.

برای مثال در آموزش و پرورش امریه در نیمه اول سال و معمولا در برج های اعزامی اردیبهشت و تیر ماه صورت میگیرد و مشمول برای امریه شدن باید طوری دفترچه خدمت را ارسال کند که هم غیبت نخورد و هم تاریخ اعزام برج ۲ یا ۴ را داشته باشد.

البته قبل انجام پروسه ارسال دفترچه باید با آموزش و پرورش هماهنگ بود تا دقیقا طبق خواسته های آن ها دفترچه خدمت ارسال شود.

بنر امریه

مدت خدمت سربازی در امریه سرباز معلمی چقدر است؟

سال هاست که مدت خدمت سربازی در حالت امریه ۲۴ ماه است و با وجود تمام تغیراتی که در سال های اخیر در مدت خدمت سربازی سربازان عادی صورت گرفته است اما همچنان تمام امریه ها مانند امریه سرباز معلمی باید ۲۴ ماه خدمت کنند البته ۲ ماه از این مدت شامل آموزشی میشود و ۲۲ ماه مابقی بعنوان سرباز امریه طی خواهد شد.

دقت کنید در حالت امریه به هیچ عنوان نمیتوان از کسری خدمت سربازی در هیچ حالتی استفاده کرد یا نمیشود حقوقی مازاد حقوق سربازی از ارگان مربوطه دریافت کرد همچنین امکان استخدام شدن در پایان دوره سرباز امریه قطعی نیست.

مدارک تحصیلی مورد نیاز

با مراجعه به آموزش و پرورش برای ارائه مدارک و احراز شرایط مشمول باید یک سری مدارم بطور کامل ارائه شود . مدارک تحصیلی در قالب گواهی موقت که به منزله اتمام تحصیل است ارائه میشود. لازم است مهر برجسته دانشگاه در گواهی موقت وجود داشته باشد همچنین آخرین مدرک تحصیلی ارائه شود .

نکته مهم

درخواست کنندگانی که دارای مدارک تحصیلی بالاتر باشند در اولویت امریه قرار میگیرند همچنین اگر مشمول در دانشگاه تراز اول تحصیل کرده باشد یا سوابق علمی خوبی داشته باشد قطعا مورد توجه خواهد بود و میتواند در میان درخواست کنندگان مقبول واقع شود .

برای مثال شخصی که با مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی در حوزه کودک از دانشگاه تهران برای امریه سرباز معلمی درخواست میدهد نسبت به شخصی که لیسانس دارد و در دانشگاه پیام نور فارغ التحصیل شده است در اولویت خواهد بود .

سرباز معلم در چه مدارسی باید تدریس کند؟

اساس امریه سرباز معلمی با توجه به کمبود نیرو در آموزش و پرورش و تعداد زیاد دانش آموزان در سطح کشور تحت پوشش قرار دادن تمامی مناطق حتی روستا های دور دست توسط معلم می باشد.پس ساکن هر استانی که هستید یا از هر استانی که برای سرباز معلمی مورد پذیرش قرار میگیرید اولویت با مدارس دوردست و کمتر برخوردار است.

در این حالت قطعا شما بعنوان سرباز معلم باید به آنجا اعزام شوید.این روند در تمامی شهرهای کشور وجود دارد و تا مناطق محروم تر پر نشوند آموزش و پرورش سرباز معلم را به مناطق برخوردار اعزام نخواهد کرد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در طرح سرباز معلم

  • داشتن این مدارک برای ثبت نام لازم و ضروری است
  • کارت ملی
  • شناسنامه عکس دار
  • مدارک احراز محل سکونت
  • گواهی موقت ( آخرین مدرک تحصیلی )
  • گواهی مهارتی ( از سازمان های مختلف )
  • گواهی سابقه کار آموزشی
  • گواهی عضویت در کمیته امداد امام خمینی در صورت وجود
  • گواهی عضویت در سازمان بهزیستی در صورت وجود
  • ثبت درخواست کتبی و تکمیل فرم های مربوطه
  • برگه آماده به خدمت ( برگه سبز )
  • گواهس سوابق بسیج فعال در صورت وجود
  • حقوق سرباز معلم

حقوق امریه سرباز معلم بر اساس حقوق سربازی معادل سربازی که در مناطق غیر عملیاتی خدمت میکند محاسبه میشود . در تعیین حقوق مدرک تحصیلی و تاهل تاثیر گذار است و با مدرک تحصیلی بالاتر یا داشتن همسر و فرزند حقوق بیشتری به سرباز پرداخت خواهد شد .

آموزش و پرورش در پرداخت حقوق نقشی ندارد و حقوق از سوی ستاد کل نیروهای مسلح پرداخت میشود پس نباید انتظار پاداش یا کارانه یا عیدی و امثال این ها را از آموزش و پرورش داشت . بطور میانگین حقوق سربازی از ۳ میلیون دویست هزار تومان تا حدود ۷ میلیون تومان بر اساس شرایط گفته شده متغیر است .

آیا پس از طرح سرباز معلم میتوان در آموزش و پرورش استخدام شد ؟

روال استخدامی آموزش و پرورش در دو حالت انجام میشود

دانشگاه فرهنگیان

آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی

دانشگاه فرهنگیان دارای محدودیت سنی ۲۴ سال در استخدام است و باید از طریق کنکور سراسری اقدام کرد اما اشخاصی که دارای کارت پایان خدمت یا کارت معافیت هستند میتوانند از طریق آزمون دستگاه های اجرایی وارد آموزش و پرورش شوند .

سرباز معلم بودن به تنهایی برای استخدام در آموزش و پرورش کافی نیست اما کسانی که امریه سرباز معلم بوده باشند بعد از شرکت در آزمون دستگاه های اجرایی و دعوت به مصاحبه میتوانند سوابق کاری خود را ارائه دهند که به شدت در استخدام تاثیر مثبت دارد .

کسب نمره علمی مورد نظر در آزمون سراسری و دعوت به مصاحبه عقیدتی و علمی مراحلی هستند که چند برابر ظرفیت باید گذارنده شود و طبیعی است شخصی که قبلا سرباز معلم بوده در اولویت استخدام قرار بگیرد .

مطلب پیشنهادی به شما: امریه آستان قدس

آیا ضوابط پزشکی هم برای پذیرش در امریه سرباز معلم احراز میشود ؟

وزارت آموزش و پرورش در زمان استخدام مانند دیگر ارگان های دولتی قطعا دارای آیین نامه پزشکی است و در جلسه مصاحبه این موضوع طبق آیین نامه مورد بررسی قرار میگیرد . از جمله مواردی که توسط آموزش و پرورش مورد بررسی قرار میگیرد .

مشمول باید از نظر جسمی حرکتی دچار معلولیت نباشد .

مشمول باید از نظر بیان و ادای کلمات سلامت کامل داشته باشد .

مشمول باید از نظر ذهنی و روانی سلامت کامل داشته باشد .

قد در گزینش آموزش و پرورش ملاک است .

مشکلات ظاهری و کراهت منظر نباید وجود داشته باشد .

نکته

اگر مشمولی دارای بیماری های دیگری باشد باید در برگه معاینه پزشک اولیه اعلام کند و در صورتی که مشکل حاد نباشد و مشمول را از زندگی عادی و تدریس دور نکند مشکلی در گزینش پیش نخواهد آمد .

تذکر

امکان انصراف از امریه سرباز معلم وجود ندارد مگر اینکه آموزش و پرورش استان به دلیل مشکلات انضباطی یا هر دلیل دیگری امریه را لغو کند که در اینصورت مشمول برای ادامه خدمت و تقسیم مجدد به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی خواهد شد .

در نظر داشته باشید که مشمولانی که در امریه هستند و خدمت را نیمه کاره رها میکنند بعنوان سرباز غایب محسوب میشوند و طبق مقررات سربازان غایب با آن ها برخورد خواهد شد .

بنر امریه

3 پاسخ

  1. سلام خداقوت دو سوال داشتم خدمتتون
    ۱ کارت سبز بسیج برای سرباز معلمی اثر داره و آموزشی نظامی حذف میشه؟
    ۲ در صورتی ماه های سربازی ۱۴ ماه بشن سرباز معلمی هم ۱۴ ماه یا همچنان ۲۴ ماه بدون کسری ؟

  2. سلام ممنون میشم سوال منم پاسخ بدین . تاریخ اعزام برای سرباز معلم میگن حتما باید ۱ تیر باشه ، اگه مارو بفرستن کمسیون پزشکی و جواب کمسیون طول بکشه تا بیاد تکلیفمون چیه؟ و اینکه آیا اصلا کسی که معاف از رزم باشه هم برای سرباز معلمی برمیدارن یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات سرباز مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید